AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.264

Hur kraftiga "returer" ska stötdämpningen i E90 med sportchassi ge egentligen?

Jag passar min fars katter denna vecka och kör hans E90 330 -05 med sportchassi och 255or bak. Var påväg hem då en VW R32 dyker upp. Det går lite fort och sedan svänger motorvägen samt är lite ojämn, jag har kontroll på bilen men plötsligt i en svacka går bilen ner och tar sedan sats och nästan flyger av vägen, jag bromsar då något försiktigt varvid bakvagnen börjar hatta omkring i sidled över vägen och jag måste parrera grovt med styrningen.

Likaså har jag märkt att bakvagnen vid låg fart, kanske 70 km/h, hoppar i sidled om man kör över brunslock, broskarvar och liknande.

Är andras E90 med sportchassi också såhär? Är det Runflat-däcken som är boven kanske? Eller priset för att bilen är kvickstyrd på kurviga vägar?

Jag vet att farsan var på BMW för några år sen och frågade men att de inte gjorde nåt åt dåliga vägegenskaper över laglig hastighet.
Kan inte påstå att bilen studsar på returen, snarare så sväljer den inte allt och studsar på ojämnheter. Bilen är verkligen stenhård, vilket man uppskattar i skarpa kurvor med fint väglag men gillar desto mindre när man kör på skitvägar eller inne i stan.

Blir ju inte bättre av att den spårar en hel del.

Man kan kalla det aktiv körning, jag gillar det :)
Bayer_Aleks
Tycker inte jag känner igen det beteendet från min 325 när jag "jagade" med andra bilar, snarare att den va som limmad på vägen med sjukt bra väglag.
Att baken svajar vid hårda inbromsningar e inget konstigt då baken väger såpass lite i jämförelse med fronten och inbromsningen ligger 70/30 fram.
Din beskrivning låter mer som att din farsas bil e spårkännslig och det kan vara däcken.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Byt bort RFT däcken så får ni en helt annan bil. Kände varje skarv när jag hade mina och man fick vara med med ratten allt som oftast. Då hade jag 17"/45/225 och 17"/40/255. Nu går den som på räls även med 19"/35/225 och 19"/30/265.
Tack för inputen.

ja det är som att den istället för att kasa i sidled som en normal bil, hoppar och skuttar så att man måste passa ratten hela tiden. Ska bli intressant när däcken byts.

det är förståss sant att bromsverkan är mkt högre fram. Jag tror inte jag kört bilar med bättre bromsar än denna E90 men det kanske är så att bilar med kraftiga bromsar lättar bak under inbromsning från hög fart.
Be
204
BeemA
G30 520dx M-Sport -18
Som heltsonika säger så är det RFT däcken som är boven. Antar att det är det är första generationen RFT som sitter på din fars bil och de var inget annat än bedrövliga, stenhårda och spåriga speciellt i 18" och 255. Den senaste generationen RFT är däremot helt ok tycker jag, utvecklingen går onekligen framåt på RFT sidan med!
Jag känner absolut igen beteendet om att den studsar i sidled vid ojämnheter. Som också sagt är det underbar väghållnig i bilen!
Jag kör med 1a gen runflat, men de börjar bli lite slitna. Är det värt att då satsa på nya runflat (sensate gen) eller köpa Michelin Pilot Sport 2 ?

Vad heter Gen1 av RFT-däcken? Eller hur kan man särskilja dom?
dd88

Bra fråga!..
Jag antar bara att jag har gen 1... =)

Bayer_Aleks
Om någon vill ha helt nya RFT så PM mig för jag ska få min fabriksnya bil när som helst och det blir 17" däck på den som jag ska ta bort. Jag har blivit helt skadad när det gäller fälgar och bara måste ha 19" fälgar och dem e redan inköpta och då har jag ingen som helst användning för 17 tummarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.