|
|
|
|---|---|
|
Nu har det ramlat in grejer till nästa del av projektet, att få lyssningsbart ljud i kombin. Alpines uppgraderingssystem är redan monterat med bra resultat, nu återstår bara att pilla ner ett steg till i facket brevid Alpine-steget och bygga en liten låda för åttan i djupa facket under golvet längst bak. Till Alpine-steget går ju bara högnivå, fullregister så att säga. Till steget behöver jag lågnivå, gärna endast subsignal. Nån som vet vart och hur jag ska trolla fram den signalen till en lågnivåomvandlare? Remote, finns det i samma kablage nånstans? Isåfall, var? | |
|
Jag gissar att det finns en inbyggt "high level to low level converter" i alpine förstärkare. Om du ska koppla en förstärkare till, då är du kanske tvungen att koppla in en "high level to low level converter" innan du leder den vidare till din ny förstärkare. Själva signal input kan man få från samma wire som leder signal in till alpine förstärkare (T-koppling ). Jag har sett små signal level konverter för små pengar ngn stans men minns inte riktigt var. Jag har också uppgraderat till alpine kit för några dagar sedan och är ganska nöjd med ljudet (än så länge!) Mitt nästa projekt är att koppla två xtra högtalare i baggage rum av kombin. Jag har köpt Hertz coaxial högtalare. Jag kommer att också ta signal från high level som går inne i alpine förstärkare men jag behöver inte konvertera den. Den används direkt i Hertz högtalare. Jag är nöjd med bas (ljud) nivån i bilen. |
|
|
Teori bakom konvetrtering och DIY. Goggle sök för "high low signal converter" Länk |
|
|
Perfekt, då har jag lite mer att gotta ner mig i. Allt mottages tacksamt :) Är det någon som sitter inne med kabelfärgen i Alpine-kablaget vore det kanon :) Tanken med åttan i bagaget är att avlasta resterande grejer. Subbarna under stolarna ger bas, men särskilt snyggt låter det inte. Så hela tanken bakom det hela är att kunna gå ner mer på basen fram, låta Alpinegrejorna sköta midbas och uppåt, och låta den sista, tighta baspunchen komma från RE-8'an i en liten, sluten låda under bagagerumsgolvet. Förhoppningen är att det ska gå att jobba fram en fin balans då. |
|
|
Hangaround, Som jag ser den du har två olika val. (1) Ena är att driva nya bas med alpine förstärkare. Det är bara att koppla bort wire till gammla basar under stolar och koppla om samma wire till nya bas. (2) Den andra lösning är att identifera signal input wire (från head unit) till alpine förstärkare, (Höger sida blå/svart +ve och blå/brun -ve), (Vänster sida blå/vit +ve och blå brun -ve). Kolla kabel närmaste alpine förstärkare. Tar signal därifrån (T koppling) och mata den in i en high-low konverter och sedan vidare till nya förstärkare och sen till nya basar. Men då har du en ledigt output från alpine förstärkare som gick till gamla basar under stolen. Vad ska du göra med den? |
|
| Jag hade börjat med att byta basarna under stolarna. Bättre att börja framifrån så att säga. Har din bil standard högtalare från frabrik så har du de beskedliga Philips 160mm-elementen under stolarna. När man fått midbasen att lira fint hade jag funderat över sub. bra sub och kass midbas är väldigt vanligt och blir sällan bra. | |
|
...eller "optimalt" är väl ett bättre ord. Ska medge att jag själv flertalet gånger av ren slöhet struntat i att lägga energi på midbasarna och bara "slängt" in en sub istället. Går ju mycket snabbare :) Valet är ditt. |
|
|
Tankarna har absolut funnits där, men det finns vissa hinder också. Såvida orginalelementen under stolarna inte är intrasslade i Alpine-steget nu behövs med största sannolikhet någon form av steg, med all kabeldragning och arbete det för med sig. Tanken med hela bygget är att inte trassla till nåt i bilen i onödan. Lådan till åttan blir hängandes under den nya bagagerumsskivan som vi bygger för ändamålet, alltså kan allt enkelt lyftas ut utan att lämna några spår. Planen är att inte göra ett endaste nytt skruvhål i bilen, orginalskivan ska kunna läggas i och allt ska vara tillbaka till orginal. Vi har testat oss fram lite nu när Alpinesystemet spelar fram. Om man ger fan i att skruva upp basen tokhögt lider man inte alls av orginalelementen under stolarna, faktiskt. Lite stöd av en vettig sub i bagaget skulle helt klart få till en helhet som passar syftet med bygget bra. Jag mest bara betalar, spekulerar och skriver här, min käre bilstereobyggande vän står för resten :) |
|
| Alpine-steget som ingår i kitet du köpt är 4-kanals, så det driver även basarna under stolarna. Tror du hade vunnit mycket på att använda kraftigare element. Som du har det nu så är steget bättre än elementen. | |
| Hmm, då är det ju bara stolarna som måste ut :) Finns det några vettiga alternativ när det kommer till element där? | |
|
Gäller det element som är "bult-on" så vet jag endast 2st: basarna från detta kit Länk och Länk Audiosystem används av Svesam på forumet, och SWS-8 används av flera på bal e90post.com |
|
|
Se även Länk Vill man lägga ner mer tid kan man självklart tråckla in nästan vilka 8" som helst, bara de inte är för djupa. |
|
|
Värt att veta om hög>låg omvandlare, ifall det blir aktuellt: Innehåller i änken ovan är rätt men ändå allvarligt fel. det är länge sedan någon huvudenhet hade vanliga single-end slutsteg, alla kör bryggade steg idag med runt 15 riktiga watt ut (ung 50W i reklamen). Bryggade steg innebär även att halva matningsspänningen runt 6V likspänning ligger på högtalarkablaget ifh till bilens chassie/jord eller efterföljande stegets signaljord osv. Om man därför kopplar ihop det hela enligt länkens exempel så kortsluter man också denna spänning till jord och i bästa fall löser huvudenhetens skyddskretsar ut, alternativt så havererar enheten med lätt röklukt på köpet. Det finns riktiga hög>låg omvandlare som har galvanisk avskiljning av denna likspänning vilket dessutom är nödvändigt för att undvika störningar pga ground-loop och det finns även omvandlare som dessutom har både lågpassfilter och nivåjustering för en efterföljande subbasförstärkare osv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.