|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Mors! Ja, jag vet att detta inte har så mycket med BMW att göra... Men jag undrar om någon här har erfarenheter av 968.an, prestanda, ägandekostander, kvalitet etc..? Hittade denna gula coupé på BytBil. Länk Är man helt galen om man byter bort en fin M3:a mot en 968? :) | |
|
varför inte surfa in på porsche.nu (ventilen)? Du är nog inte galen, möjligtvis korkad... Skoja bara, har ingen erfarenhet av 968:a :) Du har förresten ganska många objekt på sidan jag nämnde också. Svikare! "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Mvh Anders S. |
|
|
Har haft en sån. "Bara" 240 hk men hängde allafall av M3orna på ringen. Bilen verkar ha CS stolar, det kan vara en snikutrustad CS, dvs den har inte M030 paketet (bromsar från 964RS, ställbart chassi och 40% diff). Riktigt kul bil, kanske inte direkt idealisk som bruksbil, M3a är bättre. Surfa lite på Länk Priset är dock för högt, miltalet verkar för lågt med tanke på att den säljs med vinterdäck och då har "bruxats". Färgen heter f.ö "speedgelb". I bakluckan (samt i instr.boken) finns det en utrustningslista, kolla vad den har för ngt. PSE kan kolla upp bilen om du faxar chassinummer. /Anders |
|
|
Anders! Tack för kanonbra hjälp & info! :) /Klas |
|
e-b |
"Bara" 240 hk men hängde allafall av M3orna på ringen. --> Gäller inte generellt va? |
| Med samma logik har jag hängt av F550, F355, F40, 996 Turbo osv med både M5:an och M3:an. :D | |
|
Chassit på 968an med M030 paketet är fantastiskt, motor fram och växellådan monterad precis bakom bakaxeln gör den neutral map viktfördelning. En rätt inställd bil går ordentligt fort, en kamrat körde runt Kinnekulle på 0,59, dock lättad 150 kg. Svårt att hitta en bil för runt 150-180 som kan prestera dom tiderna. Jo, hänger av M3 E36, det handlar om att kunna bromsa oxå. Men det är olika typer av bilar. |
|
|
Andersk, Att du hänger av omodifierade M3:or med en modifierad 968 betvivlar jag inte men en original 968 hänger INTE av en original M3 3.2 runt ringen om förarna är lika kompetenta. Att dra slutsatsen att en bil är snabbare än annan bara för man kört snabbare än den på en bana är rätt naivt. Finns ju faktiskt ngt mellan ratten och sätet som spelar en VISS roll. Och även om förarna är lika duktiga så kanske det var ett lungt varv eller att verderbörande inte är beredd att ta samma risken osv. Och bromsarna på M3:an pallar ett varv runt Ringen däremot inte flera. Om du kan presentera en tid som stöder ditt påstående så kommer saken i en annan dager men det verkar fortfarande som din 968 var modifierad. |
|
|
Johann, Nej, det var en standard 968, inte ens en CS men dock med M030 paketet. Otroligt underskattad bil även om jag föredrar motorn bak. Nu har jag halkat runt ringen några varv och börjar hitta, det betyder mycket. Har aldrig kört en M3 E36 på ringen, efter vad jag har sett så verkar dock bromsarna var den svaga punkten. Med en 968 kan du köra upprepade varv utan tendens till bromsfade, det blir problem med en M3a. 968an har i std utförande 240 HK, en 3.2 M3a har väl 326? Båda är väldigt kompententa bilar, personligen anser jag dock att 968an är mer "racig" medan M3an är en ruskigt bra allround bil. Vi tävlade i helgen, jag körde faktiskt om en JTCC S40 med vår gamla 02tii, kan man då inte säga att 02an är snabbare :-)?` Johann, körde du en M5 E34 med "movit" bromsar förra året? Om ja så möttes vi nog på bensinstationen i "döttinger höhe", jag hade då en grön 911 o min kamrat en röd M3 E30. Jag tänkte skaffa en M3 E36 som bruksbil, försäkringen kostade runt 22 tkr för mig, 968an 8.5. Båda är bra bilar. |
|
|
Andersk, Jag håller med om allt du säger men även under race kan en långsammare bil slå en snabbare med sämre förare, eller hur? Så sug åt dig nu av komplimangerna! :) Det var nog mig du såg men det var en E39 M5, om det var du som var där medn Tobias, liten värld eller hur? :) Tycker det är skandal att det sitter så ruttna bromsar på M-bilarna. :( |
|
|
Johann, Tack, jo, det är mycket av det där mellan ratten och förarstolen som spelar in. Det går att köpa varvtider, men bara till en viss gräns. Samma JTCC bil flög om mig då det var en förare med mer rutin, den skall gå mycket fortare. Jo, det var Tobias och jag som var där, vårkursen Scuderia Hanseat, otroligt kul, jäkla massa galna och glada människor :-) Tyvärr var jag tvungen att arbeta under årets vårkurs, men anmälan är redan postad till nästa år. Förstår inte varför det skall vara så usla bromsar på M-bilarna. M3 E46an har väl lite mer "tryck" i bromsarna? Har förresten en kamrat som satt in bur i sin M3 E46, han var helt lyrisk över bilen och sade att motorn höll "Porsche klass". Vår gamla 02a har 4-kolvs ok, 6 timmars race och ingen bromsfade. Jag vet medlemmar ur BMW SC som fått bromsfade på samma bana efter 5-8 varv. Viss(stor) del går säkerligen att tillskriva bromsteknik, men hög vikt kombinerat med mycket effekt kräver mer bromsar än vad bilarna har i std. Den dag BMW kommer med en M3a i "RS" utförande och prislapp i nivå med "vanlig" M3a så skall jag hänga på låset och skriva på ett kontrakt. Har du planerat in något besök till ringen? /Anders |
|
|
Andersk, Du har inte funderat på att gå höstkursen då? E46 M3 har lite mer tryck och framförallt så är skivorna bra, men de pallar inte hård körning med lite trim och R-däck. Original funkar bromsarna hyfsat men man måste byta från originalbelägg om man vill kunna köra på bana en hel dag. 6 timmar utan fade, det vore ngt. *Längtar* Provade i helgen med Pagid blå, körde på flygfältet i Söderhamn. Det höll inte ens 15 minuter. :( Skall prova orange eller gul (nya sorten RS19) näst gång. Rykten om M3 CSL kommer kanske förverkligas snart, då skall jag ha en sån. :) Blir ev. Ringen om två helger, annars blir det efter Midsommar ngn gång. Suget börjar bli stort, har ju inte varit där sedan påskhelgen. :) Självdå? |
|
| Tjena, vad är det för kurser ni pratar om :) | |
|
Johann, Jo, är faktiskt anmäld till höstkursen. Får lite meckigt då jag i svagt ögonblick lovat att köra ner flickvännens bil till Athen och skall deltaga i en militär rep.utbildning som drar igång början Sept. Det är ett stort gäng som drar ner till hösten, kanske går både vår o höst om jag får ihop schemat. Vi kör med std.belägg på 02an men med kylning, bilen väger bara 900 kg och vi bromsar inte så ofta. Undermotoriserat fordon utan bromsservo gör att vi prioriterar kurvhastigheter :-) Nästa race är 12 timmar, får se hur det fungerar då. Troligtvis monterar vi Pagid gula. Jag körde Pagid blå på Gelleråsen, vi deltog i förarträning med PCS, mycket folk med orutin från bana, jag har aldrig bromsat så mycket som då. Mina bromsar fadade efter 8-10 varv, jag har aldrig upplevt det på svenska banor med 911. Trist att dina bromsar inte håller mer än 15 minuter, det skall inte behöva vara på det sättet. Tillverkas inte CSLen av M3 E46? Fick ett mail av kamrat som yrade om att han sett en sådan i Dubai. Ringen, vi håller på o funderar, öppetiderna är mindre bra denna säsong, men ngt i slutet av Juni samt September och eventuellt höstkursen blir det. /Anders |
|
|
Anden, Länk Bra tryck på dom här kurserna, misstänker att vårkursen 2003 är fullbokad. Kul grej med massa galet folk, känner sig ganska normal bland dom. |
|
|
Andersk, Skall själv försöka mygla mig med på höstkursen. Vilken cup tävlar ni i med 02:an? Banan vi körde på i Söderhamn var väldigt tuff mot bromsarna, på Gelleråsen hade det nog funkat bra. Jag har själv varit med om liknande situationer på Ringen där man kommer ikapp folk som verkar för osäkra så man kör inte om i kurvan utan tvingas bromsa ner till deras snigeltempo, det om ngt dödar bromsarna fort. Med oranga eller gula pagid skall det förhoppningsvis fungera bra annars blir det Porschebromsar e dyl. CSL tillverkas inte ännu, möjligen har deras konceptbil varit där eller så har ngn byggt en kopia. Hör av dig om ni bestämmer ngt kring Ringen så kanske vi kan synka det! /Johan |
|
|
AndersK: Hur gick det i helgen? johann: 6 timmar race på Anderstorp med originalbelägg, ingen fade... :D (Lätt bil och lite effekt) |
|
|
Johann, vi kör i mellansvenska öppna långloppsserien som genomförs på Sviesta i Linköping. Vi får ordentligt med tävlingsrutin och har dessutom väldigt roligt. Bra stämning med väldigt trevliga konkurrenter. Kan verkligen rekommmendera.` Återkommer om ringen när vi vet. Jag hade tänkt att rulla ner o inhandla en 968CS hos Roock motorsport, tyvärr var det ngn annan som redan köpt den. Min gula råkade jag sätta i ett staket på ringen, om du undrar vad 52 meter staket kostar så vet jag... Johan, det gick bra, fullständig rapport kommer när "webmastern" slutar jaga studenter :-) Hur ser er racekalender ut? Några planer på Stockholms besök? /Anders |
|
|
Anders: Vi har race nu den 15 Juni på Falkenberg, du är välkommen om du är kvar på Sveriges Framsida då :D Inga Stockholmsbesök inplanerade just nu, men framåt hösten så är det mycket möjligt. Då får det bli en krogrunda igen. Jagar Webmastern Studenter? Han börjar väl bli gubbasjuk :D |
|
|
Coolt, gillar Falkenberg. Vi var där när Peggen hade sin förarträning. Jag körde M3an runt utan att bromsa, brorsan laddade fullt med Peggens 318 E36, såg ut som en misslyckad grillning när han kom in i depån. 15 Juni, eventuellt rullar jag runt vättern då. Har inte bestämt, fixade nämligen en kotkompression vid skidåkning i riksgränsen. Jag o "webmastern" var dock dagarna efter o gasade på Gelleråsen, så allvarligt är det inte. Jorå, webmastern är riktigt gubbsjuk, tror dessutom att det är obotligt :-) Vi har beordrat honom att ge sig ut o ratta mer då han annars kommer att slita ner ratten på racern :-) Jag har hört rykten om ett "ekonomi" långlopp på Gelleråsen slutet Juni, dvs med bensinrestrektion. Vore rätt intressant. Helt rätt, krogrunda måste det bli, har lite dock lite minnesbilder att det var en rätt tung huvudvärk dagen efter förra :-) /Anders |
|
|
Andersk, Finns det ngt reglemente på webben så kan man se om det är rätt klass/serie? 52 meter Leitplanke låter dyrt! :O Hur har det funkat med försäkring både vad gäller bil och staketet? /Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.