AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
26.482

Bilen dog idag under färd!

Sida 2 av 3
Har nog dessutom kollat på fel slang Länk << trodde att det slangen som satt fast i nr 7 på bilden men det var ju tryckregulatorn
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Polaren som böt på sin 540 hade har jag för mig ca - 15 liter från fulltank och det gick med nöd och näppe utan att det rann över så 25-30 liter är ju knappt halvtank måste funka.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Har varit ute o grejat lite nu igen, tog även loss de två gummislangarna som sitter på "stål-ledningarna" och där kom heller ingen bensin.

Rev även baksätet för att kika på pumpen, den var riktigt dammig. Men tyckte mig höra ett svagt surr ifrån den trots allt. Hur mycket ska dessa pumpar låta egentligen? det var verkligen ett svagt surr? Tänkte ge mig på att lossa slangen som sitter på pumpen för att verkligen se så att det inte kommer någon soppa därifrån men ska gardera upp med en ny låsningsanordning till slangen först.

OM nu pumpen skulle vara okej finns det väl egentligen bara filtret kvar? men kan ett filter vara så igenkladdat av skit så att det inte kommer fram någon soppa?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Filtret är ju lätt att kolla bara att lossa en slangklamma på utgående, då ser du om pumpen pumpar bränsle och att det går igenom filtret, gör det inte det lossar du andra ändan och ser om pumpen pumpar.
Filtret bör du byta i allafall och din bränslepump har gjort sitt vilken dag som helst oavsett om den funkar nu iom med att du närmar dig 20tusen mil

Länk
Tack för att du tar dig tid, verkligen vänligt utav dig, får hoppas att fler får nytta utav denna tråd.

Filtret ska bytas, men trodde att detta ALLTID byttes vid inspektion II men så är det tydligen inte, det kan t om vara så att det aldrig har varit bytt sedan bilen var ny. Jag gör nog dock som du rekomenderar, byter pumpen direkt och filter så kanske man undanröjer en anledning att bli ståendes vid vägkanten igen.

En sista fråga bara, om soppa kommer ut ifrån filtret, vad kan man då göra åt saken? kan man blåsa igenom ledningarna med tryckluft på något sätt om man öppnar upp ute i motorrummet.

Börjar störa mig att jag har kört med ca 10-15 liter hela tiden då vi bodde i ett område där bilarna aldrig fick vara ifred innan, kanske det som har gjort att skit har dragits och lagt sig
Såg nu att bränslefilter byts vid VARANNAN inspektion 2.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nja du ska blåsa in luft i ledningarna, det kan lossna beläggningar mm och täppa tipp lite här o där så fundera inte på det, har inte sett någonstans tidsintervall för bränslefilterbyte i BMWs serviceplan var hittade du det?

Länk
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Det bästa borde vara att mäta bränsletrycket så får du en indikation på om det verkligen är något fel. Diagnos kanske inte heller skulle vara helt fel bara för att det är så enkelt att göra.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ganska svårt att mäta bränsletrycket om pumpen inte funkar och bilen inte startar.
Annars är det bra att kolla om bilen går illa tex och för att kolla bränsleregulatorn och om pumpen leverera rätt tryck.
En diagnos visar enbart tändningsmissar på en el. flertalet cylindrar samt att lambdorna varit utanför sitt reglerområdet (pga bränsleförlust)

Länk
Hasso: Det står ju på autopowers egna serviceintervaller? det står varannan inspektion 2 .
Testade o drog bort slangen som satt ovanpå pumpen o drog igång tändningen och ingenting hände, det kom ingen som helst soppa.

Kikade även el och det fanns spänning fram till pumpen, så imorrn bär det av till mekonomen, tur att frugan uppmärksammade att mekonomen hade 20% på ALLT imorgon så jag beställde filtret också.
Då så nu fungerar bilen igen, bränslefilter och pumpen är bytta och en STOR ROS TILL HASSO för all hjälp och ursäkta för att jag ringde o störde dig förut.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Inga problem, kul att det ringer på gummans lur ibland så den inte beckar ihop :) Hon blir lika konfunderad varje gång.
Skönt att det löste sig, nu rullar du många mil igen..

Länk
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
Hej Hasso.
jag har en liten fråga till dig . jag har en 528a 98a den har börjat att rycka till i bland.
jag kopplade upp den mot carsoft 6.5 å den visa att bränslepumpen var felaktig. fick felkod med reservdels nummer på pumpen min fråga är hur pass pålitlig är diagnosen på carsoft.

mika

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Hasso: Blev lite detektiv-arbete där, först eniro och sedan ratsit för att se att det verkligen var du och givetvis din profil här på autopower så fick jag till slut reda på ditt nummer:P allt går om man är enveten, antar att jag förklarade fel för dig i telefon. För allt fungerade klockrent när jag drog igång bilen, tankmätarn och uppsugningen av bensinen, hade lite tur där.

Ska också tilläggas att batteriet var så slut att bilen inte ville starta ens med startkablar när allt var ordnat så fick låna ett annat batteri, då startade den direkt.

Mikae: Min bil har betett sig så som du påpekar under en längre tid, märktes väldigt tydligt när man åkte på farthållaren och bilen "slog ifrån" och då släppte march-hastigheten... Antar att den höll på att ge upp redan då. Skulle testa att byta pumpen om jag vore som du, inte så dyr affär om man vill slippa stå jämte vägkanten...
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
Hej . jag tror mer på kam/vev axelgivare nu. har suttit å läst lite om detta i forumet. symtomen stämmer på pricken på dessa 2 givare .

jag får avvakta lite å se om inte det kommer upp felmedelande i carsoft.

mika

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Mika: Hade problem med en av dessa givare för typ 2 år sedan...Då kom det upp felmeddelanden på instrumenteringen... Hur funkar det för dig? Min bil var totalt orkeslös när detta inträffade... Ibland funkade det att starta om..
Ofta hände detta när bilen var varm skall tilläggas..
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
jo jag har fått felkod på instrumenteringen. men jag tycker inte att min bil har tappat orken inte. jag nollade felmedelandet bara utan åtgärd. ska köra ettag till för att se om det kommer tillbaks.

bara vänta å se.
mika

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Läste denna tråd eftersom jag själv fick samma problem igår kväll på väg hem från jobbet, 540:ins motor stannade plötsligt.

Jag vet nu att det är bränslepumpen som lagt av och har redan hunnit skaffa en ny, så snart rullar den igen -- tack vare denna tråd.

Vill ge en stor ELOGE till klippan Hasso, tack för att du delar med dig av dina stora kunskaper. Dina inlägg är enormt bra och din hjälpsamhet mycket uppskattad!!!
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Nu hände det mig på väg hem..sämsta tänkbara väder, full snöstorm obefintlig sikt. Jag köpte bilen i måndags, har hunnit köra 40mil...Bilen har för övrigt gått 19700. En E39 523iM -00.

Men jag slet bort baksätet och slog på pumpen, då starta bilen igen...körde ryckandes hem sista milen. Nu ska jag ut i garaget och se om jag kan få dit en biltema pump som tydligen passar bmw 323i 2,5 E36. Samma motor, annan kaross. Hoppas hoppas!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.