|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Sitter och funderar på en sak, är det värt att köpa ett par snygga 17-18" fälgar till min E39 inför försäljning, för att få den mer attraktiv och på så sätt lättare att sälja? Själv tycker jag att mina nuvarande 15" fälgar passar bilen rätt bra, men smaken är ju olika.. Så här ser den ut idag: Länk ______ | |
|
Definitivt! |
|
|
Skulle jag köpa bil skulle jag se det som mer positivt om det endast sitter högprofilsdäck på. Då är bilen förhoppningsvis inte lika hårt körd. Har mycket svårt att tro att du kommer få igen pengarna du lägger på extra fälgar. Dessutom ligger du ute med pengar för fälgarna tills du fått sålt bilen. |
|
|
TCG// Jag tror du överskattar "högprofilsdäcks-ägarna" en aning. Det är oftast dessa som om det är ett hål mitt i vägen så kör de i hålet istället för att väja för den till skillnad från folk med lågprofilsdäck som verkar mer bilintresserad och rädda om sina bilar. |
|
|
Det kanske är sant. :) En lågprofilsfälg i bra skick borde ju tyda på att ägaren hållt sig borta från hålor och trottoarkanter. :) Ska tänka om inför nästa bilköp när det blir, haft min 540iM SC i över 6år nu. Vad byter man upp sig till från en E39 med 470Hk/590Nm? :) En bil är värd vad en köpare är beredd att betala för den. Betyder dock inte att en säljare måste sänka sig till det priset men då får han också behålla bilen. |
|
|
Är fortfarande ganska övertygad om att att många åsikter på detta forum inte helt stämmer överens med svenssonförarnas där ute, som är den stora spekulantskaran på din bil. Som Grodan skriver att de med lågprofildäck är mer bilintresserade än de med högprofil tror jag inte ett ögonblick på. Däremot är de beredda att lida pin för att vara fin... Du ser ju knappast i huvudsak på just fälgarna om bilen är välvårdad och finkörd eller inte. Snarare om ägaren är usel på att fickparkera eller inte. Hade inte Dynamic-paketet varit så pass rabatterat när jag köpte ny bil hade jag med fördel valt 16". Men när alternativet skulle bli dyrare än de 17" som följer med Dynamic kändes det inte riktigt klokt. Och visst tusan är den snyggare med 17", men komforten blir klart lidande och däckbullret högre. Har aldrig riktigt förstått denna lågprofilshysteri som pågått i flera år. Förutom vid ren bankörning, när har man nytta av lågprofilsdäck??? Dyrare, stötigare, bullrigare, spårigare, sämre vid vått/halt väglag.........men snyggare. Vad mer? |
|
|
Tillägg: Jag tror snarare att om det t.ex. suttit feta 18"-fälgar på bilen hade många automatiskt trott att den är buskörd. Inte en chans att du får igen pengarna på att sätta större fälgar på bilen. Att det sitter original BMW-fälgar på den tror jag däremot bara är positivt. |
|
|
Det är en enorm skillnad i vägkontakt med 275/245 30/35 ZR19 jämfört med 235/45 ZR17. På torr vägbana ökar marginalerna vid undanmanöver och inbromsning. Tillsammans med coilovers och hårdare bussningar så blir det mycket roligare att köra bilen lite inspirerat. Det är väl för körglädjen man kör BMW? Jag har fortfarande komfortstolar, tygmattor och en tyst komfortabel bil 5 serie. Allt är ju en avvägning men naturligtvis har lågprofil sin funktion. Ska man vara lite fördomsfull så gissar jag att vi med tanke på motorval har något annorlunda körstil? |
|
|
Jag skulle definitivt inte investera i nya fälgar inför försäljning. E39 börjar bli till åren så en ostylad välskött bil med rimliga mil är i mina ögon mer värd. Om kunden å andra sidan är en kille med keps så är nog situationen en annan. Men han söker väl inte en 523 kombi? |
|
|
TCG citat: "Ska man vara lite fördomsfull så gissar jag att vi med tanke på motorval har något annorlunda körstil?" Antar att du menar mig? :) Jo, visst kan jag förstå att de med en riktig sportvagn som älskar att pressa bilen till max vid varje tillfälle som ges kan uppskatta lågprofildäck till fullo. Men som sagt, nu gäller det en 523iT från -99. Inget ont om den, utan tvärtom en utmärkt familjebil som fortfarande är kul att köra. Men målgruppen är ju knappast som steaman skriver "en kille med keps"... Och även om jag bara har en 318i köpte jag den i huvudsak för körglädjen! Den konkurrerade ut alla andra märken på marknaden just därför. Körglädje innebär inte automatiskt en 8-cyl 470Hk-motor... ;) |
|
|
Och med förra inlägget firade jag precis 100 st!!! Grattis och klapp på axeln! ;) |
|
|
Hjulen är viktiga för många. För min egen del tror jag bilen blir mer lättsåld med andra fälgar på, helst en uppsättning lite större snygga bmw fälgar. Jag tycker att de orginalfälgarna som sitter på din e39 är bland de fulast bmw gjort på senare år. Med detta sagt tror jag dock inte att du kommer att kunna göra en större förtjänst. Om du inte råkar hitta en uppsättning m-fälgar el. dyl. snorbilligt. |
|
|
danielbas; Glad att du tog det på rätt sätt! Efter jag postade inlägget kom jag på att man kanske kunde stöta sig på det om man är hård och kantig. Mig ska man dock alltid ta med en nypa salt och/eller glimten i ögat. :) Är ganska utmärkande att de flesta på autopower är trevliga i jämförelse med märkesoberoende siter. Bara jag som upplever det? OnTopic; så håller jag med dig om att en 523iT passar i både hög/lågprofil beroende på person. Att köpa utrustning till en bil man ska sälja tror jag sällan lönar sig. PS. Klapp på axeln. ;) |
|
|
Personligen tror jag att bilen blir mer lätt såld med 18 tummare men man får definitivt inte tillbaka pengarna för den investeringen Tänk bilen är en -99 523 t lägg på 10-15 tusen på fälgar tror att all extra utrustning bara är positivt men bara mer lättsåld inte mer än marginellt dyrare Hoppas att du får sålt bilen Ha De T |
|
|
Du lär inte få igen pengarna, så är det. För smaken är som b..en delad. Och orginal är alltid orginal. Om inte annat har du tyckt 15 tum är OK, så varför ska inte nästa ägare kunna tycka detsamma? __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Skulle dessa 17" Länk vara värda att investera i tro? (kostar 3000) ______ |
|
|
@weeean Det blir antagligen lättare att sälja bilen med M-fälgarna. Men inte säkert att du får ut 3000 kr mer för det. |
|
| Tror de fälgarna för 3k gör bilen mer lättsåld samt att du får igen det genom mindre prutning. Vad begär du för bilen? | |
|
alla vill väl ha en snygg bil eller? orginal e för gubbar me keps å käpp, ja ser de som så att de blir en grej mindre att köpa till min nya bil i fint skick! och det kommer definitivt bli lättare att sälja bilen med en uppsättning orginal m-sport fälgar än med 15".. snyggt OCH konfortabelt KAN gå hand i hand! |
|
|
Har inte lagt ut den på annons än, men tänkte lägga mig på 49' ______ |
|
|
Ja...Visst, kan man ju prova att köpa lite snyggare fälgar inför en försäljning... MEN, vad är det som säger att bilen "går bättre" med dessa? Vagnen kanske får otäcka obalanser/vibrationer med dessa större fälgar pga någon sorts felaktighet i fälgarna/däcken/balanseringen.. Men visst, prova gärna ;) Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.