|
|
|
|---|---|
| nu har min bil 530d klickat 2 gånger när jag skall starta och jag har konstaterat att pluskabelskon har någon slags löskontakt där den förgrenas, hade tänkt byta den här nu, men ve och fasa vet inte om jag kollade galet eller något men på real oem såg delen ( 1,5m kabel) och en kabelsko ut att kosta 315 dollar, fyy vad blodigt asså, kostar ju m ax 20 sek att tillverka. idag klickade bilen för andra gången och då tändes samtidigt airbaglampan, är nu less på detta problem! har oxå noterat att pluskabeln kan bli välgit varm ibland när jag har kört, och detta är ju förståss inte heller bra, någon som har tips eller har bytt pluskabelskon? | |
|
I kabelskon sitter det en krutladdning som skjuter av anslutningen inuti kabelskon så att bilen blir strömlös vid en olycka! |
|
| sitter denna inuti kabelskon eller? har noterat nåt gult i samma storlek som en säkring som sitter utanpå (ligger löst) men ändå uppemot den grova pluskabeln och detta paket är inklätt i ett svart plast"hölje" | |
|
Den sitter som en förlängning av kabelskon! |
|
| mmhmm.. går det inte bara att klippa av skiten och skarva med en ny kabelsko då eller? | |
|
Jo men då kommer du att ha ett fel i säkerhetssystemt och alltid ha en airbagvarning! |
|
| Man måste ju kunna köpa den på skroten ja menar 315 dollar är ju också pengar | |
| ahaa, så airbaglampan kan ha börjat lysa pga av den gula saken på änden som tydligen går till en krutladdning? | |
|
Om det blir varmt nånstans på det grova pluskablaget eller på kabelskor osv så är det för dåligt kontakttryck och du bör kolla så allt är ordentligt fastdraget. Alternativt så är det nåt fel i den säkerhetsbrytare som nämns ovan, och den får bytas. För att slippa byta hela kablaget framåt så är det en servicesats med säkerhetsbrytare och ett skarvstycke som skarvas in på kabeln en bit ifrån batteriet, över hjulhuset. Det är förmodligen denna reservdel som du hittat för 315$, och bytet kräver tillgång till en speciell presstång för skarvningen av den grova kabeln. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.