|
|
|
|---|---|
|
Eftersom bilen ( m3 banbil ) snart börjar bli klar , tänkte jag kolla upp lite med er kära folket på autopower om någon kan rekomendera några bra inställningar på hjulvinklarna för en m3a ? jag är förstådd att för en 100% riktigt tävlande får man egentligen justra däckvinklarna efter viken bana man kör på o.s.v men tänke ställa en en genomsnittlig inställning som bör funkar bra över allt. hur mkt Camber ska man ha fram samt bak ? Toe in och toe out ? hur ska det stå ? Caster , är det något man bör ändra ? , vad gör det för inverkan ? | |
|
Jag skulle ställa in den ungefär såhär... om du åker R-däck! Camber fram 3-4 grader, toe runt 0 - kan bli lite död i mittläget eller annars. Minimal toe out. Caster så mycket du kan få 6+ grader Camber bak 2-3 grader, toe lite in ca 0.2 totalt. Dessa inställningar kräver att du har byggt om så du har justeringmöjligheter. Och kan vara lite elaka mot däcken om du kör på gatan men när du väl är på banan....... då funkar det fint! Mvh John |
|
|
vad är det castern gör för inverkan ? Åker givetvis med Räck , att dem inte är snälla mot bilen på gatan struntar jag i är ute efter så mkt grepp så möjligt. |
|
|
Castern är vinkeln på fjäderbenet och du kan tänka dig framgaffeln på en cykel till viss del, brantare vinkel så är den mer nervös och flackare mer kontrollerbar nu är det ju mer det som spelar in med skrubbradie osv. men lite enkelt förklarat. BMW E36 reagerar possitivt på stor castervinkel och det har väl med framvagnskonstuktionen att göra. Hjulvinklar är lite inviduellt vad som passar de däck som du använder och din körstil. Det är kompromisser som på så många andra ställen slitage vs känsla / fart. Viltigast för oss på hobby nivå är tycker jag att få till en inställning som får mest ur däcken och förhoppningsvis då både i livsläng och grepp. / John |
|
|
okej så jag hade tänk mig kanske köra med 3.9 Grader negativ camber fram 3.5 grader nagativ camber bak Toe fram 0.2 kanske ? Toe bak 0,1 Caster + 6 grader kör med BC dämpare runt om , sprillans nya bussningar uppgraderade samt stag för att kunna ställa allt så man viill , |
|
|
Nu ser jag ni disskuterar e36 men ni sitter inte inne med nå e46 tips kanske? KW v2 coilisar. H&R Justerbara krängarna fram och bak. Bussningar och topplagringar från Millway. Samt är det någon som vet hur KW's coilovers är. Om vi säger hårdhetsskalan på dämparna är 1-10 klick. Är då t.ex 5 på vänster framben samma som 5 på höger framben. |
|
| Jag tycker 3,5 grader camber bak är för mycket, 2,5 kör jag med och det fungerar bra för mig i alla fall (e46) och jag kör med 3,8 grader fram. Risken med för mycket camber bak är att det blir dåligt fäste rakt fram. Jag kör med lite toeoff fram och rak toe bak. Det gör att bilen styr in väldigt bra. Det går även att köra toeout bak men jag har själv aldrig testat det så det kan jag inte uttala mig om, men bilen bör styra ännu bättre och samtidigt bli ytterligare lite nervösare. | |
| ryk, med Toeoff, menar du då toe in eller toe out? Hur mkt "toeoff"? | |
|
En fråga bara.. heter det inte Negativ toe in (toe out alltså)? Har nämligen aldrig hört begreppet "toe out" förut.. ursäkta om jag verkar dryg ;-) /Jonas |
|
| Toe-out är iaf logisk, tårna pekar utåt. Kan tyvärr inte hänvisa till lämplig ISO eller DIN standard (ej dryg). Men toeoff, nej, det måste göra ont ;-) | |
| Jag menade såklart toeout som jag även skrev längre ner i inlägget, blev lite skrivfel där. | |
|
Casy Jag tror inte det heter negativ toein utan att det heter toeout. Men jag ska tillägga att jag inte är helt säker. Men det jag läst och dom jag pratat med säger touout. Camber är positiv eller negativ, dock är det alltid frågan om negativ vid bankörning så i alla fall jag slarvar med att skriva negativ camber utan bara säger och skriver camber. |
|
| Sedan skulle jag såklart inte samanskriva toe in och toe out som jag gjorde ovan, här gör sig särskrivningen bättre :-) Nu borde oklarheterna vara ur världen ;-) | |
|
Ja nu var det klart :-) Hade dock gärna vetat vad du skulle ha för toe out på en gatbil? Egentligen skulle jag bara kunna ställa in lite toe out på känn och köra och känna efter (och kolla däckslitage efter xxx mil ;-) ), med tanke på hur mycket mätfel man ibland kan ha och hur luddigt det är med vad man "ska" ha... |
|
| tillbaka tillverkligheten , kollade med en som kör stcc han sa dem körde med 5.8 grader camber på deras bilar , sanslöst ! | |
|
Dom kör ju på slicks som är lite annorlunda konstruerade däck..... som kräver mer camber och ofta mycket toeout för att bli jämnvarma och få maximalt grepp. Livslängden är ju anmärkningsvärt kort också.. |
|
|
Håller på med detta lite grann. Har 2 rallybilar jag gör inställning på. Och båda dom kör 1mm toe-in fram. Resten är de inte så intresserade av. Lite från mig ! |
|
|
vad händer om man kör med toe out bak då ? toe in fram borde göra bilen välldigt styrkännslig håller mig fortfarande till dessa inställningar 3.9 Grader negativ camber fram 3.5 grader nagativ camber bak Toe fram 0.2 kanske ? Toe bak 0,1 Caster + 6 grader |
|
|
alex_86 Toe in fram är som bilen är orginal (mer eller mindre) En banbil kör man oftast toe out fram för att få styrkänslighet, bilen svänger in bättre med toe out. Samma sak gäller bak. Med toe out så styr bilen in snabbare och ber ett nervösare beteende. |
|
|
fick ett mindre problem idag tråkigt nog var på hjulinställning började ställa bakvagnen ställde till -3.0 grader camber sen när vi skulle ställe fram och det gick inte att ställa mer -1.5 Grander fram, har 0.5 Toe out fram hur kommdet det att påverka körningen med mer camber bak än fram ? kommer framänden att släppa om man våldar för hårt har bokat in en tid imorgon för att ställa in mindre camber bak ,kanske 1.8 MAX? vad tycker ni ? ska det vara toe in eller toe out bak? Caster kan jag inte ställa mer än de som är orginal d.v.s säga circka +4.5 grader minns inte exsakt , vad det stod på papperet . tacksam för all hjälp , åker till mantorp på torsdag natt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.