AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.635

Problem med ryckningar E61 530i LCI

Hej min bil vill smårycka vid jämn fart och ibland kommer ett kraftigare motor ryck. Har haft in bilen till BMW där man konstaterade att
nocksensorn var trasig och beställde en ny, fick tid för byte igår torsdag,
men fick då dagen innan i onsdags ett brev från BMW sverige om att bilen
skulle in på mjukvare uppdatering p.g.a man kunde få tilfälig effektreducering, samma typ av problem som jag tycker bilen lider av.
Lämnade in bilen och dom skulle byta sensorn och göra en uppdatering.
När jag fick hämta bilen så sa dom att bilen fortfarande ryckte och dom
hade skickat uppgiter till BMW för vidare info, skulle tydligen vara ett
vanligt förekomande problem med LCI bensinmotorerna.

Så är de fler här som har samma problem eller haft och fått bort de?
Skulle var kul att se om de förekommer ofta eller om jag fått tag på
ett måndags ex.

m.v.h Jens
De finns ingen mer här på autopower som har eller haft problem med motorryckningar
på LCI bensinbilar?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Hmm. . Har för mig Narveselus (tror han heter så) har haft det problemet på sin 530iA Touring LCI.

Annars kan du besöka e60.net - finns massor med kompetenta E60 freaks på den sidan :)

Har för mig ditt fel beror på bränslepumpen.
Jag hade samma problem med ryckningar, som tyvärr inte är ett helt ovanligt fenomen på BMW's nya bensinmotorer med direktinsprutning :-(

Min har fått mjukvaruuppdatering, nya spridare, tändspolar, lambdasond och NOx givare. Verkar som det har fixat problemet.

Lycka till!

---
Min BMW : Länk
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Jotack, min bil var inne sju gånger... går bättre nu, men desvärre inte ryckfritt.

----
BMW CS #6212
Ja idag ringde dom från bmw verkstan och sa att dom fått uppgifter om hur
dom skulle gå vidare med min bil. Tändmoduler + tändstift samt motorstyrdon
skulle bytas.
Skulle återkomma när delarna hade kommit och boka tid, så vi får väll se
om de blir bättre.
Idag så var bilen inne hos bmw igen för byta av tändstift, tändmoduler och
motorstyrning. Har kört bilen några mil nu och det verka än så länge som dom
har fåttbort problemen, inga ryckningar än så länge, får köra ett tag till innan
man vet säkert att problemet är löst men de ser positivt ut.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Dragan_77 roligt att du har fått rätt på problemet hoppas att det håller sig

Ha de T
sw
38
sweboll
325iA M-Sport Touring -09
magerryckningar verkar vara vanligt. Jag har det på båda mina bensinare. Går att framkalla genom segdragning, fast bilen bör vara varm....
Ryckningar bör inte vara vanligt. På tyska Auto-treff.com finns en 71 sidor(tills vidare) lång tråd om problem med BMW direktinsprutningsmotorer. Några har fått byta bränslepumpar, spridare osv. 2-3 gångar utan det har fixat problemen. BMW verkar alltså fortfarande inte ha 100% koll på vad som orsakar alla dessa problem - lite oroväckande kanske....

Min 530i är numera problemfri dock.

---
Min BMW : Länk
Ra
49
Ray_Ban
523iA Touring -98
530i Touring -06
Jag har en 530Itouring -06 som har liknande problem.
Vet dock inte vad lci står för, om det är samma motor jag har!
Tråkigt om man ska behöva byta så mycket, för jag hade pratade med BMW om problemet innan min garanti gick ut (köpte inte min BMW på BMW för de var inte intresserade av att sälja till mig), och de sa att de skulle fixa problemet vid nästa service, vilket de inte klarat. De tog 4800:- för byte av en termostat och omprogramering, utan att fråga mig först, och svaret på att de sagt de skulle fixa det, och nu tog betalt och min garanti gått ut var "synd för dig"!

Blir så trött! BMW är en skön bra bil, men tyvärr är det nog sista bmwn jhag äger som det ser ut nu!
Vill ju inte behöva åka 15 mil enkel var gång jag ska serva bilen, för de har usel service i närheten!
J-
534
J-A
325i T -08
I min bil har BMW bytt all uppräknad hårdvara i tråden utan att det har löst felet. Har även provkört en 325i -09 och den gick lika dåligt.
Ny mjukvara igen som komma i september? Men det känns tveksamt om det hjälper. Den direktinsprutade motorn har ju funnits i ca tre år i E93. Därför borde BMW har löst detta för länge sen.

Eller är det vi kunder som är för snälla som inte reklamera bilarna istället? Jag har tröttnat på att vara "försökskanin".

la
33
larban
523i -99
Min 523:a som är 10 år, rycker vid låga varv, spec. när motorn är kall.
Har upptäckt att en slang som är kopplad till luftinsuget har gått sönder.
När jag tejpade denna smala gummislang, verkar motorn att gå perfekt.
Kan någon tipsa mig om slangen.
Är den lätt att byta?
Vad har den för funktion?
Kostar den något?

Tackar på förhand för många bra råd.
LB
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.