|
|
|
|---|---|
| Har ngn här på forumet sänkt med HR fjädrar, 3,o si Coupe. Har det blivit bra o utan oljud | |
| Är även jag intresserad av svaret. Kostnads bild vore också av intresse. | |
|
Hej! Jag lät montera H&R-fjädrar må min Z4 M Coupé och jag var inte riktigt nöjd. Dels så blev stuket fel då bilen blev för hög fram, det såg ut som att den "lutade bakåt" om ni förstår hur jag menar. Sedan så efter ett halvår så började de gnissla ibland, det är inget problem som jag haft på tidigare bilar som även dessa haft fjädrar från H&R. Kontentan blir att jag skulle råda er att testa ett annat fabrikat, Eibach kanske? |
|
|
Hejsan Har själv ställbara KW variant 3 till min och är sjukt nöjd med väghållningen men vägljudet blev inte så bra med runflat däcken som är hemska, längtar till jag köpt nya vanliga däck då tror jag att jag kommer bli nöjd. Vid lite lagom hårdhet på dämparna så tycker jag inte att det blivit speciellt stötigare än original M chassi. Jag tittade runt en hel del på olika forum innan jag köpte min KW dämpare och konstaterade att folk med Z4 3.0si och M coupe generellt inte va nöjda alls med H&R sänkningsfjädrar, många tyckte bara bilen blev lägre, stötigare men inte nån förbättring in i väghållningen vilket gjorde att jag satsade på riktiga dämpare. Så rekomenderar inte heller H&R efter vad jag läst. MVH PS jag har fått byta ett topplager till ena dämparen fram som började låta men vet inte om det är de hårdare dämparna som gjort detta. |
|
|
Jag tror man måste skilja på sänkfjädrar och kompletta väghållningspaket (ställbart eller inte ställbart); det förra monterar man i första hand för en tuffare optisk framtoning, det senare för förbättrad optik och väghållning. Jag vågar nog påstå att väghållningen i vissa fall kan bli sämre om man byter till sänkfjädrar utan att samtidigt byta ut dämparna. Dessutom skiljer det sig ju väldigt mycket i pris mellan relativt enkla sänkfjädrar och ställbara coilovers. Sänkfjädrarna från H&R är kända för att sänka mer än vad som anges från tillverkaren och dessutom för att sänka bilen lite mer baktill än framtill, precis som arvidw beskriver. Själv kör jag ett Bilstein B12-kit (innehållandes fjädrar från just H&R) på min Z4 och är oerhört nöjd; sänkningen är i mina ögon perfekt och väghållningen är som på en gokart utan att för den skull göra större avkall på komforten, trots att bilen nu rullar på 19-tummare. Avsaknaden av Runflat-däck gör underverk... |
|
|
Jag har positiva erfarenheter ifrån H&R fjädrar, dock ingen erfarenhet ifrån de till Z-serien. Att de skulle börja gnissla är för mig okänt dock. Mvh Asken |
|
|
På länk nedan, den z4 M ska vara sänkt med H&R... Länk Tycker det ser rätt bra ut faktiskt, annars får man väl satsa på en riktigt sats ställbart från H&R. kostar lite mer men då kan man ställa hur man vill. Finns även KW... Mvh Johan |
|
|
Här är några bilder på min Z4 med Bilstein B12-kit: Länk |
|
|
Hej! Länken som JWO hänvisar till är min gamla Z4 och jag håller med om att sänkningen ser bra ut på bilderna, dock så var den som jag nämnde tidigare lite väl hög fram i verkligheten... /Arvid |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
