AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.204

Ac fläkt startar inte ! Bmw 528i -98

Bm
12
Bmw_528im
BMW 528iM -98
BMW 530iM -02
Hej !

Är ny här i forumet, men har länge besökt sidan =)

Jag har en 528im som jag behöver hjälp med !
Ac fläkten går inte igång, trodde det var pga min yttertemp mätare som strulade och visade -40 men nu har jag köpt ny fast den går fortfarande inte igång !
Fyllde på Acn för ca 2 veckor sedan och nu verkar det som att gasen försvunnit eftersom den ej kyler längre.. Kan den försvinna så lätt ?
Enligt gubben på Expertkyl i GBG sa han att bilen ej hade läckage.
Men verkar som att han hade fel och tur att jag har 1år garanti på jobbet.
Bilen har börjat vibrera på tomgång dessutom helt plötlisgt.

Vad kan jag göra ? Vet nån vad felet är ? Behöver åka på semester med bilen och det skulle vara lite jobbigt när det är 40 grader ute och utan klima..

Mvh Asse

BMW POWER !
pa
95
pata N
bmw 528ia 98:a
tja det kan va fläkten som är trasig och det kan va tryckgivaren i filtret som är trasig funkar inte den så när trycket kommer upp till det tryck som fläkten ska gå igång på om den inte funkar så släpper övertrycksventilen ut gasen

pata N
Har du en lite större läcka så försvinner gasen fort - 1 kg köldmedel ger ungefär 500 liter gas vid atmosfärstryck - försvinner det 50 liter per dygn eller ca 2 liter per timme via någon läcka så är det tomt efter 10 dagar.

förutom pysläcka i påfyllningsventilerna för att kylnissen inte kontrollerade att de var täta efter fyllningen (händer då och då...) så är det ofta kondensorn som det har korriderat hål på pga vägsalt och annat skit. Inget som repas utan byts ut.

Om din kylfläkt inte fungerar (kontrollera om fläkten kan rotera övh. eller om den är fastrostad efter vintern) så blir kondemnsorn snabbt väldigt het när det är ingen/bara lite fastvind, bryter inte övertryckbrytaren i detta läget och stänger av kompressorn för att övertrycksbrytaren är trasig, så blir trycket så högt att säkerhetsventil på kompressorn släpper ut en stor del av köldmediet och det fungerar inte till nästa gång.

Bm
12
Bmw_528im
BMW 528iM -98
BMW 530iM -02
Tack för svaren!

OK, min nästa fråga är: Hur får jag igång kylfläkten ?
Är det några kända fel på e39 ang fläkten ?
Borde jag byta alla remmar ? för det är ej gjort.
Har ringt flera ac service och de säger att de inte kan hjälpa mig utan jag borde uppsöka mekanisk verkstad och de skickar tillbaks mig till en ac service :s
Nån som vet vart jag kan fixa kylfläkten i Gbg området ??

BMW POWER !
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Funkar den inte och säkringarna är hela så är det nog bara att byta fläkten, de brukar rosta ihop om dom står still för länge.Det brukar fastna löv mellan´kondensorn och fläkthuset som dra till sig fukt och så rostar motorn sönder.Snurrar den om du petar till på den så kanske det finns hopp.
Länk
Som ovan säger funkar inte fläkten så blir systemtrycket för högt, när man kör sakta och då öppnar säkerhetsventilen.
Det går att köra diagnos på klimatanläggningen och då för man fram ev givarefel mm.
Det ska finns några motstånd i anslutning till kontakten i fronten som kan ge sig också, men dessa har jag inte sett eftersom jag inte letat efter dom utan enbart hört att del fått problem med.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Bmw_528im:

Börja med att kolla om fläkten snurrar med 12v direkt från batteri och annan jordledning.

Jag drog en egen 6mm kabel från + uttaget i motorrummet med relä och liten lös av/på brytare i kupén - funkar utmärkt, och jag gillar att ha full manuell kontroll, dessutom kan man tvångsköra fläkten nån gång på vintern så den inte beckar fast.

Mvh
Bm
12
Bmw_528im
BMW 528iM -98
BMW 530iM -02
hasso:

Var sitter säkringen för just kylfläkten ??
Ja, den snurrar när man petar på den..
Tänkte felsöka den o se om de kommer några felmeddelanden ??

rob_t_j72:

Hm.. Men hur vet man då när man ska sätta på den om man ska sköta den manuellt ? Man kan ju glömma att sätta på fläkten nångång och då försvinner ju gasen igen.. Men förstår fördelen med systemet i vintern och ska testa med att dra en kabel från batteriet som du säger !

Tacksam för all hjälp !
Det jag ska göra nu är att felsöka den och se eventuellt vilka felmeddelanden jag får upp och sedan förhoppningsvis ha nåt att gå på..
Annars får jag uppsöka någon verkstad som kan detta, fast verkar inte finnas många.. Hoppas bara jag inte behöver byta hela fläkten den ligger tydligen på ca 3800 kr..!

BMW POWER !
Jag köpte en från ebay Tyskland, kostade med frakt ca:1800:-
Sök på:KLIMALUFTER-KLIMAVENTILATOR-BMW-E39

Tänk på att det finns olika varianter.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om man har lätt att glömma kylfläkten så är min lösning inte bra!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Säkringarna sitter på en reläcentral bakom övriga säkringspanelen så du får plocka ned handsfaket i princip, där sitter också relän för hel o halvfart till fläkten.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.