AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.439

Motor ändrar varvtal vid svängning

Jo
87
Jonaslatt
325 cab -94
För det första så är min styrning rätt så trög på min bmw e36 cab -325 -94.

Och kör man långsamt och svänger/parkerar tex. så åker tomgången/varvtalen upp och ner. Precis så det blir för tungt med motorn.
Samma om man tex öppnar och stänger dörren. Då ändrar sig varv talen lite med.
Pendlar lite upp och ner lixom.

Vid körning går den klockrent.förutom att styrningen är lite trög.

Vad kan detta bero på? Kanske ska det va så?
we
289
werpa
e30 325ic -87
e46 330iA -01
Det med styrningen har jag ingen aning om..

Men att motorn dippar när ruterna rör sig kan bero på att du har dåligt lad regulator eller batteri, generatorn får jobba hårdare.
Mät med en multimeter vilken landspänning du har, bör ligga runt 14+.
Även med förbrukare på som helljus osv 13+
Så var det på min.
Ni
966
Nip
320i-04
Tar servot kraft delvis från insuget som förekommer på amerkanska bilar kanske?

Men det är väl insprutningsmotor så det borde inte påverka varvtal som förgasarmotorer.

Men det skulle kunna hänga ihop.

Och om styrningen är trög att det är servot det är fel på.
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Har du kollat servo oljan ?
Bayer_Aleks
Har du gammal servo olja? Är det kanske lite nära minimum strecket? Drar du fullt rattutslag till botten så påverkar det pyttelite på varvtalet eftersom servopumpen e på max och stryper motorn lite, men de e knappt märkbart, bara att man ser pilen röra sig lite på varvräknaren.
Samma med elhissar eller helljus, att det bara sänker pyttelite. Kolla som nån sa laddningen, hur mycket den laddar.
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Jag skulle nog med 90%säkerhet säga att ditt batteri är dåligt
du har en inre resistans i batteriet som gör att generatorn får jobba hårt för att upprätthålla volten..när då du exempelvis stänger dörren och nivåregleringen av rutan sätter igång,ja då droppar volten och generatorn försöker kompensera,när generatorn laddar fullt tar den c:a 15 hk,vips så droppar varven på motorn.
ett dåligt batteri gör åxå att motorstyrningen fungerar sämre,"ojäm låg spänning"
och eftersom all elektronik kompenserar efter inkommande spänning så blir variablerna helt fel i procent..

Exakt som Werpa säger..=)

Jo
87
Jonaslatt
325 cab -94
okej tack för deta tips.
Hade ner servon i vintras och smörjde upp den. Gick då kalas lätt när jag vevade på stången för hand när jag hade den på bänken.
byte självklart oljan då också.

Jag har aldrig märkt att batteriet har varit dåligt. Men det låter ju mycket logiskt det ni säger. Men som sakt har alltid haft ström så den startar m,m

Får kolla batteriet plus jord fästet!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.