|
|
|
|---|---|
|
Efter krocken så hade vi INGEN fläkt på bilen, men igår hittade vi en elfläkt på skroten o satte dit den, men den snurrar inte ? Motorn kommer ju upp i temperatur oså men har ACn något samspel med fläkten? Förra sommaren så skar ac pumpen ihop så vi har ingen ac längre :P Tacksam för svar :) - Love Me 0r Hate Me, It's Still An 0bsession - | |
| AC har egen fläkt framför kondensorn, är det den ni bytt eller har ni elfläkt bakom kylaren? | |
|
Fläkten som sitter framför kylet, inte den med slirkoppling . Fast fläkten som vi satt dit är inte det en "hjälp" fläkt, att den går igång när motorn blir FÖR varm? :/ - Love Me 0r Hate Me, It's Still An 0bsession - |
|
| Om jag förstått det rätt så finns extrafläkten bara på bilar med ac så den behövs nog inte. Min ac har dött och fläkten ärgat ihop, men jag har inga problem med för hög värme (88C termostat) | |
|
Okej, jag får be någon kompis att tvångsmata den med ström för så mycket kan inte jag :) Tack ! - Love Me 0r Hate Me, It's Still An 0bsession - |
|
| ac fläkten startar på tryck i kondensorn som får signal av högtryckvakten.. högtrycksvakten e den som ger signal till elfläkten att starta och kyla kondensor... funkar ac? | |
|
ACn funkar inte, då ac pumpen skar ihop förra sommaren :P - Love Me 0r Hate Me, It's Still An 0bsession - |
|
|
e det motortempen! som går upp? |
|
|
IBLAND går motortempen upp, har ju ingen fläkt över huvudtaget, trodde att elfläkten skulle fungera :( men det gör den ju uppenbarligen inte utan ACn... - Love Me 0r Hate Me, It's Still An 0bsession - |
|
| ok men sitter det ingen viskofläkt på motorn? | |
|
den mer slirkoppling? nej den försvann också i krocken :P hittade en på skroten men den var med 3 skruvar, behöver en med fyra :( - Love Me 0r Hate Me, It's Still An 0bsession - |
|
|
ok montera den så lär det funka sen... annars får du sätta en el-fläkt framför kylar som blåser igenom och koppla till batt med en on/off switch imellan plusen så får du slå på manuellt när temp e på väg upp.... ta bort plast kåpa så det e rent bakom kylare så luften går fritt igenom! glöm inte lufta kylsystemmet ordenligt! luft i kylsystem på bmw e ingen hit då sticker tempen direkt och toppackning går eftersom du inte har nån fläkt som kyler just nu.... |
|
|
Men elfläkten som sitter framför kylet (så som det ska göra) sitter där, fast den fungerar ju inte utan ACn vad jag har förstått. Och viskofläkt har vi ingen. Kylsystem på våran E36 320 touring - 99 luftar sig själv har alla sagt ?! :S Men ska jag alltså "tjuvkoppla" elfläkten som sitter där nu o ha en On/Off switch för den? - Love Me 0r Hate Me, It's Still An 0bsession - |
|
|
Att ha den manuella elfläkten "tjuvkopplad" är bättre än ingen fläkt alls när du står i kön. Dra kablarna via ett relä och använd MINST 6 kvadratmillimeter elkabel från plusuttag till reläet/från reläet till fläkten. Sladden för On/Off-switchen i kupén kan vara betydligt tunnare. Mvh |
|
|
hmm det där var nog lite överkurs för min del, kan inte sååå mkt om el om man säger så, det finns ingen bra länk med beskrivning och bilder kanske ? =) - Love Me 0r Hate Me, It's Still An 0bsession - |
|
J.B |
En fundering bara ,, om ac kompressorn inte funkar , varför är du så mån om att fläkten till den skall vara hel då den alldrig kommer starta så länge ac-systemet inte är helt ?? ,, för fläkten framför kylaren är till för ac systemet .. J.B Länk |
|
Svar till J.B : Om jag nu hade vetat bättre så hade jag ju naturligtvis inte suttit dit elfläkten, tyvärr så kan jag inte så mycket om bilar så du får ursäkta min DUMMA fråga angående detta UPPENBARA "problem". - Love Me 0r Hate Me, It's Still An 0bsession - |
|
J.B |
Oj oj oj ,, var inte illa menat med min fråga , så ta inte illa upp .. Frågan var inte dum , du har ju fått svar och vetskap nu .. Jag var ju bara nyfiken ,, Trevlig helg. J.B Länk |
|
J.B: På nyare BMW så används kondensorfläkten även som extra kylfläkt - precis det som behövs när man står still med motorn på tomgång och viskofläkten funkar som sämst... Bebisrosa: Du kanske känner nån som kan bilel och kan hjälpa dig? Väldigt basic att koppla el via ett relä för att få så kort sladd (och därmed mindre spänningsfall) som möjligt till den strömslukande fläkten. Mvh |
|
J.B |
Vore det inte enklare att laga den ordinarie fläckten i stället !!!!! .. J.B Länk |
|
J.B - Eftersom vi krockade så gick det tyvärr inte att laga nåt . Men tack för alla svar, fick hjälp utav min lillebror igår o tjuvkoppla den så nu har jag en switch så att jag kan säta på den i tex bilköer :) Nu ska bara det där j-vla underkörningsskyddet på :( Ha det gött allesammans o tack ! - Love Me 0r Hate Me, It's Still An 0bsession - |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.