|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Har en fundering på oljeförbrukningen i min M5 E39 -01. Det är så att jag fyllde i 1 liter olja när jag tog ut bilen i början på april, idag märkte jag att det behövs fyllas på cirka 1 liter olja igen. När jag tog ut den hade den gått cirka 10950 mil, nu har den gått runt 11250 mil. Så alltså cirka 200 mil på 1 liter olja. Bilen körs mest i stadstrafik och ibland så har man ju en tung högerfot men det är inte så att jag tok-kör med den konstant. Mvh //Robin | |
| Är ju tydligen vanligt att dem där tidiga m5:orna drar endel olja. Har väl med någon uppdatering att göra. Vet dock inte vad som är bytt på dem nyare för att förhindra detta men sök så hittar du info. Mvh | |
| Uppdateringen med kolv/kolvringar gjordes väl på bilar tillverkade sep -00 och senare? | |
| Hur många mil är det sen den fick ny olja sist?Om oljan har varit med ett tag så tätar den inte lika bra och då drar motorn mer olja.Sen späs oljan även av bensinen om den körs korta sträckor då försvinner oljan ännu fortare. | |
|
Ja det börjar vara dags för service snart, så den oljan som är i har varit med ett tag. Men jag snackade med en BMW mekaniker idag och enligt BMW själva så kan en M-motor förbränna uppemot 1,5 liter olja per 100 mil. Det anses vara normalt, givetvis ändras ju det beroende på hur bilen används. Han sa även att det bara var att fortsätta köra bara jag håller koll på oljan, är ju som sagt inte heller långt kvar till service så man får se om den drar lika mycket efter det. Har även en till fråga oljetempen i M5orna. Min tycker jag har stigit rejält på några dagar. Förut låg den runt 70 grader. Nu ligger den precis före 100 graders markeringen. Kan det också bero på gammal olja? Tänkte om det kunde vara p.g.a. vädret (runt 22 grader ute idag), men kan det verkligen skilja sig så mycket bara p.g.a. värmen utomhus? Jag har samma körstil idag som jag hade innan det vart sån skillnad i tempen. Mvh |
|
| Det kan det göra.En av oljans viktiga egenskaper är att kyla.Jag kör oftast lungt och min olja ligger runt 80-90 grader.När oljan blir gammal så tappar den alla egenskaper som den ska ha.Tex smörja kyla och täta.Sen ska den även skydda mot korrision m.m | |
|
Det här med oljeförbrukning. Min drar istort sett ingen olja alls, har kört ca 250 mil sen sista service nu i april och det har inte rört sig en millimeter på stickan. Frågan är hur det kan vara sån skillnad från bil till bil. Min är ju en 99:a som ska va så himla dålig enligt alla jävla M5 annonser... den borde ju dra asmycket olja då juh....kanske nån action är gjord?? Dan Helsingborg Kör E39:o, BMW M5 och BMW 525 |
|
|
Om dom drar mycket olja så kan det bero på hur den är inkörd och så vidare.Det är ju även viktigt att man kör på tws oljan då den är specielt framtagen för dessa motorer.Den är ju ovanligt tjock med vilket även det gör att oljekonsumtionen minskar om man gämför med en olja som är tunnare. Men som sagt tidigare gör ett olje byte med ny olja det gör susen för förbrukningen.Vet när jag körde gamla volvo bilar som drack olja.Då när man böt så minskade förbrukningen drastiskt fast man tyckte att man körde med rullande olje byte och att det borde räcka. |
|
| Vid inspirerad körningen går det åt en del olja :O | |
| fin svenskan | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.