AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.342

Friservice innan 3-årsdagen?

Gunget
Jag har haft uppe frågan tidigare om BMW är villiga att "friserva" bilen då den närmar sig 3 år men serviceindikatorn säger att det ännu är ett tag kvar. Tänkte höra om det finns några mer visdomar om detta. Min bil fyller 3 år den 19 juni och serviceindikatorn säger 700 mil kvar nu. Jag vill ju naturligtvis hinna serva bilen innan friservicen går ut. Tror ni BMW är villiga att utföra en gratis service innan 19 juni trots att det kanske är 400-500 mil kvar vid denna tidpunkt? Erfarenheter emottages tacksamt!
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Strikt NEJ har vi fått som svar från BMW i våran verkstad iaf. Sen om någon verkstad kan tänka sig att justera sanningen och hjälpa dig är ju en annan sak men BMW säger NEJ. Tror gränsen går vid 200 mil, det är iaf vad jag fått höra när jag började jobbet.
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
BTW, man kan få gratis service om man gör servicen efter slutdatumet men då måste bilen redan varna. Anledningen till detta är att kunden inte ska behöva lida för att verkstaden har lång väntetid. Jag vet dock inte om det finns fler undantag, det bästa är nog om du hör med "din" verkstad och kanske fjäskar lite för verkstadschefen/kundmottagaren/whoever som kan påverka på något vis.

Lycka Till.
Gunget
Känns lite bittert.....vår 325a kommer i sådana fall bara att ha "belastat" BMW med en enda fri service under sina 3 år. Man kör väl för lite....men jag ska kolla med min verkstad i alla fall. Har haft lite strul som kostat mig en hel del besvär och utebliven arbetstid. Då kanske dom kan vara lite schysst...?
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Kanske, prova :)
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Finns inga tidsintervall på servicarna också? Typ 2500mil ELLER 1år?
Jag är osäker på hur det är på E90 eftersom den har variabla serviceintervaller.
På min 320 E46 som jag hade tidigare var man berättigad till 1 service/år om man körde kortare än de angivna serviceintervallerna. Detta gällde oavsett om indikatorn varnade eller ej. Det var inga problem att serva min E46 gratis när det var 800mil kvar för att få in den i tidschemat för fri service.
Men BMW har kanske ändrat sin policy sedan dess?
Gunget
På E90 så anger servicedisplayen antal kilometer kvar till service samt ett datum längst ned (år-månad). Det som gäller är att bilen ska servas enligt körsträckeanvisningen, dock senast det datum som står angivet. På min bil står det 7000 km 05/2010. Det innevbär att bilen ska servas om 700 mil, dock senast i maj år 2010....
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Dåså, då får du inga fler gratis servicar, om du inte börjar köra mer.
Gunget
Kan ju hinna köra 700 mil innan 19 juni....;-)
Upp och kolla läget vid treriksröset? sen hem igen :)
BMW i Linköping sa till mig att om det är mindre än 500 mil kvar till service när tiden går ut så får man den ändå.
Gunget
micke - intressant. Det verkar ju som om det är lite godtyckligt detta....eller också har det kommit "skärpta regler". Men man kan ju anta att det är BMW som bestämmer. Har försökt ringa min BMW-verkstad två dagar på raken nu, men har ännu inte fått tag på killen jag brukar prata med....
Gunget
Jag skulle skriva att BMW Sverige bestämmer!
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
BMW servar tidigast 200 mil innan och bör servas senast 200 mil efter angivet datum/miltal.
Min bil är inte heller 3 år gammal men när jag lämnade in den för "fordonskontroll-servicen" gick de med på att även ta oljeservicen samtidigt trots att det var 280 mil kvar till den, jag bytte dessutom framrutan. Jag fick lirka lite med dem men vi kom fram till att jag endå skulle hinna köra milen innan sista fria servicedagen och att det då var lika bra att ta det vid samma tillfälle.

Svaret på din fråga är enkelt, tidigast 200 mil innan, men du kan nog övertala dem om det är bara lite lite över.
Gunget
Då har jag svaret på frågan ovan....och BMW servade bilen kostnadsfritt trots att det var 480 mil kvar till service enligt bilens instrument! Klockrent! Måste säga att jag är sjukt nöjd med servicenivån hos BMW Danderyd. Hade dessutom med mig sonen på 1,5 år och valde att vänta på plats medan bilen servades. Då såg dom till att jag fick "förtur" och bilen var klar efter ca 50 minuter! Tilläggas bör att det var en ren oljeservice.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.