|
|
|
|---|---|
|
Hej! Mina 2 Coronaringar har slocknat på vänster sida i min E91a 07a. Jag har bokat tid hos BMW i Solna för reparation, men undrar om det kanske bara är en glödlampa man kan byta själv? Jag är ganska händig!... =) Tack för tipps! | |
|
Ja, du kan byta själv. Ser inte om det är en glödlampa eller en LED dock men nummer 9 på bilden är det i alla fall: Länk Där har du artikelnummer också. -------------------------------- //Lövet |
|
|
Härligt, ser ju enkelt ut!! Ska kolla om jag får loss alla delarna och sen isf avboka tiden!! =) Tack! |
|
|
Det borde inte vara några större problem. Nu vet jag inte exakt hur trångt det är på en E91 dock. Ibland är det lättare att ta bort hela strålkastaren. -------------------------------- //Lövet |
|
|
Ok, tack! =) |
|
Bayer_Aleks |
Avboka tiden, det är skitlätt o byta själv. Dock kan du inte bara byta själva lampan utan måste byta ut hela den enheten med lampan i. Passa på och köp LED om det inte skiljer mycket i pris. LED får du för under 1000 lappen. Du plockar bort framdäcket, demonterar främre halvan av hjulhuskåpan och så ser du hela kitet framför dig. Plocka bara av lampkåpan och skruva av dem två skruvarna som lampan e fastskruvad med (torx skruvar). Resten listar du ut ut hur man gör för att ställa tillbaks allt :) Har bytt båda på mindre än 15 min |
|
Hmmm, det där var lite mer mecka än jag räknat med!... Men men, måste få tag i en domkraft först.. =) Samt alla övriga verktyg! Hehehe. Om man byter till Led, då bör man ta båda sidorna samtidigt? Tänker på att ljuset lär bli annorlunda annars ? Kan man inte köpa starkare lampor så ringarna blir som de nya BMW bilarna? Eller riskerar man att bränna ut hela strålkastaren?.... |
|
|
Om du byter till LED så måste du byta båda. Det är en helt annan färgtemperatur, det kommer se helknasigt ut annars. Angående starkare lampa så skulle jag inte rekommendera det. Högre W tal = mer värme = risk att bränna sönder något. -------------------------------- //Lövet |
|
|
Grodis 1// Är du säker att de är trasiga och inte glapp? Mina lade av också, först ena sidan sedan även den andra, men när jag slog på glaset till strålkastarna så tändes de igen och har fungerat sedan dess. |
|
|
Haha, jag ska försöka knacka på kåpglaset! Håller tummarna för det! |
|
Bayer_Aleks |
Jag tänkte på att du ska byta ut båda för det gör man när den ena går sönder. Att de e lite meck e väl att räkna med :) Men de e inget svårt meck. Testa o försök se om du ens kommer åt den stora kåpan för huvudstrålkastaren...för det gör du inte :) |
Bayer_Aleks |
....komma åt uppifrån..från motorrummet. Fick inte med hela meningen så här dags på dygnet haha Lycka till i alla fall! |
|
Bayer_Aleks & andreas_lofgren Tack!! Nu har jag följt era fina anvisningar och bytt lampan, gick ju förvånansvärt lätt tycker jag. Sparat en slant också då BMW tar 1500:- per timme! =) |
|
| Vad är det för lamptyp? | |
| Hur länge håller dessa lampor? Jag bytte min ena för tre månader sen, nu slocknade den andra. Hos Automax tar de ca 440 för bytet inkl lampan, prisvärt då lampan bara kostar 270 hos de. | |
|
MM; Det är glödlampor. lekarloo; Det var billigt, jag köpte min lampa för 340 hos BMW i Solna. |
|
|
Jag knackade på den ena som hade slocknat. Den lyste upp igen =). Tack för tipset den som gav det här ovan. Sparade 450 kr där :P Lampan kostar 270 inklusive moms på automax i Kalmar. Auktoriserad BMW-verkstad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.