|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| jag gillar e30 men tycker att just im är lite övervärderade. jag skulle satsat på en fin vanlig 325:a. | |
|
Stephan735i// Ja, den Mercan. Vad har det med saken att göra? Menar du att bara för att en bil blir gammal så kommer den att kosta 4 miljoner kronor? Som jag skrev, M3 E30 = enusiiast-bil. 325 E30 = inte entusiast-bil utan vilken omodern bruksbils som helst. Det finns Volvo 343 också som är i entusiast-skick men skulle du vara villig att betala 70.000:- för den bara för att den är entusiast-objekt? |
|
|
Spelar klart roll vilken bilmodell det handlar om för värderingens skull. Glöm dock inte att många "vanliga" bilmodeller i fint skick också betingar ett värde som entusiastobjekt. Tex Amazon, 140, gamla saabar, 2002, 3.0, e21 osv bara för att nämna några. E30 börjar bli till åren, och fina objekt blir ovanligare. Bilmodellen har många fans. De är villiga att betala en premie för fina objekt. Så enkelt är det. |
|
Gemini__ |
Du nämner följande som om det skulle vara allmänt vedertaget faktum: "Som jag skrev, M3 E30 = enusiiast-bil. 325 E30 = inte entusiast-bil utan vilken omodern bruksbils som helst." I dina ögon är det så. Men att du inte kan ha förståelse för att vissa inte ser det så förvånar mig. |
Gemini__ |
"Tex Amazon, 140, gamla saabar, 2002, 3.0, e21 osv" Nix, inga entusiastbilar här inte. Betala dyrt för dessa gamla bruksbilar gör man inte. Dålig komfort och säkerhet, sunkiga bruksbilar är de är. Extremt lite bil för pengarna. Finns inga entusister som åtar sig att ta hand om dessa skrothögar. Jorasåatt.... ;-) |
|
Grodan; Volvo 363 CS får du betala mer än 70tkr för. Och du man betalar inte 4mille för 300 SL bara för den är gammal, du vet vilken bil det är vaa?, du missförstår med vilje, trist. Stephan |
|
|
Självklart så är en fin 325iM -89 en bil som man kan tänka sig att betala så lite pengar som 50tkr för. E30 är en kultbil som är unikt rolig att köra i denna prisklass och som dessutom börjar bli svåra att hitta i bra skick. Grodan, man kan givetvis köpa sig en halvgammal e38, e39 eller e46 istället för de pengarna, men då finns det både bättre och modernare alternativ av andra märken att välja som rena bruksbilar. En E30 är redan entusiastbil för vissa medans en vanlig e39 aldrig kommer att bli det. Vilken är värd mest om 10år en fin 325iM -89 eller fin 523i -99 båda köpta för 50k idag? |
|
| BMW E30 325iM helt klart. | |
|
L33t// Jag har redan nämnt att det är skillnad på en M3 E30 än en vanlig bruksbil E30 och en 325 E30 är vilken gammal bruksbil som helst för mig. Den bilen räknar jag inte in som en entusiastbil. |
|
|
Finns ju inget som säger vad som är en entusiastbil och vad som inte är det. Men jag personligen tycker absolut att fler e30 än M3:an tillhör kategorin entusiastbil av följande anleningar: Fina 325iM används vanligen inte som bruksbilar. Köper man en sån och har tänkt att ha den till att dagligen transportera sig från A till B får betala ett alldeles för högt pris och får väldigt lite bil för pengarna. De kan ses som en investering och stiger i värde. Om 6-8 år kommer nog en ägare till en fin 325iM inte vilja byta jämnt med din 325i e90. Av vilka skäl tycker du att M3e30 är en entusiastbil? |
|
| En fin original E30, vilken motor som helst är ju redan en samlarbil. Finns ju nästan inte en till salu som inte är stylad eller omgjord. M3an har ju dragit iväg till fantastiska priser det senaste 2-3 åren. | |
|
sålde min 325iM -88 för 53000.- 1998. /Johan |
|
fredde 7 |
Grodan: Som du kanske märker är E30 rakt över en klassiker, Det framgår ju tydligt av tråden. Omodern bruksbil och ej prisvärd kan ju stämma. Att man får bättre A-B bil för pengarna är heller ingen hemlighet. |
|
Vad tror ni om denna 325iM för 60' Länk ______ |
|
| Med tanke på att en TOTAL renoverad 325iM E30 gick för drygt 70-75k, vet ej exakt, så ligger den där 10-15k för högt i pris i mitt tycke. | |
Roffa1 |
Sålde min entusiast E30-88 för 55.000:- år 2009. (18000 mil på mätaren) såldes samma dag som annonsen kom ut;-) |
|
En 325iM är ju inte entusiastbil bara för att modellen är ovanlig. Den är ju kört som bruksbil i minst 15år och de flesta är därmed i bruksskick. Det är som att påstå att Volvo 240 -84 är en entusiastbil bara för att den är jävligt ovanlig idag. En fin lågmilad 325iM kan jag dock hålla med om att det är en entusiastbil men det är bara en bråkdel av de befintliga bilarna som lever upp till det även om försäljarna och ägarna gärna vill framhålla något annat. |
|
|
Där satte du huvudet på spiken. Sechs macht Spass! Mina bilar: Länk |
|
Roffa1 |
Om man endast kör 857mil per år, så lär det väl knappast handla om en bruksbil. |
|
Nja, 857mil tycker jag är rätt mycket för en sk entusiastbil. Antar att man inte vinterkör så så känns det som att bilen körs mer eller mindre dagligen sommartid. Många bruksbilar går inte över 1000mil på sommarhalvåret. För mig är en entusiastbil nåt man tar ut max någon gång i veckan och åker på några träffar/år. Då brukar det bli 2-300 mil om året. Men det är ju min personliga definition. Försäkringsbolagets definition är max 500mil om man ska täckna entusiastförsäkring. Jag tycker absolut att vissa 325iM kan klassas som entusiastbil men inte alla per automatik. Det ska vara fina bilar som används sparsamt och vårdas ömt. Skulle själv kunna tänka mig en. En fin original 2-d 240 turbo i det närmaste nyckick med under 10.000 mil på mätaren skulle jag nog kunna få till en entusiastbil också. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.