|
|
|
|---|---|
|
Jag har en snabb fråga: När jag fickparkerar så känner jag små vibrationer i ratten som troligtvis kommer från att styrservot jobbar pga att jag står stilla eller rör mig långsamt och gör stort rattutslag. Man kan höra ett svagt svagt och dovt "brumm" och känner som sagt små vibrationer. Varvtalet på motorn går knappt ner alls i varv så den verkar inte överdrivet anstängd. Jag har dock läst bland pappren jag fick med bilen att den hade en garrantireparation pga missljud från styrservo, åtgärden var påfyllning av servoolja. Så min fråga är, har någon annan kännt dessa små vibrationer vid fickparkering? Är det normalt? Kan jag behöva fylla på oljan? | |
| är väl inte bra att använda fullt rattutslag då detta frestar på servot. du ska vrida tillbaka lite grann då detta är mer skonsamt vad jag förstått. | |
| Det var inte det som var problemet, det "burrar" från centrum hela vägen till fullt rattutslag, även på returen. Det är ingen skillnad om jag ger så gott som fullt rattutslag. | |
| okej. då vet jag inte. | |
| Kolla oljenivån för servooljan. | |
|
Jag har försökt kolla oljan nu. Detta är lite pinsamt för jag är inte helt dum på bilar, men jag hittar faktiskt inte var man fyller på :S Att fylla på servooljan är väl inget man normalt gör, eller? Tror ni att det är låg nivå som orsakar "burret". Ska tilläggas att det inte är så mkt, men ändå störigt. |
|
|
En kompis var inne med sin 330xd i veckan för att fixa ett "burr" i ratten. Det var vid ett och samma läge, vid knappt ett halft rattvarv när man fickparkerade. Det "burrade" till när man passerade det här läget och BMW skulle i det här fallet byta ut servot eller någon av komponenterna på garanti. Givetvis fanns inte delarna inne så om någon är intresserad så kan jag ju höra mig för vilken del det var som strulade när den ska in för själva bytet senare. |
|
| Det vore klart intressant att höra vad det var som strulade och gärna hur dyrt det blev. Men jag har inte "burret" vid ett och samma läge, det kommer i alla lägen när jag belastar, dvs står stilla och svänger. Jag kände väldigt väldigt lite idag. | |
|
Efter en lång väntan och flera verkstadsbesök kan jag berätta att problemet fortfarande inte är löst. Sedan sist trodde de att problemet berodde på felmonterade krängningshämmare? Det löste i allafall inte problemet. De bytte också ut servopumpen men, det löste inte problemet. Den senaste teorin är att en mjukvaru-uppdatering skulle kunna lösa problemet. Meckanikern trodde helt enkelt att det skulle kunna vara en bugg i just den här programvaran. Det har inte kostat något utan varit garanti-åtgärder. Hur som helst är problemet inte löst ännu, så jag får väl återkomma om mjukvaruuppdateringen löser det så kallade "burr"et När det burrar i den här bilen så verkar inte varvtalet sjunka alls vad jag kan se, men det händer ju när man fickparkerar och dylikt då varvtalet är på på tomgång. Den här bilen har automat föresten är det automat på din också MaCKan_86? |
|
| Japp, jag har också automat. jag har inte stært mig så mycket på burret på ett tag, men ør klart nyfiken på en læsning. | |
| Verkar som du är säker på att det är relaterat till just fickparkering...jag hade ett brummande/vibrerande liknande ditt som berodde på en liten rotorskada på motorfläkten i dessa högre hastighet. (Den har olika hastigheter beroende på motortemp) En tanke skulle kunna vara att den körs hårdare vid bland annat fickparkering men då bör du inte ha problemet vintertid.... | |
|
Kolla att du inte har fel typ av olja! T.ex. på min fd. 850 trodde man t.o.m att servopumpen var sönder. Lät rätt illa ibland. Hade man röd hydraulikolja så då börja den skumma och pumpen drog luft. Med den rätta - grön olja tror jag det var, försvann all fanskap omgående. |
|
|
Problemet löst. Något svar på vad som var felet är inte helt enkelt att svara på men för att få bort det gjordes detta. Först uppdaterades bilens mjukvara men det misstänker jag inte hjälpte, sedan ställdes tomgången upp en liten bit. Skillnaden är som natt och dag. Burret är borta och bilen känns lite rappare när man släpper bromsen också (automat). Slutet gott... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.