AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
20.486

Byta emblem på bakluckan

Sida 1 av 2
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Är det samma princip som på huven? Två pinnar som sitter kl 3 och 9 och det bara är att bända upp med en fin skruvmejsel? Sen BMW-dekalen på ratten som jag antar sitter med klister, bara att pilla bort med något vasst eller?

Tacksam för svar!
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Ok du menar själva BMW emblemet det sitter säkert med två plast pluggar tag hellre av klädslen på baksidan än att bända med ngt vasst du skulle inte vara den första som repat lacken
själva 525 märket är bara klistrat

Lycka till
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Ja, menar själva BMW-emblemet. Har hört att en del repat men många har ju kört med både kreditkort och tyglinlindad mejsel som knep. Är det bökigt att få gå "bakvägen" som du föreslår tro?
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Allt är relativt skulle själv välja det för att inte repa
Skall du bara sätta på nya emblem eller ta bort dem helt ?
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Nä, det är nya som skall på. Som sagt, vore ju bra att inte repa men undrar hur snabbt gjort det är att göra som du tänkte bara?
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Jaså, det går alltså inte att bara pilla bort rattemblemet? Trodde det satt med klister bara. Har den senaste M-sportratten med multifunktion som gick att skaffa på E39 men det är alltså kört då?
mole
Rattemblemet sitter med 2 bakåtvikta metalpiggar, typ libresse bindor, vingarna ni vet ? :)
Jag fick loss mit emblem då jag bytte till ett svart carbon.
Det nya emblemet sitter bara fast med klister dock, 3M självhäftande.
Fram och bakemblemen har jag fått losss med skruvmejsel/mjuk duk principen på 2 bilar.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Emblem på lucka kan man ta bort genom att lirka in en nylonlina (typ metrev) under märket och dra uppåt.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Frågan är om ratt-emblemet sitter likadant på nyare modeller då k1mzo uppenbarligen fick problem med sitt? Kanske helt enkelt får ringa BMW och kolla med dom så man slipper smaka airbag. :)
Visa användare
77
zesy
M3 Coupé -96
528i Touring -99
523i Touring -06
Hade nog me kollat upp att me BMW så man sluppit sitta där me airbagen i ansiktet...hade nog vart en rätt så rolig och förvånade syn anrs när man suttit där me airbagen i ansiktet...
bakluckan bör väl va me två piggar som de är där fram, och knepen vet du ju här sen innan...

Lycka till

///Henrik
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Ringde BMW idag, på service visste de inte utan hänvisade mig till reservdelar. Finns rattemblemet att beställa som reservdel så trodde han inte att det skulle vara några problem att byta det. Skall ringa dom imorgon så återkommer med resultat. :)
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Ja, har sett det där också men håller hoppet uppe. Har ju sett en del som har kolfiber på ratten, kanske bara är klister då. :)
mole
Det är klister för att ska du vika in "vingarna får du demontera fronten som kudden sitter bakom
När jag demonterade mitt emblem så fick jag ta i lite och den böjde sig för att den är gjord i alumium.
Det nya emblemet sitter med 3M klister
mole
Jag har M-Sportratt
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
OK, frågan är om man ska chansa då. Kollar nog med BMW för säkerhets skull först bara. Har redan smakat airbag en gång i livet så det vore inte så trevligt med en andra. :)
mole
Förtydligande:
Du kan iinte demontera original rattemblem UTAN att göra åverkan på själva emblemet. Passa in det nya emblemet ovanpå det nya o se efter om det aser bra ut. I mitt fall gjorde det inte det så jag tog en pollygrip och gick loss på emblemet. Det sitter hårt för att det har 2 "vingar"/ flärpar som är vikta in bakom airbagkåpan. Aluminumemblemet var bara till och kasta för min del efter bortmonteringen då det somsagts gick isönder.
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
mole; gick du på den med en mejsel eller och från vilket håll lämpar det sig bäst?
mole
Du ska ju trots allt lyfta emblemet uppåt mot dig. Inte trycka ned det i airbagen. Ta en liten skruvmejsel o rika in den under och lyft upp. Ha bra ljus när du gör det så kan du bilda dig en uppfattning om hur det ser ut men det är i aluminium och mkt tunnt så nog får du ett märke alltid.
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Nej, har ju ett nytt i kolfiber på ingång (vet dock inte om det bra är klister) så om det andra måste förstöras spelar det inte mig nån roll. :)
mole
När jag tog mejsel så vek den sig genast o jag kunde ta pollygripen o bända upp den, då märkte jag att det satt med 2 bakåtvikta metallbitar.
Ta det bara lugnt så att du inte gör märke i själva plasten runt emblemet.
mole
Det nya är garanterat klister då ett med metallflikar inte kommer att kunna vikas bakot bakom då du inte har tillgång till baksidan
Mitt sitter med det 3M-klistret. Det sitter där fortfarande, var väl ca 3 veckor sedan jag bytte.
Har nu 3 Svart/vita emblem på min svarta shadowline bil= hur fett som helst
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.