|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 540 e39 -98 med automat och steptronic och idag gick det plötsligt inte att föra tillbaks växelspaken till p-läge när jag skulle parkera. Jobbigt läge, då det betyder att man inte heller kan ta ur tändningsnyckeln! Det går att föra den mellan alla andra lägen, men inte upp till P. Det är som att något tar emot. Har aldrig varit med om liknande så jag vet inte var jag ska börja. Är det någon annan här som råkat ut för detta, eller har några idéer? | |
|
Bromsen måste sättas an lite för att komma i/ur P-läget. Kanske bromsljusgivaren har tröttnat och lämnar fel eller ingen signal. Obs att detta inte är en vanlig brytare utan en hallelementsgivare. Kanske lite hjälp på traven för felsökningen.. FP |
|
| Folke: tack! Var sitter bromsljusgivaren? Någonstans nere vid pedalerna? | |
|
Jepp, den sitter över bromspedalen, påverkas när man trycker ner denna någon cm. Det är flera funktioner runt omkring systemet med tändningslåset-bromsen-växelväljaren, och jag tror det ändrats en del genom åren. Vid avstängd motor behöver man bara vrida nyckeln ur rattlåsläget för att flytta växelväljaren, när den är startad så måste man hålle ner bromsen också. FP |
|
| Mysteriet löst: det är något litet som lossnat under damasken och ramlat ner och blockerar mekanismen. Tryckluft löste "nästan" problemet, för nu kan jag få välspaken till "P", men jag fick inte bort vad det nu är. Det är väldigt trångt och svårt att se. Kanske en liten skruv eller något? :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.