AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.603

Ta bort takrails, möjligt?

Hej!

En kompis med nyinköpt E46 touring undrar om det går att ta bort taikrailsen, och hur går man tillväga i så fall?

Jag har letat förgäves efter svaret, men hittar inget bra svar. Läste t om att innertaket måste tas bort, men det låter inte som ett roligt jobb.

Så, om någon har erfarenhet och tips - skriv gärna!

Vorsprung durch freude am fahren
Bayer_Aleks
Ehhh skulle inte rekommendera o ta bort för då kommer din kompis ha 6 hål i taket och resten listar ni nog ut själva. Nu vet jag inte hur dem är skruvade på en BMW men förra generationen på Volvo V70 skruvade vi dem uppifrån och sedan på med skyddskåpan. Nu skruvas dem redan från första monteringsbanan underifrån. Ska du då byta ett rails så måste du plocka ner hela taket för att komma åt. Så något av dem två alternativen e det.
Finns iof plastkåpor som man lägger över om man tagit bort railsen....men jobbigt blir det kan jag lova dig.
Misstänkte det! Det är bara synd att släpa med sig onödig vikt på fel ställe, högst upp på bilen, om de aldrig används.
Var takrails standardutrustning på E46 Touring, för jag har sett någon utan - såg jäkligt snyggt ut med M-paket.

16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
I sverige har det varit standard. Utomlands har det varierat men det har absolut sålts många bilar utan rails utomlands.

--------------------------------
//Lövet
Det är bara att införskaffa täcklisterna som sätts över hålen sen. Nr 4 på denna bild: Länk
Tack för länken, Chris!

Men innertaket måste plockas ner ändå... vilket han ogärna gör.

ro
133
roblon
320dT M -06
Hej!

Tvivlar på att innertaket måste ner. Jag lossade railsen på min E46 när jag skulle polera den. På insidan sitter gummipluggar som man viker ut och lossar Torx-skruven som sitter under.
Jag lossade visserligen inte mer än så, men metallfästena (pos. 3) som satt kvar under borde varit skruvade uppifrån... Kollade aldrig efter detta så jag vet inte säkert, men det tar ju bara ett par minuter att lossa railsen, så ser man nog direkt om det är möjligt att ta bort resten sedan.

Kolla denna skiss:
Länk

Mvh
Robin
ro
133
roblon
320dT M -06
...och som Chris87 skrev så behöver du ju listen för bilar utan rails.

/Robin
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
En kompis till mig har en 320 e46it utan rails (svensksåld), jag tycker att det ser bättre ut med på en kombi.
am
8
aminoff
325i Touring '06 (glastak, nav pro)
Z3 Coupé 2.8, -00 (såld)
Någon som vet om de går att montera bort på E90 touring?

Jag letade även runt efter lite bilder på en E90 utan rails men hittade ingen bra förutom denna:
Länk
Bayer_Aleks
Shit va äckligt det såg ut! Ser ut som ett pälsdjur som blivit avrakad...typ dem små hundarna eller katterna som blivit renrakade
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Jag förstår inte varför man skall ta bort dem tror också att det sänker värdet
om man förstör bilen

Allt enl. mig

Ha de T
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.