|
|
|
|---|---|
|
Har kommit överens om köp av en e46 M3 bara jag får kollat om återkallningarna (vevstakslager etc.) är gjort. Saken är att bilen är först i bruktagen i tyskland 27.9.2001 och importerad till Sverige 21.4.2004. Om jag förstått rätt borde återkallningarna ha gjorts under hösten 2004? Men då har bilen varit i sverige och har förstått att dessa återkallningar har varit på ursprungliga generalagentens ansvar (tyskland i detta fall) Hur gå tillväga för att få bekräftat om återkallningarna är gjorda på denna bil? Om de inte är gjorda, kan man ännu få återkallningarna gjorda gratis? Ur Autopowers begagnatguiden: M3 - S54-motorn (Rak 6:a - 24 ventiler) Tidiga versioner av S54 motorer drogs med en del barnsjukdomar. Bland annat hade motorer tillverkade mellan 10/2001 och 02/0202 en felkonstruerad oljepump. Även vevstakslagren var felkonstruerade vilket gjorde att värmeutvecklingen i lagren blev allt för kraftig. BMW har ändrat konstruktionen på vevstakslagren totalt 6 gånger, varav den senaste versionen började fabriksmonteras i motorer tillverkade fr.o.m. 06/2003. Motorer tillverkade t.o.m. 05/2003 kunde få sina vevstakslager utbytta under hösten 2004. När BMW upptäckte felet, återkallade man alla berörda bilar för att kostnadsfritt byta oljepumpen och vevstakslagren. Det är viktigt att kontrollera så att dessa byten verkligen är utförda på det tilltänkta exemplaret. Detta är speciellt viktigt på importerade bilar eftersom det var generalagenten i landet där bilen såldes ny som ansvarade för återkallningen. | |
| Ta chassi nr och gå till närmaste BMW återförsäljare, så kan dem göra ett utdrag från Tyskland. där borde det stå. | |
|
Tack Oscarr, kontaktade en återförsäljare före jag postade mitt inlägg, och de sade att de inte kan se historien på tyskimporter (mellaneuropeiska bilar) men kontaktade efter ditt inlägg en annan och avot, han såg allt och kampanjerna är gjorda på denna bil! Vroom vroom. /thread closed. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.