AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.890

Maximal spårviddsökning.

$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Har en undran ang. spårviddsökning.

Har en bil som det i reg. beviset står däckdimmension 175/70-R13.
I instruktionsboken står det det att bilen även kan ha 205/50-15 däck.
Et på orginal fälgarna är 49.

Har nu fått tag på en uppsättning fräscha alu.fälgar med fräscha däck i just storleken 205/50-15. Et på på dessa fälgar är dock 35. Fälgarna sitter för övrigt väldigt bra på bilen och sticker inte utanför skärmkanter eller dyligt och tar inte i någonstans.

Om man då börjar räkna så blir spårviddsökningen 49-35=14 mm/däck eller 28mm/axel. Har för mig att jag har sett eller läst att maximala spårviddsökningen får vara 20 mm, frågan är bara på vad? 20mm/däck eller
20mm/axel.

Någon som vet vad som gäller?
Brukar bilprovningen vara kingiga på detta?

Detta gäller som sagt inte en BMW, som ni redan har räknat ut utan en Opel Astra.

Mackan
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Om inte biltillverkaren har uppgett en maximal spårviddsökning för aktuell modell, så säger Bilprovningen max 15 mm per axel, alltså 7,5 mm per hjul, om jag minns rätt nu.

Men t ex för Volvo 240 så har Volvo uppgett 30 mm, alltså 15 mm per hjul, vilket då är det som gäller.

Det kan skilja väldigt mycket på hur kinkiga Bilprovningen är på detta, och om dom ens kollar det. Är det fälgar som sticker i ögonen så är ju risken större att de får lust att kolla, än om det är diskretare fälgar som kan tas för t ex original.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
En anekdot i ämnet.

På det glada 70talet så hade en polare en Mustang -67. På den tiden skulle det vara aluminiumfälgar och han hade ett set som blev på tog för reda enlog märkningen på fälgarna. Men, han var full i fan och svarvade av anliggningsytan mot navet så många millimeter att det faktiska måttet monterat på bil blev exakt lagligt.

Dags för besiktning och guben i hallen tjoade "aha, breda fälgar, dem kollar vi..." och så letade han rätt på märkningen och så var saken klar, det var på tok för mycket spåviddsökning så det blir en tvåa det. Nä, det tror jag inte sa polaren. Jo det blir det sa gubben, nääää sa polaren. Det var då själva svarte sa gubben och hämtade en tumstock och började mäta. Och som han mätte, och mätte och mätte och kunde för sitt liv inte begripa att märkningen sa på tok för brett, och mätningen sa lagligt..... Han ringde slutligen bilprovningens tekniska i Solan och frågade hur fan han skulle göra, varpå de frågade om han var full eller nåt..... :)

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
E3
1.828
E36
USA bilar
Marten: Spårviddsökning är just spårviddsökning, spårvidden mäts ju givetvis mellan hjulen, följdaktligen är det ökning per axel som gäller

Och SBP tumregel är just +-15mm och det bör du ju hålla dig till för ökad spårvidd ger kraftigt ökad belastning på bl.a hjullager
Kanske 70-talet hade annorlunda regler men om märkningen på fälgen indikerade ökad spårvidd medan mätningen indikerade oförändrat så finns det bara en förklaring: Fälgarna är bearbetade (ursvarvade/urfrästa) vilket givetvis är otillåtet om man inte kan uppvisa ett intyg från tillverkaren, vilket torde vara en utopi. Därmed kunde besiktningsteknikern utan omsvep underkänna bilen...)

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.