|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Har fått ett skumt fel med mina blinkers. Det hela började när jag var ute och körde. utan anledning slog helt plötsligt slogs bilens varningsblinkers på och gick inte att stänga av. Jag har kollat knappen och det verkar inte ha med den att göra. Inte heller blinkar lampan i knappen som indikerar när de normalt är på. Däremot blinkar riktningsvisarna i instrumentpanelen. Jag beställde hem ett nytt relä till bilen i hopp om att det skulle vara detta som strulade men det hjälpte inte. Lämnade in den på BeTe Bilservice här i Växjö och lät dem kolla på de och de kom fram till att en cell i bilbatteriet hade lagt av och att det var detta som orsakade blinkersfelet. 1500 kr ville dom ha för ett nytt så jag lät min svärfar fixa ett nytt till förmånligare pris och betalade bara undersökningsavgiften. Nu när det nya batteriet är på plats finns dock problemen kvar så batteriköp avhjälpte inte alls problemet. Nu till frågan: Någon som varit med om något liknande eller som kan tänkas veta vart problemet ligger ? Tacksam för alla tips. /Lasse -BMW 525-89 | |
|
Hej Jag har inte varit med om nått liknande men blev lite intresserad... Blinkreläet verkar vara anslutet även till en "crash control unit". Min misstanke, efter studerat kopplingsschemat, är att denna enhet kan aktivera varningsblinkersen. Om den gör så verkar det som om att själva varningsblinklampan inte aktiveras, men skall börja blinka om du aktiverar den manuellt (altså trycker på varningsblinkknappen). Gör den det? Jag vet inte var denna "krockenhet" sitter, någon annan kanske kunde hjälpa till med det. Men man borde kunna testa genom att koppla ur densamma, slutar det så vet man förhoppningsvis var felet sitter, borde gå..? Always Diesel |
|
|
Hej ! Tack för ditt svar. Jo när jag trycker in knappen så blinkar lampan i knappen. Undra hur man kopplar förbi den bara. Frustrerande de här ju. Vill ju gärna ut och köra nu när sommardäcken kommit på .. o då självklart utan att varningsblinka.=) |
|
| En kompis till mig hade samma problem på sin 730-93a. Tydligen så kan problemet inträffa på bilar som har varit krockade. Vid krock ska nämligen varningblinkersen slå på automatiskt. Hans bil "piggade på sig" efter ett tag och nu kommer inte problemet längre. | |
| Har du testat att ta bort knappen till varningsblikersen, koppla bort den å se om det fortfarande blinkar... | |
|
Letade lite mer och fick fram en fråga från bimmer.org där samma fenomen inträffat på en 735 -88, svaret var att det finns ett relä i säkringsboxen som utgör styrningen av "crash control" och att en transistor i densamma kan pajja (startar varningsblinkersen). Vet inte vilket relä dock, men hör på BMW, det är ju troligt att det är det som spökar (om du inte kört på nått förståss ;) ), så du kanske ändå får köpa ett nytt! mvh Roni Always Diesel |
|
|
Hej! Hade samma fel o tog då bort det crash relä som styr v-blinkers om man krockar o då försvann problemet.. mk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.