AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.930

Knak i dörrarna på en E39:a...

Fd
269
Fd Mercafreak
Kör nu Mercedes SLK 350 /// AMG

Audi A4 2.0 Ts Avant Q
Hej alla
Har sökt lite här på forumet men hittar bara om E60 karossen. Har en 525 från 01 som knakar i dörrarna (samtliga). detta är lite beroende på väder och vind samt att det är värst när man kör första rundan för dagen. När man kört ett tag så "sätter " sig dörrarna och knarrandet blir mindre eller försvinner helt.

Vad kan man göra åt det? Smörja med nån dynga eller nått annat?

Lämna in på BMW är absolut inget alternativ...

Dan Helsingborg
Kör E39:o, BMW M5 och BMW 525
ma
75
maxax
BMW 125d sportauto-15
Volvo 142 -70
VW Karmann Ghia -62
Ford Mustang cab -70
BMW 120d M-sport -09
Cheva C20 Custom Camper -70
Jag har haft samma problem en längre tid så jag är tacksam om någon vet något botemedel.
Nu är detta en vild gissning men jag har haft samma problem fast på en Passat och en Volvo 850, Passaten bytte jag sprinten i gångjärnet helt enkelt, Volvon gick att smörja med WD40, men testa smörj, men om dörren glappar/hänger ner vid öppning så är det nog nåt fel på gångjärnet.
Fd
269
Fd Mercafreak

Audi A4 2.0 Ts Avant Q
Tror inte det är nått med gångjärn eller nån sprint. Utan mer att dörren "gnider" sig mot listerna som kanske är gamla å torra..????
Känns iallfall inget glapp i nån dörr. Skulle vara rätt märkligt om alla 4 dörrarna har glapp dessutom. Nä jag tror på nån dynga man får smeta på listerna så det slutar knaga (skånska).. men vad???

Dan Helsingborg
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Standardfel på E39! Det är listen som sitter närmast dörrkarmen som blir torr med åren.
BMW säljer listmedel på tub (ser ut som en "bingopenna") dock är det rätt dyrt men drygt. Använder medlet som fungerar utmärkt, dock måste man smörja 4-5 ggr/år.

/Rickard
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej, se till att listerna är rena (microfiber + varmvatten) och att dörrnäsan är ok, det är själva låset mot karossen, man kan tejpa näsan med eltejp för att lägga till lite tjocklek, hjälpte på min e39.
Iv
60
IvanDK
BMW 520D M-PKT F10 - 2011
Har samma problem !! spec efter regn,har någon kommit på nån lösning för detta problem??
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Ja som sagt, se till att listerna är rena och tejpa vid behov dörrnäsan.

/M

Min bil:
Länk
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Olivolja ?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vanligt Vaselin här om inget annat hjälper.
Glasspinne är bra redskap :).
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Iv
60
IvanDK
BMW 520D M-PKT F10 - 2011
Jag Ägde en Audi innan jag köpte BMW:n och då hade jag kvar Audi original list stift,efter att jag smörjt med den så började knakandet.
Ska prova att tvätta av alla lister med T sprit och se vad som händer.
kl
23
klh
525iam Touring 03
Jag har haft samma problem med mina dörrar,köpte ett siliconbortagnings medel+"bingolottspennan" som Rick nämnde på BMW. Funkar perfekt knäpptyst i bilen. Andvänd INTE olja silicon eller fett.
Fd
269
Fd Mercafreak

Audi A4 2.0 Ts Avant Q
Rick>>
Menar du att man ska smörja på listen MOt dörrkarmen eller på listen mot själva karossen?

Ska absolut besöka BMW de närmsta dagarna å beställa en Bingolottopenna.

Vet nån vad den kostar?

Dan Helsingborg
Var köper man "siliconbortagnings medel" och vad heter det?
Köpte bingopennan på BMW idag, kostade 350:-

Nu ska jag bara hitta något bra att göra rent listerna med utan att dom smälter :p
kl
23
klh
525iam Touring 03
Silicon remover concentrate BMW orginal produkt i 250ml flaska.
Måste andvändas före "Bingolotto"pennan,annars funkar det ej så bra.
Har för mej att de kosta ca:60kr på BMW.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Har också använt mig av Bmw:s "Bingolotto" penna samt silicon remover på mina lister och det funkade kanon. Råkade av misstag första vinter med att smörja på ett silicon baserat listskydd och det var en dödssynd!!!!!!! Knirkade och knakade ngt för jäv%#gt. Använde T-sprit för att tvätta listerna (luktade fint) och sedan talkade (så ut som en knarkarkvart efteråt), provade också vaselin men inget fungerade klockrent. Sdean fick jag tips om Bmw:s produkter och det fungerade perfekt :)

Lite av mina erfarenheter :)

Vh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.