|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är det någon som har erfarenheter av alutechs kompressorkitt? Vet att stylingkompaniet har ett på deras sida som kostar 134.900:- men alutech har för ca 87.000:- vilket jag tyckte va "billigt" doch ger alutechs "bara" 525hk, stylingkompaniets ska ge 570hk. Men tror 525hk räcker. Men håller motorn för 525hk? kopplingen byts självklart men håller kolvar, stakar, toppackning mm? Borde inte vara några problem. Min motor har gått ca 17000mil men fullservad och fräsch så borde inte vara några problem det heller. Så vad säger ni? | |
| Har du övervägt ESS? | |
|
Freddesix: Har inte kikat på dem, vet inte vad de ligger i pris, sen tycker jag det är bra att alutech finns i sverige. Tror knappt, ess kan matcha priserna med det kanske någon annan vet. Har forskat i det lite nu, och 87k varkar vara steg 1 och det för 134k är steg 2. Vet någon vad det är för delar som skiljer egentligen? |
|
|
I dessa trådar finns löpmeter med information om ESS och de olika kitten: Länk Länk På senaste GTBoard-eventet var en E39 M5 från ESS representerad och den gick fruktansvärt bra. Finns det någon referensbil från Alutech? Vore kul att se lite bilder på installationen samt info om hur långt den gått etc. Hur många kit har de sålt? Finns något utav dem på forumet? |
|
|
Freddesix: Är rätt kass på engelska tyvär så infon i tråden säger inte så mycket, hehe Men ess verkar bara ha en kompressor, mejlat alutech nu och frågat om det är en eller två kompressorer i deras kitt. antar att det är en i deras med i och med att det är steg 1 kitt. Här ser du att de håller på med en m5:a dock verkar det bli steg 2 med dubbel kompressor Länk samt 570hk i den. Men föredrar ju att beställa kittet från sverige hållre än att beställa från ess. |
|
|
Annars är en liten roadtrip till grannlandet aldrig fel, men valet är ditt. Supporten är det verkligen inget fel på. Mitt spontana intryck är att ESS har flertalet bilar på marknaden trots att kittet är precis nylanserat. Om något strular har du support max ett telefonsamtal bort. Då på norska/skraltig svenska om engelskan inte är perfekt. Från Alutech har jag bara sett ett enda kitt, och det är deras referenskitt. Bilen känner jag igen sedan tidigare, mer om det senare. Några vidare språkkunskaper behöver man inte för att förstå detta: Länk Notera att det är två rejs i följd, lätt hänt att man missar nr. 2. Beträffande priset så är det angivet till 10k USD, tämligen konkurrenskraftigt. En snabb uträkning hos Forex är värt besväret. Vad jag kan se på Alutechs hemsida så är deras "nyhet" om kompressorkittet till M5 rent av lastgammal. Bilen på bilderna har varit till salu ett gäng gånger med kompressorerna monterade, både på Blocket och AP. Den vita M3:an som kompressormatades är även den ett bra gammalt projekt och pratet om att "Slutresultatet vart minst sagt trevligt ......." tror jag inte riktigt att ägaren håller med om...som kuriosa kan nämnas att bilen idag rullar med ett ESS-kit under huven :) Angående en eller två kompressorer, ser du en fördel i att ha mer än en? Avslutningsvis är jag inget enormt fan av ESS men jag tycker definitivt att man ska jämföra olika kitt och titta på tidigare referenser innan man slår till. Kritisk granskning, helt enkelt. I detta fall är jag tyvärr av den uppfattningen att alla leverantörer inte är lika välrenommerade. |
|
|
Ok, man kanske skulle åkt över till ess istället. Vet någon om det ingår montering? Kan man åka över lämna bilen och hämta den typ 2dar senare helt färdig då eller? Om någon orkar översätta denna info text från ess sida hade jag varit grymt tacksam: The ESS E39 M5 6PSI supercharger system delivers unparalleled acceleration and everyday driveability matched with the reliability customers have come to expect from ESS. Countless hours of development and testing have resulted in a supercharger system that produces 570 horsepower and 640NM of torque with the smoothnes and drivability of a stock car. Component quality matches or exceeds BMW OEM specification throughout the kit. The system is based upon Vortech's efficient and reliable gear driven and self contained V3 supercharger, featuring helical cut gears for quiet operation. The redesigned ESS MSS52 engine control software is perfectly calibrated for the supercharged engine providing optimum ignition timing under all conditions, recalibrated EGas for quicker throttle response, recalibrated VANOS control and perfectly optimized fuel delivery supplied by 8 larger Bosch injection valves ensures that the engine is operating ideally under all conditions. The system maintains all OBD-II functions, ans it is backed by a comprehensive 2 year, unlimited mileage warranty. The system installs in 8-10 hours using normal hand tools and no irreversible modifications to the car is necessary. -CNC aluminum crank pulley. -Fully automatic belt tensioning. -8 larger Bosch injectors. -New ESS ECU software w/removed top speed governor and 7100RPM limit. -Vortech V3 self contained supercharger unit -CNC machined, hard anodized 20mm certal-aluminum main bracket for extreme rigidity. -ESS custom casted, teflon coated plastic SC intake system. -ESS custom casted lightweight aluminium discharge system with integrated bypass valve. -CNC hard anodized support/ABS control unit brackets and hardware. -ESS bumper mounted CAI w/K&N high flow air filter. -Detailed step-by-step installation instructions, fully illustrated. -Heavy Duty drive belt system. -Oil breather assembly designed for boost. -CNC machined, anodized fan spacer. -2yr./unlimited mileage warranty. -100% Maintenance free operation. -100% Bolt-on installation. 570DIN version requires 93US/98Euro fuel quality! |
|
| Stämmer det att ess ligger i Aremark som i sin tur nästan ligger vid nedre gränsen. Vart ju nära och bra då. Fans många alternativ nämligen på norska eniro när man sökte Aremark | |
|
Bra val, nu börjar tråden att ta sig på allvar :) Angående ESS plats här på jorden så ligger den mycket riktigt vid nedre gränsen. Bor du i de södra delarna av .se är det mycket riktigt rätt nära. Jag försöker mig på en länkning, men kan inte svära på att länken fungerar då den var "lite" lång: Länk En snabb översättning, med reservation för precis alla fel i världen: ESS E39 M5 6PSI kompressorkit ger enastående acceleration och den vardagliga kördugligheten matchas med tillförlitligheten ESS kunder har vant sig vid. Otaliga timmar av utveckling och testning har resulterat i ett kompressorkit som producerar 570 hästkrafter och 640NM i vridmoment med mjukhet och körbarhet av ett bestånd bil. Kvaliteten i komponenterna är lika med eller bättre än BMW OEM-specifikation, det gäller hela kittet. Systemet bygger på Vortechs effektiva och tillförlitliga (gear driven? remdriven gissar jag...) och självgående V3 kompressor med spiralformade (gears?) för tyst drift. Den omgjorda mjukvaran ESS MSS52 är perfekt kalibrerad för överladdning och ger motorn optimal tändningsinställning under alla förhållanden, omkalibrerad EGas (elektronisk gas? drive by wire, typ) för snabbare svar i pedalen, omkalibrerad VANOS och helt optimerad bränsletillförsel tillsammans med 8 större Bosch-injektorer ser till att motorn är i drift under alla omständigheter. Systemet behåller alla OBD-II funktioner och det stöds av en omfattande garanti om 2 år med obegränsad körsträcka. Systemet installeras på 8-10 timmar med hjälp av vanliga handverktyg och inga ej återställbara förändringar av bilen är nödvändiga. -CNC aluminium (crank pulley? drivhjul till kompressorn?). -Helt automatisk remspänning. -8st större Bosch-injektorer. -Ny ESS programvara med borttagen toppfartsspärr och 7100RPM maxgräns. -Vortech V3 kompressor. -CNC maskinbearbetade, hårdanodiserade 20mm certalaluminium huvudfäste för extrem styvhet. -ESS custom gjuten och teflonbelagd plast till kompressorns insugningssystem. -ESS custom gjutna lättviksaluminium tömningssystem med integrerad bypass-ventil. -CNC hårdanodiserade support / ABS styrenhet-stöd och hårdvara. -ESS stötfångarmonterade CAI med K & N högflödande luftfilter. -Detaljerade steg för steg-instruktioner för installation, helt illustrerade. -Heavy Duty drivrem (antar att vi här pratar kompressorremmen). -Oljekylning avsedd för överladdning. -CNC maskinbearbetade, anodiserade (fan spacer? någon del kring fläkten iaf). -Garanti 2år/obegränsad körsträcka. -100% Underhållsfri drift. -100% Bolt-on installation. 570DIN-versionen kräver 98 oktan! |
|
|
Tackar som fan för översättningen. Tack för länken med då var det rätt det jag hittade. 36mil dit bara. kanon. En sista fråga då innan man tar kontakt med ess själva och hör sig för lite. Ingår monteringen eller åker man bara upp och hämtar alla delar och monterar hemma? Samt att det verkar talas om ett 550hk kitt samt 570hk kitt, vad är skillnaden? samt vad är prisskillnaden? vet någon det? |
|
|
Antingen köper du en låda delar och bygger själv med deras instruktion, som enligt dem själva ska vara illustrerad hela vägen igenom, eller så låter du dem installera det. Pris för detta oklart, men jag gissar på runt 7000-8000kr. Hör efter med ESS! Såvitt jag vet är det bara laddtrycket och som en följd utav detta även oktanhalten i soppan man tankar som skiljer. Till det grövde kittet anser ESS själva att en uppgradering av kopplingen är absolut nödvändig. Det tamare kittet klarar sig någorlunda med originalkoppling men ett byte är i allra högsta grad rekommenderat. Har man för avsikt att använda alla hästar (och framförallt, allt vrid) kommer originalkopplingen att checka ut på ett tidigt stadium. Beträffande prisskillnanden, hör med ESS. Jag tror faktiskt inte att det skiljer ett öre i pris utan att det enbart handlar om att man måste erbjuda ett kitt på marknader där soppakvaliteten är kass. Typ merparten av USA, vilket idag är en stooor marknad för ESS. I ditt fall är det utifrån dessa förutsättningar det grövre kittet och givetvis även en ny koppling som gäller. Addera gärna lite bättre bromsar också, filmen jag postade tidigare visar rätt väl varför detta ibland är nödvändigt. |
|
|
Ok, tack. Kopplingen ska bytas om 2 veckor typ till en 6puckad sinter med sachs västa trycklamell. Så den borde hålla. Hur håller motorn i sig för hästarna? |
|
| ESS hävdar att det inte är några problem. Kittet är helt nytt och ingen ägare har heller rapporterat några problem. Innan det började säljas kördes det hårt i en testbil med mer laddtryck än kittet som nu säljs har och det uppvisade inga problem. ESS kan garanterat berätta mer. | |
|
Kollat med ess nu och priset på deras kitt är 75.800:- skillnaden på 550 och 570hk är laddtrycket samt att det är mappat på 98-99oktanig soppa. Samma pris på båda kitten. Och motorn ska hålla utan problem, de har testat sina testbilar med 630hk och det höll utan problem. Får nog bli att åka upp till norge och hämta ett kitt till hösten när man besiktat å så. |
|
|
Någon som vet vad dem menar med: Priset er net export från Norge. Det tillkommer ingen tull eller nått när man väl köpt det i norge? |
|
| Svensk moms och förmodligen tull med tillkommer på köp utanför EU. | |
| Tror du verkligen det, för om jag åker upp och betalar kontant med svenska pengar och bara tar med mig det hem så borde det väll inte tilllkomma någon moms eller liknande? för hur vet dem att jag har köpt det? eller hur funkar det egentligen? | |
| Äh, det är bara till att köra hem! Inte f-n kollar de under huven på alla bilar vid gränsen :) | |
|
Kommer ju inte sitta under huven heller då jag får delarna i en låda och monterar själv. Så det är nog lungt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.