AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.643

Porsche 968..nått att ha?

Sida 2 av 2
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
For så vidt mig bekendt findes Porsche 968 også som Turbo CS (lightweight), Turbo S og Turbo RS udgaver. 968 Turbo S har standard 305 HK, ca. 5 sek. (0-100 km/t) og en tophastighed på ca. 280 km/t. Turbo RS har 337 HK, ca. 4,4 sek. (0-100 km/t) og en tophastighed på ca. 280 km/t (+). Turbo RS er en speciel udgave (4/5 stk. produceret), men Turbo S kan købes for ”store” penge. Spørgsmålet er så hvordan BMW M3 (E36/46) har det i dette selskabet ?

Det er måske lidt uretfærdig at sammenligne den ”almindelige” 968 med M3…det er bestemt mere fair at sammenligne standard 968 med BMW 328i/330i….Porschen har nok overtaget også i denne sammenhæng…,ikke ?

V-max
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
968 Turbo RS byggdes i 3 ex och 14 ex byggdes av Turbo S. Så vitt jag vet finns det ingen 968 Turbo CS men däremot en 968 CS MED 275 hk sugmotor. Alla dessa tre torde kunna ge M3 en match vare sig det är en E36 eller en E46.

Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
AndersK: Kommer bara ihåg receptionisten skakningar på huvudet när jag beställde väckning :D (och vaktens kommentar när jag gick in i glasfönstret på Royal Viking, missade dörren med en halvmeter) :D

Kursen med Peggen var kalas, synd att det inte har gjorts fler gånger.

Ekonomilånglopp är nog inget för vår bil, gjorde av med ung. 180 liter på 6,5h race (ca 27liter/timme)
Steffe
Kurs med peggen diskuteras faktiskt. Förra gången var en "specialare" där Mr P ställde upp på ett generöst sätt.

Startade efter en 968cs på uppkörningen för 2 år sedan av Scuderiakursen (Tror det är den enda 968 som såldes ny i Finland) med e36 GT. Var ifatt honom i Nikki kurvan strax innan Bergwerk och blev avflaggad. Har inte kört någon 968 själv men den borde väl ha fullt jobb med en M3 e46 och kanske oxå M3 e36.
Däremot turbo s osv verkar gå som själve f-n.

Långlopp-fick en rapport från "dom svenska" som kört 24h på ringen. Verkar vara riktigt kul, och dyrt;-)
Dock måste nordslingan vara svår vid omkörningar i racetempo (race linjen) då den är så smal.
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Johann.
Kolla reglemente på www.lms.se
Himla blandning av bilar.
Kan verkligen rekommendera att inhandla ett stycke fordon och köra den här serien.
Får mycket rutin och har otroligt roligt.
Blir ödmjuk, en del har kört rallycross/rally i många år och har nu sadlat om till banracing.
Det går fort.
Försäkringsbolag och 52 meter staket, som Matte Lindén sade, "ta staket med egna pengar, det brukar jag ALLTID göra". Det är enklast så, visst, ringen är allmän väg, men varför väcka den björn som sover och skapa problem?`
52 meter staket kostar ungefär 25 tkr.

BMWE9
En turbo vore skoj. Såg en "replica" i US, cool bil.
Jag har själv ingen erfarenhet av 968 utan M030 paketet, men du har rätt. En 968 borde egentligen jämföras med 330. Får dock betänka att en 330 är årsmodell 00 (?) medan 968an är någonstans mellan 95-95 (tror jag).
Chassiutvecklingen går framåt.

_Johan_
Jo, det var en tung kväll :-)
Har för mig att vi spanade in en å annan preppad "babe", mycke "coil-overs" hade dom :-)
Huvudvärken var rätt massiv dagen efter...
Men skoj var det!
"Webmastern" o jag bor nästan grannar nu, finns många bra ställen som serverar bra alkohol i närheten. Hör av dig om du skall upp, har tillgång till övernattningslgh centralt o billigt.

Steffe
"Finländaren" laddar på duktigt nu, han har bytt fordon. Förra året skeppade han ner bilen med båt så att han kunde sitta och jobba under nedresan. Kul prick, "routinert" blev han förra året.
24 timmars, 1300 liter bensin, 32 däck, macho, dyrt, ja.
Pratade med Ulf veckan innan, han var stressad för Viprarna, dom går så innåthelsike. Måste vara en upplevelse, jag har åkt med Koit i någorlunda vanligt tempo, jag var rädd, racetempo måste vara ännu värre...
som Ulf skrev:
Att hålla 250 km/h utan att se tangeringspunkten i banans snabbaste kurva kräver stark motivation och ett visst mått av mod och omdöme i lagom proportion.

BF Goodrich laangstrecke pokale är nog mer realistiskt, alt. oldtimer classic med en 02a :-)

/Anders
Mi
542
Micke R
328i -98
Ben Lovejoy bytte in Miatan mote en 968. Han kan säkert tipsa lite.

Länk
Länk

Mvh / Micke

- "Bromspunkt? Nja, bromsa i höjd med killen i svart kåpa och en lie i handen!"
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Länk

Bläddra ner till Fuchsröhe.
Sanningen är att ingen det blev ett å annat blåmärke....
Liten fråga till er som vet. Hur stora är bromsarna i M030 paketet(som 964 RS eller?) jämfört med orginal?.

BMWCS # 2358
BMWCS Syd
Mi
542
Micke R
328i -98
- Andersk.

Jävligt synd, och säkert dyrt, MEN ingen minns en fegis! Så om det är någon tröst - Cred!

MVh / Micke R
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Èfter att ha träfat lite Ringers-folk, bla Bel Lovejoy,
och kört om dom flera gånger i verklighetetn så ställer jag mig verkligen frågande till de derar påstådda varvtider.

De drack ju minst sagt mer än ett par öl på kvällarna och sågs inte vid parkeringen förrän långt efter 12.

Jag har spenderat två säsonger som skimbum och jag känner verkligen igen typen, mao inte imponerad.

OBS! Ben Lovejoy var faktiskt inte med vid dessa observationer.
Så Anders-K du har både blivit med 968... och blivit av med densamma... ujujuj!!! Den lär vara välbalanserad som få bilar... har tyvärr aldrig provat. Men det går en skitfin CS i slalomcupen i ÖSK, körs av han som lägger banorna, men jag får fälla många konor om han ska om mig i resultaten ;-)

Var är du o jobbar numera?

Vad har du satt för BTG tider med alla olika bilar du provat på NS???
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Tjena Magnus!
Jorå, inhandlade ett stycke 968 i höstas.
Det var en kortvarig relation :-(
Skall faktiskt kolla på en CS nästa vecka.

Jobbar, jo, har varit rätt mycket resande under året (US/Mexico/Spanien/Portugal) och i Sverige har det varit GBG.
Men nu är jag allafall ledig några månader, sommar och Sthlm är rätt OK.

Tider på NS, vet inte, har inte tagit tid, går väl hyffsat. Finns alltid mer att lära.
Hade några ordentligt snabba varv med 911an, får väl starta upp videon o kolla :-)
Själv?
Några planer på att åka ner?
Det är usla öppetider det här året.
Vi har börjat "brainstorma" om att köra "oldtimer classic" nästa år.
Kolla in www.hagalundracing.com, följ med o kolla ett race om du har tid.
Vi funderar förresten på att hyra Tullinge för att mecka ordning på kränghämmare och ställa insprutet på 02an, intressant att vara med?

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.