AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.174

535 -91 som kokar vid låga varv!

Som rubriken antyder:
Min 535 -91 blir väldigt varm vid låga varv/tomgång.
När jag tex hamnar i köer stiger tempen i motorn så pass att temp.mätaren går ner på Rött, för att sedan gå ner till normal nivå vid högre hastigheter.

Varför?

Bör även tillägas att jag får fylla på kylarvätska en gång i månaden..

Läckage i kylare?
Toppen?

BMW-Because you'r worth it!
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Låter som att det är fläktkopplingen som har gett upp. Eftersom det enbart sker när bilen står still, för när du sedan kör så fläktas det av all motståndsluft.

Så var det iaf på en 525i jag hade!
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Symtomer som du beskriver brukar bero på trasig fläktkopling (viskokopling) så att när bilen står stilla, får den ingen avkyling pga att fläkten inte går i gång.
Att du tappar kylvätska är dock lite oroväckande. Iofs så brukar en trasig toppackning /topp ge tempproblem vid högre belastning(trykk i systemet=dålig sirkulation) Så kolla efter utvändiga läckor först
Få en verkstad trykktesta kylsystemet och se efter gröna spår i rörkoplingar/runt kylaren.

MVH
Sakke
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Behöver inte vara oroväckande heller att du tappar kylarvätska.
M30B35:an i 535:an är hemskt jobbiga att lufta ur så det blir helt luftfritt i systemet.
När det finns luftfickor i systemet,och fläktkopplingen inte fungerar som den ska,så försvinner vattnet hemskt fort då det blir så pass varmt,haft samma problem med min, men som visade sig vara helt tätt och utan brusten toppackning.
Men det skadar inte att provtrycka ändå.
Du kan även känna på fläkten i sidled,och kolla att inte vattenpumpen läcker.

Mvh Patrik

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.