|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Har en sk 25% diffspärr och undrar vad det innebär? Har haft diffspärrat förut (lamelldiffad volvo turbo), men där fanns det inget %? Den diffade hela tiden, underlaget spelade ingen roll. På min nuvarande bil fungerar spärren ibland, ibland inte. Startar jag med grus under ena hjulet och asfalt under det andra, så spinner hjulet på gruset precis som på en icke diffspärrad? Nu har jag ingen koll på oljan i bakaxeln, vad det ska vara för typ? Hoppas nån har svar på detta. Tack på förhand! //Johan | |
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
BMW använder sig av lösningen hastighetsavkännande LSD (Limited Slip Differential) i sina bromsade differentialer. Detta åstadkommes via ett lamellpaket i differentialen. Det finns även vridmomentsavkännande LSD:er. En hastighetsavkännande LSD tillåter en viss skillnad i rotationshastigheten mellan de två utgående axlarna men bara till en viss gräns och därefter börjar LSD låsa ihop axlarna till en viss grad men inte helt. Detta brukar anges i procent. BMW kör oftast med 25% LSD vilket betyder att LSD tillåter maximalt 25% skillnad i vridmomentet mellan bakhjulen (jämfört med vad som totalt går in) dvs Locking Factor = (HighTorque - LowTorque) / (HighTorque + LowTorque) Extremfallet är en "locking factor" på 100% där allt moment kan överföras till ett hjul. Här kommer man in på diffspärr - helt enkelt en anordning som spärrar differentialens funktion och tvingar båda hjulen att rotera lika mycket. Kan göras på olika sätt , allt från hydralock (tryckluft) som man kan styra inifrån bilen till en hederlig aga-diff (som inte är lika lätt att styra) :-) Andra extremfallet är en "locking factor" på 0% dvs inget moment kan överföras till ett hjul. Detta är helt enkel en vanlig öppen differential. Vi ska vara noga att använda korrekta termer. BMW bilar har en bromsad bakre differential, ingen differentialspärr i sin korrekta betydelse. Och slutligen har i princip alla bilar en differential fast inte så många har en bromsad differential. Låt oss ta några räkneexempel på en 25% LSD (se formel ovan). Om vi antar att vid ett visst tillfälle så går det 1000 Nm till båda bakhjulen, då kan en 25% LSD maximalt dela ut 625 Nm på ena bakhjulet och 375 på andra bakhjulet. Större differens tillåts inte då vi uppnått våra 25% dvs (625-375)/(625+375) = 0.25 Har vi en riktigt rejsig LSD på 75% så så kan vi ha hela 875 Nm på ena bakhjulet och 125 Nm på det andra. Dock är det oftast enklare att se ovanstående formler som ett maximalt tillåtet förhållande mellan det höga och låga bakhjulets vridmoment. Vi sa tidigare att Locking Factor = (H- L) / (H + L) Kasta om formeln och du får H / L = (LockingFactor + 1) / (1 - LockingFactor) In med 25% och du får att förhållandet mellan bakhjulsdrivmomenten för en 25% LSD aldrig kan överstiga 1.67 ! Med 75% får du ett förhållande på 7.00 ! Vad betyder detta! Jo, anta du är ute och kör med din 25% LSD och ena bakhjulet hamnar på ett halare underlag som tex grus. Detta begränsar vilket vridmoment detta bakhjul kan generera till låt oss säga 100 Nm. Då kommer det andra bakhjulet maximalt kunna generera 167 Nm (eftersom 167 / 100 = 1.67). Hade du kört med en rejsig 75% LSD hade ditt andra bakhjul kunnat få 700 Nm (eftersom 700 / 100 = 7.00). |
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Glömde svara på din sista fråga, du skall ha Castrol SAF-XJ 75W-140 eller motsvarande i din bakaxel. |
|
Wow... Först vill jag tacka för att du tog dig tid att förklara det här för mig, nu finns inga frågetecken kvar vad gäller diffbromsen längre! :) Sen kan jag bara säga: RESPECT! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.