|
|
|
|---|---|
|
Har just köpt Kina interface och försöker få CS 6.5 att fungera, men den frågar hela tiden efter aktiveringskoden när jag försöker starta. Har provat att köra intefacet med CS 6.1,det programmet var inga problem att installera, men hittar inga moduler alls. No respons from modul... Har läst trådar och kör med både ljus och batteriladdare på (för att hålla spänningen) Vad ska jag göra? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Först installerar man 6,5 .05 + crackningsfilerna.., ( två blå laptopsfigurer + 1 st carsoft 6,5... fil. därefter installerar men upgraderingen SP01 + crackfilern, =6,5.06 . Denna version får man lägga ut en genväg från Carsoftmappen som startar programmet, det går inte att starta den från ordinare programmeny (bruksr då fråg efter aktiveringskod), man hamnar då direkt i diagnosmenyn och inte på startsidan som i version 6,5.05 som enbart fungerar med 6,5 interface tillverkade före oktober 2005. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för svaret Hasso! Jag tror jag förstått att jag alltså ska kopiera de två crackfilerna och ersätta de två som ligger i samma map som set up filen, med dem. I Den mappen finns även en till mapp (eng) med liknade filer, ska jag låta den va i fred? Sedan ska jag alltså installera SP01 + crackfilerna, MEN hur gör jag det? När jag klickar på den SP01, så installerar den UTAN crackn-filer, tror jag åtminstone. År inte så van vid att cracka program... Har en fundering till; på interfacet lyser bara den gröna lampan för power, medans de andra är släckta. Borde inte åtminstone 20-pin lysa röd (528-97) ? |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Sp01 ska cracken klistras in separat lika föregående installation. kommer inte ihåg om det är en eller 2 exefiler 05 är det 3 filer av normal 4 som medföljer som ska klistras över en av filerna används inte. Du ska kunna starta programmet UA utan att ha interfacet anslutet annars är det inte rätt installerat. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tck för hjälpen! Nu har jag lyckats med installationen och programmet startar som det ska. Har inte hunnit prova på bilen ännu dock. Verkar som det cirkulerar crack varianter som inte fungerar, för när jag testade med en annan version så gick det som smort. Dåkunde jag även cracka sp01, vilket inte fungerade på min första variant. Den dåliga varianten kom från Piratebay. Om det är av intresse för någon annan med liknade problem så hittade jag en bra och utförlig steg för steg instruktionför installering på sidan : Länk |
|
|
Nu fungerar programmet och jag kan felsöka, MEN nu verkar det riktigt gått åt Hvete... Bilen vägrar starta. Trodde först det var batteriet och laddade upp det, men det verkar ok. Vid felsökning får jag felkoderna 18. EWS signal not present or faulty signal camshaft MS43 och BF Instrumentcluster internal error. Kan jag ha förstört något med mitt program (CS) eller har det att göra med orsaken till att jag började felsöka, bilen kunde dö på låga varv och jag misstänkte kamaxelgivarsensorn. Jag har provat med två olika nycklar och inget händer. Inga andra felkoder. Väldigt tacksam för ideer! |
|
|
Är det okej att diskutera piratkopierad programvara på detta forum? Tycker det brukar vara nolltolerans i de flesta forum kring detta. Inte direkt för att jag bryr, men är bara lite nyfiken. Fint att du verkar fått det att fungera ;) |
|
|
Det finns en del ämnen som kan vara lämpliga att diskutera per privata mail, kanske detta ämne också? Grg: Huruvida diagnosprogrammet har orsakat problemen ovan är svårt att svara på. Har du kört runt inne i menyerna och försökt ändra på parametrar osv (där det går)? Det finns säkert fall där man lyckas ställa till det om man är oförsiktig men det är dessbättre inte vanligt. Dock måste man ALLTID veta vad man sysslar med när man har datorn uppkopplad mot bilen, liksom i många andra liknande sammanhang, oavsett programvara osv. Tyvärr har marknaden formligen exploderat med olika "verkyg" för bildiagnos osv, det är lätt att köpa både det ena och det andra, nätet flödar över av programvaror osv. Kunskap om vad man håller på med går inte att köpa lika lätt, dessvärre.. FP |
|
|
Nej, jag har inte rotat runt och ändrat parametrar osv i cs. Men jag provade läsa felkoder med programmet (innan jag skrev första inlägget) men då fungerade inte programmet. Under tiden jag gjorde det hade jag laddare på bilen. Sedan glömde jag koffertluckan uppe i bilen över natten (garage). Nästa dag var bilen död. Trotts laddning och starthjälp startar den inte. Efter allt detta kör jag diagnos, med mitt nu fungerande CS. Först ger den en herrans massa felkoder, som jag raderar, sedan återstår "felkoderna 18. EWS signal not present or faulty signal camshaft MS43". Jag har provat med olika batteri, olika nycklar, och att starta i P & N läge. Jag hör i N läget att det klickar från solenoiden. Kan det vara startmotorn som gett sig trotts allt? Och har den något i så fall att göra med felkoden? Folke: Kunskap om vad jag håller på med, är något jag försöker skaffa mig varje dag. Både när jag varje dag arbetar med bilar och servicar och när jag med stor behållning läser dina och Hassos inlägg! Ni gör ett fantastiskt jobb på forumet. När det gäller CS är jag dock novis. Man kan säga jag är lite bättre på att skruva än datorer och el, men jag försöker lära mig så mycket jag kan! Tack för att ni tar er tid! MVH grg |
|
|
Glömde nämna att "fjärr"funktionerna på nycklarna inte fungerar heller, så det talar väl ändå mer för problem med EWS. Är det bara att lämna upp den till BMW eller finns det något mer man kan testa? Har inte jobbat med imobilizers tidigare. |
|
Fjärrfunktion och EWS har inget alls med varandra att göra två skilda transpondrar i nyckeln. Se till att ladda batteriet ordentligt minst 24 timmar och då bör det hålla minst 12,7V, häng gärna av batterikablarna minst 20 minuter för att nolla ev syntax error. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
OK. Mysko att det händer samtidigt bara. Laddar det befintliga batteriet, MEN tog med BRA batteri från jobbet (som jag först belastningsprovade), och det gjorde tyvärr ingen skillnad. Jag har nu mätt spänning på solenoiden och konstaterat att jag har konstant spänning vid 30, men ingen alls vid 50( med nyckeln i startläge). När jag "tjuv-kopplar" mellan 50 0ch 30 drar startmotorn igång, så startmotorn verkar fungera. Batteriet laddas inte i bilen, då borde väl syntax error vara borta, eller? Så...Kan EWSenheten få spelet av en total urladdning av batteriet eller kan den utlösa startspärr pga "överladdning" med laddare/starthjälp ? |
|
Det finns ett bekymmer (bug) i tidiga E39or , Om man vrider för snabbt på startnycklen så uppstår en strömspik när startmotorn kopplas in, denna strömspik gör att DME utlöser startspärrsfunktionen dvs blockerar tändning och bensin. För att eliminerar detta sätt man i nyckeln vrider till tändningsläge och väntar ca 30-60 sekunder så att EWS får chansen att läsa in nyckeln korrekt. Då bör bilen starta, hände mig vid nåt enstaka tillfälle på min 528-96. Har du fullt batteri så lossa + o - kabeln från batteriet lägg ihop + o - kablen några sekunder och vänta 20 minuter innan du åter sätter tillbaka batterikablarn på batteriet. en typ av Clear/Alt delete reset av bilens elektronik. Det kan även vara bottenkontakten i tändningslåset som är slitet och bästa att kontrollera så att växleväljaren är ordentligt i P-läge och att indikeringen är OK i displayen. Kolla också säkring 15 så den inte har gått. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för bra tips! Men tyvärr blev det ingen skillnad i alla fall. Med bottenkontakten, menar du antennen för ews? Om inte hur kontrollerar jag enklast? Växelväljaren är i P läge och den indikerar det, inga problem att byta växelläge. Säkringarna är kollade 12,15, 37 och för säkerhetsskull övriga också. Där här känns inte bra längre... |
|
|
OK, förutsätter att du vid försöken att läsa koder aldrig kom in i bilens system eftersom du inte kunde installera och starta programmet eller? Finns säkert en gemensam nämnare nånstans, olika fristående system och moduler brukar inte stå och gå sönder av sig själv. Med bottenkontakten i tändningslåset menas själva brytarblocket där alla kablar osv är anslutna. Slits med tiden och kan ge mysko symptom. Detta är en typiskt central, vital och viktig del för bilens elsystem. FP |
|
|
Bilen transporterad till Auto 7h Borås( BMW verkstad), där de konstaterade att EWS enheten var kass. Nytt beställt från Tyskland. Frågan är nu bara OM jag vågar köra CS något mer??? Förresten var de otroligt serviceminded och snabba! Rekommenderas starkt! |
|
|
Ny enhet beställd från Tyskland på torsdagen och bilen klar och hämtad på måndag eftermiddag. 3000 fattigare inklusive allt, men oj vad snabb leveransen var! Fjärrkontrollen fick de dock inte liv i. Får bli sommarens projekt efter semestern ;-) |
|
Fjärrkontrollen är en annan historia som inte har med ewsen att göra. Nycklarna måste initieras om enligt instruktionsboken eller så har säkringen till mottagaren gått tex. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ja, jag vet att de inte hör ihop, vad jag menade var att initieringen inte lyckades. Bagageluckan går plötsligt inte att öppna och jag mistänker att motorn är sönder. Ska byta den och sedan göra om initieringen. Man lär sig massvis på att bilen går sönder ;-) MVH Grg |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.