|
|
|
|---|---|
|
Tänkte hör om någon har något tips om reparation om man har ett kluckande ljud i framvagnen på en e39 -00, Har redan bytt krängningshämmarbussningar och stag, stötdämpare, övre stötdämparlagringar, har kontrollerat alla länkarmar och styrleder utan att hitta något, dom fann heller inget på besiktningen.Har någon varit med om liknande fel. Tacksam för svar MVH Robin | |
|
Hej! Ja har liknande problem. När jag kör över guppar då hör jag som om någon plåtbit är lös i bilens framvagn. Det är ett ganska svagt ljud som jag hör endast om jag har fönstret öppet. Jag har bytt stabilisatorstag , men fick inte bort problemmet. Jag vet inte riktigt vad det kan vara. |
|
|
Hade samma fenomen på min , rev o slet i alla leder/bussningar samt att bilprovningen inte heller hade något att anmärka på ! På min så klapprade det rejält om man körde över gupp , om jag samtidigt bromsade så lät det inget ! Sen en dag hittade jag glapp i främre länkarmen efter att jag hissat upp bägge framdäcken i luften , tidigare hade jag bara hissat en sida i taget ! Länkarmen i sig glappade absolut inte mycket men det räckte tydligen för att bilen skulle låta världskrig över gupp !! Så jag rekomenderar att gå igenom leder och bussningar igen NOGA !!! |
|
|
jag har ett lika problem på min... men är det ute vid kulleden eller vid busningen eller. du då dråg du åt dom eller bytte du alla länkarmar TACKSAM FÖR SVAR pata N |
|
|
Är till 99% procent säker på att det är en av länkarmsbussningarna som börjar ge sig. Det är nästintill omöjligt att känna detta "för hand". Detta eftersom belastningen på bussningen är en 2 tonsbil som far över gupp och ojämnheter. Testa följande. Kör över ett gupp och se om du får fram ljudet. Testa sedan att köra över samma gupp med broms, dvs du bromsar dig över guppet. Om ljudet försvinner då är det sannolikt en länkarmsbussning. Anledningen är att du lägger mer tryck på bussningen vid broms, vilket i sin tur "stagar" upp det hela. Du kan eventuellt märka det "för hand" om du försöker vicka/jucka framhjulet vid upphissningen. Men du får ta i ordentligt för att märka eventuellt glapp. Hoppas detta hjälper dig! |
|
|
Det var inne vid kulleden det glappade , jag har för mig jag såg här på forumet ett "kit" med alla leder och länkarmar för runt 2000:- .... sen vilken kvalitet det är på dom kan jag inte yttra mig om . |
|
|
tack så mycket för svaren länkarmar är ju inte så dyrt längre det finns ju att köpa på dom mesta sällen nu för tiden tTACK pata N |
|
| Biltema har superpris på BMWdelar. | |
|
Här var "kitet" jag pratade om , Länk Svårslaget pris !! |
|
|
Har sett "Ebay-kiten" diskuteras både här på AP, E39forum.de samt Bimmerfest. Kontentan är att det är rena skrotet, såvida det inte är riktiga Meyle-delar det handlar om. De flesta som monterar på dessa no-name kit står där med glapp inom ett år igen. |
|
| Tack tack for alla tipps,får | |
| Inte lätt att skriva på iPhone , skulle säga att en bakre lankarm va problemet till slut, tack för hjälpen mvh robin | |
| Hej. Troligen länkarmarna som någon var inne på tidigare. Bytte själv förra månaden på min 528:a -00:a. Köpte dem på Biltema. Verkar ok. Lätta att byta själv. Lite knepigt att få tillbaka nivåaxeln på högra länkarmen dock (för zenongivaren) då fjädern är rackarns hård att kränga över, men det berodde nog mest på att det är mer metall "skägg" på utbytesdelen än på BMW´s originalarmar. Jag filade lite så gick det bra (men tog längre tid att fixa än bytet av länkarmen !) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.