AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.779

Knackningar kommer efter en stund från AC kompressorn BMW328 e46.

dr
172
draven
328i-98 E46
Har letat i forumet och dom flestar menar ett byte av kompressorn är ett faktum. Knackningarna kommer efter ca 5-10min när det börjar kyla ordentligt i kupen. Slutar direkt när man slår av AC'n.
Är det ett lagerfel?
Vågar man använda kompressorn?
Är det byte av kompressorn som gäller ?
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
min kompressor startar och stoppar rätt ofta, och något låter inte riktigt som det ska.

Hakar på här. Den kyler helt okej iaf
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kontakta nån kompetent som kan utröna om det finns tillräckligt med PAG eller esterolja i systemet.

Mvh
dr
172
draven
328i-98 E46
Om det läckt ut olja så borde det väl inte finnas något kölmedia kvar alls och då borde väl inte AC fungera alls ? Min kyler men låter illa då.

hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Min med. Har en 328 E36. Låter emellanåt illa från ACn men den kyler som bara den. Ibland hörs också ett dovt "vinande"oljud" som följer motorvarvet. Försvinner direkt när man slår av kompressorn.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Glömde denna tråd, nåja bättre sent än aldrig...

Det kan vara så att era kompressorer börjar bli slitna och har börjat kontaminera oljan/kylmediet, jag skulle börja med att pytsa i dessa prylar: Länk Länk Länk med hjälp av denna: Länk

Mvh
dr
172
draven
328i-98 E46
Nu knackar min ännumer har inte gjort några justeringar. Men frågade om priset på en utbytes och en ny inkl arbetskostnad.... 10000kr - 15000kr ska det behöva bli så dyrt !
dr
172
draven
328i-98 E46
Hittade begagnad för 2000kr ! Behöver orginalnumret på min kompressor, hur kommer jag åt lättast att se detta ?
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
Art nr: 64526911340 eller kolla länken: Länk

If it works, don't fix it.
dr
172
draven
328i-98 E46
Tusen tack för artikel numret. Men om jag vill kolla det ändå kan man se det uppifrån i motorrummet ?
si
36
sittingduck
528i Touring M-Sport -13
Det kan vara lagret i magnetkopplingen som är slitet. Häng av remmen och snurra remskivan på kompressorn för hand för att utröna om lagren är slut.

Mycket vanligt på E36 kompressorer, bytte själv detta lager på min 320 -94. Lagret kostade ca 500:- och jag köpte det på Celer: Länk
dr
172
draven
328i-98 E46
Du behövde montera ned kompressorn för att byta detta lager eller ?
Någon som har instruktioner/manual på att plocka ner AC kompressorn på en e46 ?
si
36
sittingduck
528i Touring M-Sport -13
Nejdå, bara lyfte bilen och kröp in under fronten. Behövde inte ha bort kompressorn och således inte tömma systemet heller.

Nu hade ju jag E36 så det kan vara sämre med utrymme/annan konstruktion på E46. Om jag inte minns fel så sitter magnetkopplingen även fast med en låsring mellan remskivan och kompressorn utöver bulten i centrum av remskivan. Sen var det bara att dra av remskivan från axeln på kompressorn.
si
36
sittingduck
528i Touring M-Sport -13
Här finns en sprängskiss, längs ned på sida 1 överensstämmer väldigt bra med E36 kopplingen. Länk

Det är "pulley snap ring" på bilden som jag syftade på i förra inlägget.
dr
172
draven
328i-98 E46
Ok tack ska du ha. Men det hjälper ej mig nu. Tryckte in ny olja idag och fick kompressorn utdömd av en expert, han sa att "kolvarna" är utslitna ,och vi såg att det inte blev tillräckligt med kompression. Så jag behöver HJÄLP med en snabb instruktion hur man demonterar en AC kompressor på en e46.
Någon ?
dr
172
draven
328i-98 E46
Verkar som om man måste demontera kompressorn för att se artikel numret ? Någon som vet ?
Samt vart är det smidigast att lossa slangarna ? På komressorn eller i slutet av slangen ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.