|
|
|
|---|---|
|
Ställer frågan av ren nyfikenhet. Har läst lite på Länk samt läst några gamla trådar här på forumet. Idag är det 2009. Är det möjligt att ha en M5 som semi bruksbil, det vill säga köra den året runt till och från? Om man lyckas få tag i en fin bil i bra skick där tidigare ägare bytt ut väsentliga slitagedelar (utopi) vad kostar de i underhåll? Vad bör man räkna med om man kör ca 1000- 15000 mil per år med en sådan? Har förstått att stötdämparna är dyra samt att motorn är känslig ifall den inte tillåts bli driftvarm. Är tillgång på reservdelar något problem? Är rost ett stort problem på dessa bilar som jag antar är ägda av entusiaster numera? Finns det någon anledning att fokusera på att hitta en -95 med bl a uppdaterad huv, sexväxlad låda och bromsar? Bilens skick borde givetvis gå före. Slutligen vad bör en M5 kosta? Har sett allt från 60 000 kr upp till en bit över 100 000 kr. Finns det något intresse av dessa bilar idag på andrahandsmarknaden eller är de iskalla. Det kan vara både en fördel respektive nackdel beroende på hur man ser det. | |
|
Jag har brukskört M5 3,8 from 02 - 05. Inga större bekymmer utom kanske just stötdämparna. Mina började läcka och blev skitstumma. Bara börja jaga bättre beggade. att köpa nya är bara o glömma :) Sen det där med rosten, den rostar friskt på de "vanliga" E34 ställen, såsom dörrkanter, tanklucka, bagagelucka osv Det gäller också att få tag på en friskt drivlina. Jag hade turen att under 3 år ha bytt vattenpump och gjort service vid flertaltilfällen. Måste nog säga att försäkringen var den största utgiften under mina år med bilen. Det var också anledningen värför jag sålde. P.S. På vintern är den extra rolig;) (lr livsfarlig, läs som du vill;) |
|
|
Är det någon som vet om man kan renovera stötdämparna om de skulle börja läcka? Kan tänka mig att försäkringen är rätt hög. Det är något man får räkna med. Rost är ett mindre angenämt problem eftersom bilarna är gamla vid det här laget och kanske av den anledningen inte lämpliga att använda året runt. Ungefär hur mycket ligger inspektion 1 respektive inspektion 2 på när det gäller en M5 E34? Indikerar den på fasta miltal eller är den flexibel efter körcyklar? |
|
|
En offtopic fråga bara.. Varför är stötdämpare så dyra till m5? är det några specialare? Om dem är slitna, är det inte bättre att köpa tex koni coilovers då? |
|
|
Hej! Jag brukskörde en M5 touring mellan 2001-2008 i 10000mil. Första två åren gick den nästan 3000 mil/år. försäkringen var relativt dyr, dock om du är över 25 eller ännu bättre 30 och inte bor helt centralt/har egen garage så kan det faktiskt vara ganska ok. Kolla också www.M5board.com, på E34 sektion så fins det "most commonly asked questions" -tråd som är MYCKET nyttig. Köper du en fin 3,6:a så slipper du bekymmer med dyra dämpare. Det är inte så stora skillnader i prestanda rent praktiskt. Eller så hittar du en bil som har blivit ombygd till vanliga dämpare. Viktigast är att köpa en bil med bra service- och rep historik så att du vet vad som är gjort och kan ha en rimlig uppfattning om hur bilen har blivit behandlad. Mil är relativt oviktigt om bilen är solid och välhållen + att allt har blivit gjort INNAN saker rasar. Preventivt underhåll är nyckeln. Insp I är väl runt 5-6000 och II 7000-8500. KOM IHÅG att ventilerna SKALL justeras vid VARJE INSPECTIONs -service. Diff och växellådeolja likaså vid varje inspII (om jag minns rätt). Se till att kamkedjesträckaren är bytt eller blir bytt snarast (på min gick den vid 19000mil, utan skador dock, men vet av MÅNGA bilar som har fått motorskada pga defekt sträckare. Med 1000-1500 räkna med iaf 10000 i rep konto utöver service/år. service intervaller varierear med körförhållanden(adaptiv) men jag skulle inte gå över 1000mil mellan oljeservice (om korta sträckor 500-600) använd bra olja. EDC dämparna kan byggas om(en firma i England, och har hört att det har varit folk i sverige som har lyckats med detta också, dock verkar det som att firman i England har problem med hållbarheten med framdämparna, men bak funkar bra..) Rosten är ett relativt problem, min hade aldrig ngr större problem, bara nederkanten av dörrarna som det kom lite mot sluten. Jag vill påstå att E34 är ett av de bättre från tidig 90-tal. b97_knl: Livsfarlig??? kunde inte vara mer oenig. Körde min med friktionsdäck på vintrarna, och hade aldrig problem med vinteregenskaperna, bra grepp (diffbroms) och balanserad. Progressiv gas med LÅÅÅNG rörelse så dosering av gas var enkelt. TOM så att sambon övningskörde med den på vintern och hon tyckte den var MYCKER lättkörd på vintern(hon var ingen stjärna vad gäller bilkörning då) Skulle gå så lång som att säga att 530d:n som jag har nu är MKT sämre, har kört fast många gånger(likvärdiga/samma däck) och tycker den är mer svårkontrollerad(saknar diffbroms). Klart man måste tänka när man gasar, men med "normalkörning" så är det absolut oproblematiskt (tom så att där kompisen och jag hade svårt att komma upp backen med en SAAB 9000, så gjorde jag backstart med M5:n utan ngn större hjulspinn.....och saaben hade dubbdäck....) Kort: Köp hellre en bil som är minutiöst dokumenterad och vårdad för 100000 än en tveksam bil med lite oklar historik för 60000, 40000 försvinner fort..... MVH Sakke |
|
|
Hej! Oscarr: Det är elektroniskt styrda hydrauliska dämpare (med inbyggd nivåreglering bak) som är fortsatt under licens från BMW, så du får inte dom via ngn annan handlare. kostar runt 15000/stk fram och runt 13000/stk bak. Du kan bygga om , men problemet är att EDC dämparna är av integrerad design, dvs det är ingen insats utan skalet på fjäderbenen är också ytterhylsan för stötdamparen. Så när man bygger om så måste man hitta antingen beggade (rostfria?) fjäderben från 535i/540i/M5 3,6 eller köpa nya och byta ALLT. inklusive tornlager etc då de inte är samma. Så detta kommer att kosta minst 15000-20000 (första gången) bara i delar....och om du inte kan göra arbetet själv så är det minst 2-3 arbetsdagar.....Det är en del jobb med att plugga tryckledningar från servopunmpen och inaktivera SLS också. MVH Sakke |
|
| Okej! Tack för att bra och givande svar. | |
|
DrSakke: mycket utförligt svar :) Det där med "livsfarligt" var ju skrivet med glimten i ögat. Jag var uppe i Åre två vintrar i rad utan några som helst problem. Samtidigt ska man komma ihåg att M5 är en seriös körmaskin som kräver respekt med sina 340hk på bakhjulen. Särskilt på vintern. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.