AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
26.483

Bilen dog idag under färd!

Sida 1 av 3
Hade åkt ca 3 mil idag, 2 mil först och sedan för att åka hem ca 1 mil... när jag är ca 4 km ifrån hemmet så dör plötsligt bilen i en lång nerförsbacke på 90-väg. Bestämmer mig ändå för att rulla ner så långt jag kan o dra in på avfartsvägen med mindre trafik.

Väl där så försöker jag starta bilen igen men den startar inte alls, öppnar huven, känner lite på kontakter, tog t om ur luftfiltret för att testa o köra utan detta. Bilen startade efter en stund för att dö direkt. Den gick upp på ca 500 varv/minut och var mycket ostabil, så höll det på ett tag, dog efter ca 4 sekunder.

Nu står bilen på parkeringen och är helt slut i batteriet, vi försökte även att starta med en annan bils batteri förut innan min var helt slut men bilen hade ändå samma beteende, har inte testat nu för batteriet är helt slut.

Nån som har någon idé gällande detta? bilen var varm och bara dog, bytte tändstiften i förrgår då jag trodde att det var det som var felet med bilen då den började bete sig underligt i Fredags.

Jag har observerat ett "sugande" eller vishande ljud typ nånstans mellan instrumentpanelen o motorrummet, hörs tydligt när man stannar till med bilen o kör på tomgång.

Detta ljud kom på Torsdagen alltså 2 dagar innan den började att krångla.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
soppapumpen?
06:an eller 00:an som krånglar?
miltal?

/Christofer
generatorn som är kass kanske?
Det är 00an som krånglar, bilen har gått runt 18-19 tusen mil nu.
06an hade vi lämnat in direkt istället.

Hubbe325 : Om det är soppapumpen som krånglar, kan den bete sig så här då? den beter sig verkligen som den INTE får fram soppa, har iofs aldrig fått bensinstopp med just denna bil men det är lite likheter i hur det brukar vara.
Hur kollar man upp denna enklast ? Den ska sitta nånstans under baksätet eller? Bränslefiltret ska tydligen också bytas nu, vore det en god idé att göra detta nu?

Det ska tydligen finnas någon slags pumps om pumpar över soppa inne i tanken på bilen, då denna har en slags "vägg" nånstans i mitten om det är mindre än 10-15 liter kan detta märkas genom "bensinstopp".

O_wimhed , men om generatorn strular, borde inte detta ge sig när man tar ditt ett helt nytt batteri, hade ju där andrabilen igår och försökte starta den flera gånger men samma visa igen. Går inte en bil alls om generatorn är kass?

Detta är gjort än så länge, bytte tändstiftena i förrgår. det skumma är att bilen har krånglat när det verkligen har SPÖREGNAT. Den startade inte igår när den hade stått i ca 6 timmar heller, när jag hade den andra bilen som starthjälp, testade då att göra som någon sa att gasa fullt o starta men den gick igång och dog DIREKT
Om det skulle vara generator alt bensinpump visas detta då i bmws felsökning? Hur gör jag med batteriet? måste detta laddas upp riktigt innan en felsökning med dator kan göras?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
1. hur mycket bränsle har du i tanken ?? 15 liter eller mindre =fyll på bränsle =går bilen då, fel på sugstrålspumpen i tanken.

2. Har du mer än 15 liter, ta bort baksätet och kolla på högra sidan om du kan höra bensinpumpen samt kolla kablaget till den. Hör du inget byt pump.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Och sätt batteriet på laddning fortast möjligt !! Annars blir det förstört.

Länk
Exakt, exakt samma symptom min volvo hade, bytte pumpen men den var inte trasig,det var ett sopparelä som var kass
Hasso
Okej, ska testa att fylla på mer soppa imorrn.
Tänkte på det där när soppapumpen låter, räcker det att bilen har tändningen på? får ju liksom inte igång bilen som läget är just nu, den dör direkt.

Det "sugande" el "vishande" ljudet har ju kommit ifrån instrumenteringen alternativt ifrån motorrummet, har hörts mest på passagerarsidan vad jag har uppmärksammat..

Men kan bilen gå så här dåligt om generatorn är kass?
Och föresten, igår när jag åkte in till stan hade jag nog bara 5 liter i tanken när den krånglade, glömde då att slänga på mer "insprutsrengöring" som jag slängde på i förra tankningen, hade bara en hundring på mig kontant så jag tankade på denna och fick således ca 8-9 liter för denna... Det var sedan det började att krångla.

Men när arbetar denna pump som skickar över bränsle innuti tanken? Antar att det är en vänster o högersida på tanken och den skickar över soppan till den sidan därifrån bränslet sugs upp till motorn? Kan dessa 5 liter jag hade då ha legat i "rätt" sida och när jag sedan tankade så hamnade de 8-9 litrarna på "fel" sida?

Bilen har reagerat dumt på speciellt farthållare ett tag, har man legat i t ex 110km/H så har den rätt vad det är bara lagt av och släppt hastigheten... har då varit tvungen att gasa på igen eller trycka på knappen till farthållarn, ett slags "tapp".
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

pumpen i tanken (sugstrålepumpen) börjar arbeta när det är ca 15-20 lite kvar. Prova att tanka i 5-10 liter så kanske du får igång bilen.

Lycka till!
Är det inte så att sugstrålepumpen jobbar hela tiden för att jämna ut mellan tankhalvorna, men om den strejkar så märks det först när det är 15-20 liter kvar? Detta pga att soppan kan råka hamna i den tankhalva där tryckpumpen inte tar, och då stannar bilen.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Mig vetligen jobbar den hela tiden, den drivs av returbränsleledningen dvs bränslepumpen måste funka för att sugstrålspumpen ska fungera.

Hade en felsökning på en sådant problem för ett par veckor sedan, där bilen hackade och stannat några ggr innan den lade av helt, fyllde 15-20 liter bränsle bilen gick OK.
Den hade redan en bytt bränslepump för några tusen mil sedan.
Men som sagt är nog bensinpumpen eller elanslutninger, bara att koppla på en voltmeter och vrida still start så ser man om matning är OK, kan även vara reläfel iofs, men pumparna verkar vara vanligare på E39.
Man kan ta en träklubba att dunka till på tankens högra sida, det kan väcka upp en bränslepump som stannat.

Länk
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Matningen till pumpen går via nivågivaren. På min var detta kablage kasst och jag bytte först pumpen utan resultat och sedan nivågivaren, och problemet var då löst.

___

Min bil: Länk
Börjar således med att åka in till stan med dunkar och tankar på lite extra, ska även hämta en batteriladdare och ladda på batteriet.

Sedan om den INTE startar så ska jag lyssna ifall pumpen är igång.
Löser inte detta problemet så byter jag pumpen.

Tänkte på en sak, ifall det inte finns någon soppa att tillgå för motorn, är det då startmotorn som drar runt motorn och därmed inte orkar med och drar ur batteriet direkt? eller hur fungerar det? eller finns det alltid lite bensin så att den orkar starta? Det var så iaf när jag startade bilen att den startade typ på varannan, verkade som att det rann ner lite bensin på något sätt och den då startade när man hade väntat en liten stund för att dö direkt igen.

Åter igen, om generatorn var dålig, borde detta då leda till att bilen gick så här uselt trots att jag hade starthjälp utav en annan bil?
Nu har följande gjorts..

Har tankat på 15 liter bensin så nu bör det vara ca 25-30 liter bränsle i bilen.
Tog dit en annan bil o drog över startkablar så att jag fick lite el.

Bilen startade efter några "klickanden" men dog direkt. Lyssnade vid baksätet lite överallt men hörde inte ett enda ljud där bak, knackade lite lätt på tanken med gummiklubba men ingenting hände, hade tändningen på så långt det går innan den går över till att starta bilen.

Tog sedan av täckkåpan till motorn där spridarna sitter och tog bort bensinslangen som var hur torr som helst, testade även att starta bilen igen medans den var loss men INGEN bensin kommer.

Borde man gå vidare o beställa en ny pump i detta läge? Finns det något annat som kan spöka? har testat att byta säkring, det borde bara kraftstoffepumpe=bensinpump eller? en 25amp?

Tog även loss batteriet så det står upp laddning i huset nu.

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Mät på pumpens anslutningar så att det finns matningsspänning.
Tänk på att det finns ett tidsintervall så pumpen matar inte på hela tiden om tändningen är på, dvs be en vän slå av och på tändning när du mäter.
Men det låter som om pumpen har sagt upp sig utan uppsägningstid.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du kan köpa en pump på Mekonomem för 1356 kr.Är Pierburg original, enda skillnaden mot att handla på BMW är att du inte får med plastkråset/hållaren runt om, men du flyttar bara över pumpen i det gamla kråset.
Platskråset är inte värt nästan dubbla priset.

Länk
Den har väl haft en uppsägningstid på ca en vecka :P men i vilket fall så jag försöka ge mig ut o mäta upp ifall det är spänning fram till pumpen så att inte reläet är kass, vore ju dumt att köpa en ny pump isåfal.

Hasso: Såg detta, var inne o pratade med de tydligen skulle man säga till 15:45 senast så får man den nästa dag, ska ta o göra detta i morgon ifall jag har SPÄNNING fram till pumpen.

Pumpen är vilket fall död, det finns ingen som helst soppan fram till spridarna.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du kan väl kika i din inkorg så kan du läsa på lite innan du ev byter pump.

Länk
Hasso: Skickade ett mail tillbaks till dig då jag inte har mottagit något i min inkorg, kanske något fel? måste man ha plusfunktionen må tro?

Har föresten 25-30 liter soppa i tanken, enligt haynes skulle man helst ha "tom" tank men det är väl knappast ingen fara med 25-30 liter?

Ska arbeta efter haynes bok tänkte jag, skicka gärna till m_johan@hotmail.com om du har hinner.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.