|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena, Jag blir ständigt förvånad när jag provkör E9x hur stadiga de är i motorvägsfart. De verkligen styr upp och man behöver knappt hålla i ratten. Är det min E46 som har fel hjulinställning eller är E46 mycket mera lättstyrd i motorvägsfart. E46 ska ju ha haft sagolig styrning jämfört med konkurenter när de såldes så det borde ju inte ha skett någon revolution i generationsskiftet. Vad säger ni andra, är E9x mycket bättre styrkänsla eller ska jag lämna in bilen på översyn snarast? | |
| Det stämmer inte att E46 hade en sagolik styrning när den kom. Motorskribenterna var kritiska och styrningen modifierades också i samband med faceliften 2002. Jag upplevde också att man hade betydligt sämre vägkänsla i E46 än i E30 som jag hade tidigare. | |
| Håller med till fullo angående högfartsstabiliteten. Min förra E46:a kändes ganska nervös i höga farter medans E91:an ligger som ett lok i jämförelse. Kör samma sträcka till jobbet varje dag och det är en enorm skillnad. Farligt för man kör alldeles för fort utan att det märks. En titt på hastighetsmätaren titt som tätt är att rekommendera. Tilläggas bör att min E46 var en -01, dock med M-chassi. | |
|
Har inte upplevt min E46 som ostadig i några farter.. Då marschar jag IOFS sällan över 160 km/t, men normalt runt 130-140 på motorväg. Min är en "ej M-chassi" -02 med 16" orginal fälgar med Michellin Energy däck. Enda grejen sopm är gjord är en framvagnsinställning då bilens framdäck var snedslitna när jag köpte den. BMW Solna fick uppdraget, men den var inte direkt ostabil innan heller vad jag kan påminna mig om. Har inte kört nya, så jag kan inte jämföra.. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Amullo ger mig förvisso hopp, men ännu så länge är det ju fler som tror att min bil inte kommer att gå som ett lok på motorvägen förrän jag köper en E9x. Jag ska byta bussningar och göra en hjulinställning nu i veckan så sannolikt kommer det i allafall bli bättre, men det återstår att se hur mycket. Däremot kan jag för de som hävdar att E46 inte var bra att köra meddela att jag läste precis ett test ifrån år 2000 (tror jag att det var) där man testade en 328. Vägegenskaperna beskrevs som fantastiska och på plus-sidan när man summerade var vägegenskaperna först. Jag hoppas verkligen att jag också kommer uppleva vägegenskaperna som på samma positiva sätt efter servicen. |
|
|
Byt servooljan också om den är gammal, ofta försummat. Kan göra en del skillnad. Min E46 upplevde jag i början som lite labil men med nya däck och med bilens beteende i ryggmärgen går den hur stabilt och fint som helst. Bilen har sportchassie och 17" 225-245. Vad har du för hjul, original eller eftermarknad? mvh/ Anders |
|
|
Min bil är egentligen helt orginal. Sportchassie, standard 330 17"-fälgarna med GY Eagle F1, 205-däck fram (orginal bredd) 225 bak som känns lite stadigare än orginal 205 som bilen levererades med. Kanske styrningen hade blivit lite tyngre med 225 fram också? Bussningarna är aldrig bytta så förhoppningsvis kommer det att kännas bättre när de blir utbytta. Jag kommer egentligen inte ihåg hur det kändes när den var ny, men i och med att alla delar blir slitna så tappar man väl mer och mer känsla, men vad jag kan minnas så har den alltid varit lite nervös i högre hastighet. |
|
|
Min -02 är som de flesta e46or lite spårig och nervös men inget som jag inte kan leva med då vägegenskaperna iövrigt är super, ligger klistrad genom kurvor. Jag har ej heller m-chassie men 255/35/18 bak. Men att kolla över bussningar och göra en framvagnsinställning kan göra stor skillnad, men förvänta inga underverk. Vill man vara fin får man lida lite pin... |
|
|
Kör du med (jag gissar) 205/50 och 225/45 på lika breda fälgar? Det blir lite olika egenskaper fram och bak, kanske en liten del i dina problem. mvh/ Anders |
|
|
Alltså, som jag har förstått det så var kritiken mot tidiga e46:or att styrningen kändes för trög. Det var tungt att styra runt bilen i låga hastigheter. Man fixade detta i samband med facelift och fick då kritik för att styrningen blev för lätt, den gamla styrningen blev då tillgänglig som retrofit. Kanske jag återigen missuppfattat tidigare trådar i ämnet. I vilket fall, så anser inte jag att min 328:a är direkt orolig på vägen. Inte ens i hastigheter över 200km/h... inte för att jag kört så fort nån gång ;) Kan vara för att jag inte kört nån senare modell iofs men poängen är den att jag inte upplevt någon obehaglig tendens i bilen. En hjulinställning och lite bussningsbyten kanske kommer att ta bort lite av oroligheten för dig godich. Du får gärna skriva och berätta hur det gick för dig, värdefull info. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. |
|
|
Från och med årsmodell 2002 fick E46 även "fastare chassisättning" som det står i modellguiden. Detta bör ha påverkat vägegenskaperna positivt. Min 99:a är inte obehaglig på något sätt i högre farter. Jag kör på Michelin energi. Därmed är det inte sagt att den inte kunde vara bättre. |
|
|
Upplever inte heller min som ostabil alls? 03:a med m-chassie. Den kan spåra lite vid ojämn vägbana, men det hänger nog mest på däcksbredden. 225 / 245 |
|
| Upplevde inte min E46 Touring -01 med 18" som ostabil i höga farter, den gick stabilt både med och fulllastad på tex autobahn. Däremot kan det spåra en del med de breda däcken. Tycker inte skillnaden mellan E90 och E46 är jättestor, men lite solidare känsla är det allt i de nyare. | |
|
AKN - Det var i höstas som jag fick problem med ett av mina bakdäck och inte kunde hitta 205/50 utan fick satsa på 225/45 istället. Faktum är att jag tyckte att det gjorde snarare lindrade problemet än gjorde det värre. Men när det är dags att byta framdäcken ska jag nog sätta på 225/45 fram också så att det blir lika runt om. Dock har jag för länge sedan insett att jag verkar ha de smalaste däcken här på forumet För att förtydliga själva problemet så är det inga konstigheter så länge jag kör under 140-150, sedan börjar bilen liksom kännas lätt, dvs man får sitta och parera lite för mycket för att det ska vara bekvämt att köra några längre sträckor så. Detta är ju som ni förstår inte någon direkt begränsning här hemma till vardags, men det är ju ändå lite irriterande eftersom det är en underhållningsmaskin jag har köpt och inte någon vanlig A till B transsport...=) Jag återkommer efter översynen och berättar vad jag tycker. Nu är det ju faktisk en majoritet av E46 anhängare här som säger att E46 är grym så jag litar på att det kommer att bli bra. |
|
|
Däck av olika fabikat och modell i kombination med olika dimension fram/bak är inte optimalt. Därmed inte sagt att det måste vara så men många bäckar små... Hoppas du får ordning på bilen som vill ha den. mvh/ Anders |
|
|
Du missförstod mig nog där. För att jag skulle kunna ha samma märke och modell blev jag tvungen att köpa 225 bak eftersom jag inte kunde hitta 205. Dvs det är samma märke och modell, men de är lite bredare. Dock blev det bättre snarare än sämre när jag bytte bakdäcken så jag tror inte att det har med däcken att göra. Då möjligtvis att BMW borde ha satt på bredare däck redan från början. Kanske lösningen helt enkelt är att jag måste ha bredare framdäck också. Men jag börjar bussningarna och hjulinställning. Återkommer när det är fixat. |
|
| Dimensionen som du använder är inte standard (fram). 225/45/17 Är standard, och som du säger har du nog de smalaste däcken här! | |
|
Jag tror att den här diskussionen har varit uppe här tidigare. Jag fick i allafall 205/50-17 Levererade med bilen ifrån BMW i Danderyd 2001 så de ska nog ha varit standard iaf det året. |
|
|
Jag kör 205 bredd på vinterdäck och 225/55-16 på sommardäcken.. Däremot blev MIN bil j*vligt spårkänslig när jag hade nya däck fram, men slitna back. När det blev nya ibal så blev den jättebra igen. Så E46:an är lite labil med olika slitna däck på fram o bakaxel. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
M-Olo => Bara för att förtydliga ditt inlägg, du har blandat ihop styrningen före och efter facelift. Styrningen på t.ex. 330i 2001 före facelift var lättare i styrningen än efter facelift (den uppdaterade styrningen kom redan från tillverkningsmånad april 2001). De som ville kunde under en begränsad period få sina bilar uppgraderade med den nya uppdaterade styrningen, eller "steering racket" på engelska. Hoppas att det klarnade lite :) Mvh/ Niclas |
|
|
Man kan säga att E46 kom med tre styrningar. Den ursprungliga tyckte inte jänkarna om eftersom den uppfattades som trög vid låga farter. Då ändrade BMW styrningen för att behaga sin största marknad, men då tyckte resten av världen att det blivit för lätt - The Ultimate Parking Machine, som den kallades. Till slut ändrade BMW styrningen till en mellanting, inte lika trög som tidigare, men mycket vassare än version 2. Tillägas kan att jag haft min 325 uppe i 240 km/h på Autobahn och den kändes hur bra som helst. Dock inte lika dödstabil som Audi A6an - något jag innerligt hoppas en BMW aldrig kommer att göra! Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.