|
|
|
|---|---|
|
Så är man äntligen BMW-ägare igen. Blev en åktur i en Polo över vinterhalvåret efter lägenhetsköp. Ok vinterbil och sanslöst billig i drift men ack så FÖRTVIVLAT tråkig när våren kom och den där sugande längtan efter körkänsla infann sig. Fanns inga alternativ. En faceliftad E46 318i 2002, 12700 mil (blå metallic, rostfri och självklart med sportstolar) inhandlades häromdagen. Aldrig haft en BMW som saknar två cylindrar förut men jag är imponerad över den låga förbrukningen och hur mjukt den går. Nåja säger inget mer, en rak sexa är en rak sexa MEN en BMW är en BMW! Vilken glädje att bara gå ut på morgonen för att ta sig till jobbet :) Nog om själva köpet, men jag var tuvungen att dela med mig av glädjen lite, och över till min fråga. Oljan ser riktigt risig ut och när jag bytte kamaxelgivare var det en del svart klägg på den. Den har bara körts kortare sträckor den senaste tiden och under en tid gjort det med trasig kamaxelgivare. Den är "bara" servad enligt ordinarie intervall (2500 mil). Ger alltid mina bilar en mellanliggande service och har aldrig haft en motorproblem på någon bil jag ägt så jag håller mig till vad jag vet funkar. Bra underhåll! Motorn N42B20 med Valvetronic ska ju ha sin dyra specialolja LL-01 FE 0-30 vilket är viktigt, efter vad jag läst här och på andra forum. Är det en bra idé att innan jag pyttsar i den dyra oljan köra på en lite billigare helsyntet, typ Swedel helsyntet (Tillverkas av OK/Q8) för 240 kr och under kanske 200 mil tvätta rent motorn. Sedan på nytt byta filter och pyttsa i en LL-04 olja. Bra idé? Hur långt bör jag i så fall köra? Vad säger ni om diverse tillsatser som finns att köpa och har ni i så fall något att rekommendera. Själv är jag skeptisk till sådant då det aldrig behövs med grundservice? MVH Michael | |
| Grattis, pleasure driving. :) | |
|
Hur långt är ett snöre? Du kommer att få olika svar där vissa säger kör hårt och andra som påstår klara motsatsen. Min åsikt är dock att köra hårt, jag hade absolut gjort så men jag hade kört betydligt kortare, säg 50 mil. Det som är viktigast är att byta oljefiltret både när du slänger i "budgetoljan" och den "dyra och bra oljan" hehe ;) Vi får vad de andra tyckarna tycker om mitt råd men jag hade absolut gjort så, lär knappast ta någon skada. Ta inte illa upp heller men det är en 318, hur dyr och bra olja kan den behöva? Inte ens om det hade varit t.ex en 325 hade det gjort skillnad, återigen om du frågar MIG. Jag kan förstå att man slänger i dyyyr och "bra" olja i en M bil osv men en 318 eller 320 t.ex? Oavsett...lycka till och grattis till bilen! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
En idé som bör funka utmärkt, håller med Dani mycket hysteri i oljeträsket. LL-01 FE oljan är ju en olja som är bränslereducernade i kombination med en motor som är konstruerad för oljan vilket N42 motorn är, det är i princip enda skillnade på egenskaper mot den vanliga LL-01 oljan. Det är viktigare att byta olja ofta än att köpa dyraste oljan och byta efter intervallen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Precis så är det! Det första som "ger upp" är oljefiltret efter ca. 1000 mil, efter det ansamlas skiten i oljan... Longlife-intervaller är inte bra, billigare olja och tätare byten är det enda som funkar i längden: Länk Länk |
|
| Länk | |
| Jag byter alltid oljan efter 1.000 mil oavsett vad intervallen är och har alltid gjort. Jag har aldrig haft några problem med skit i motorn, hög bränsleförbrukning eller liknande så byt oljan du till en billig variant med nytt filter. Byt sedan efter ca 50 mil igen till den oljan du vill köra på och glöm inte ett till nytt filter. Sen byter du olja med 1.000 mils intervall så är du hemma. | |
|
Tack för svar. Inhandlade en dunk billigare helsyntet och ett filter idag och byter imorgon. Kör en tank och gör om proceduren på nytt såsom planerat. Dani: Tar verkligen inte illa upp. Min erfarenhet av M50 och M52-motorerna är att det generellt är slitvargar som klarar ganska mycket. Läste lite om problem på tidiga N42-Valvetronicmotorer på ett australiensiskt BMW-forum. Inte för att det betyder att det är något vanligt förekommande dock! En gång är ingen gång eller hur är det man säger. Att vara extra noga med olja, diverse filter, tändstift och där det finns kamrem är en billig investering. Byter alltid i förtid och gör det själv både för plånbok och så att det blir rätt gjort. Trevlig helg på er! Michael |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.