AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
896

När skall BMW sluta med dessa förbannade RFT däck?

Mo
7
Motors6
BMW 320dA -09
2009 års modell 320dA med RFT däck!

1. Däcken är som muttrar på morgonen innan de blivit mjuka och runda.
2. Vägljudet inne i bilen känns 80-tal även jämfört med min -06 Audi A6 med sportchassie.
3. Däcken känns helstumma vid färd (inte ens sportigt)
4. När jag bytte från Vinterdäcken som är vanliga däck (Ej RFT) märkte jag en markant viktskillnad. Jag trodde man skulle sträva mot låg ofjädrad vikt! Beror väl på de tjocka däckssidorna. De är samma dimension 225/45/17 som vinterdäcken.

Varför åka runt och lida flera år när man kanske får en punktering (har själv inte fått någon på 15 år). Nä, vid nästa byte blir det vanliga däck!

Kära BMW, lägg av med dumheterna och sätt på riktiga däck och skicka med en punkaspray och kompressor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Utvecklingen går ju bakåt!

"trött"
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Du är inte ensam i ditt lidande! Testa att sök på RFT.....
Kan man inte välja bort eländet när man beställer en ny BMW? Försöker BMW skjuta sig själva i foten, eller?

Vorsprung durch freude am fahren
Buspelle
RFT-däcken har sannolikt kommit för att stanna. BMW och andra lär inte lägga av med dessa, utan man får hoppas på ett fortsatt framgångsrikt utvecklingsarbete. Dom har faktiskt blivit mycket bättre.
Den skara som klagar är med stor sannolikhet mycket mycket mindre än de som inte säger någonting alls. Hade en klar majoritet av alla nyköpare klagat och påpekat att det är "bort med RFT" annars köper vi något annat märke hade BMW garanterat övergått till vanliga däck, men så länge det är som nu lär det här med RFT fortgå.
da
101
danielbas
318i Touring -09
Jasko76: De går inte att välja bort vid köp av ny 1- eller 3-serie i varje fall. Försökte... Ska bli intressant att se om nästa 5-serie fortfarande har utrymme för reservhjul eller inte.

Att den breda massan inte klagar beror nog främst på att de flesta inte är lika bilintresserade som på detta forum, att en punktering idag är ganska ovanlig och inte minst eftersom de främsta nackdelarna med RFT gör sig gällande på vår typ av grov asfalt här uppe i Skandinavien jämfört med släta och fina vägar i andra delar av Europa.

Tyvärr är ju ett dock reservhjul den enda utvägen vid ett flertal fall av punkteringar och omständigheter...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.