AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
980

Köpråd önskas

Visa användare
3
Erajscha
BMW 320i Touring -00
Jag är ny på forumet men har läst lite här ett tag och förstått att här finns mycket kunskap. Jag har ägt en massa gamla bilar sen jag fick körkort men aldrig någon bmw. Nu tycker min sambo att det är en bmw vi ska ha när jag lyckats kränga av min gamla toyota.

Imorrn ska vi därför åka (tre timmar med buss enkel väg) och kolla på två 320i hos en bilhandlare, båda touring och båda med acc, farthållare och drag.

bil1 är en 99:a som gått 15000 och har skinnklädsel och den begär de 48 papp för.
bil2 är en 00:a som gått 20500 och den begär de 60 papp för.

Vilka råd kan ni ge mig? vad ska man kolla extra på och är det rimliga priser?

---------------
Blivande bmw-ägare
Det finns absolut ingen skillnad mellan 99 och 00, därför skulle jag ta den billigare som dessutom har gått betydligt mindre. 48000 är rätt billigt med! Är det nån mer skillnad mellan bilarna (utrustning, lack osv)?

Vorsprung durch freude am fahren
Jasko; visst finnsdet skillnader mellan en -99 och -00, dock är de kanske inte speciellt viktiga. Tex har business-stereon fått klockfunktion och ytterhandtagen öppnas snett uppåt istället för rakt utåt. Som sagt, inte viktiga skillnader men än dock skillnader ;-).

Jag tycker inte heller att det finns någon anledning att betala 12 tkr mer för en -00 som gått mer (förutsatt att skicket är likvärdigt).

// Erik
Visa användare
203
Holger_Puffa
318i Cabrio -91
Eftersom du pratar säger att det är Touring så kan det mycket väl vara så att bilen från -99 är en E36:a och bilen från -00 är en E46:a. Det finns allstå rätt stora skillnader. 00:an är alltså en nyare och modernare modell, därav prisdifferensen. Du kan se vad som skiljer modellerna i "Modellguiden" ute i menyraden.

//Wiktor

Freude am Fahren wünscht Ihnen Ihre Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft
He he, måste vara trött - la inte märke vid ordet "touring". Om valet i så fall står mellan E36 och E46 så är den nyare bilen att föredra. Då är även priset något justerbart till din fördel!

Visa användare
3
Erajscha
BMW 320i Touring -00
Ja det kan nog stämma det där med att 99:an är en E36:an. Jag tyckte att jag förstod det så.

---------------
Blivande bmw-ägare
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
begagnatguiden kanske du kollat redan, om inte Länk
Man brukar väl säga att kvalitetsmässigt är sista årgången av en bil att föredra, då är dom ju som mest beprövade. Men i valet mellan E36 och E46 skulle jag ändå välja E46, första E46 kom iaf 1998 som Sedan. Personligen tycker jag E36 saknar rätta BMW-stuket, inte minst fronten och lyktorna, men det är ju en smaksak.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
som sagt är sista årsmodellen beprövad och jag har svårt för icke faceliftade e46:or. utseendemässigt alltså. sen beror det ju på färg, inredning, utrustning o.s.v. pris, miltal och utrustning verkar ju dessutom tala till 99:ans fördel. så om jag hade fått välja så hade det troligen blivit e36.
Visa användare
3
Erajscha
BMW 320i Touring -00
E36:an var inte alls lika fräsch invändigt som E46:an så nu har vi slagit till på E46:an. De ska nu serva den och under tiden har vi E36:an som lånebil.

-------------------
lycklig nybliven bmw-ägare
Gratulerar, och lycka till med den nya bilen!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.