|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag försöker sälja min bil (BMW 530D Touring) här i Finland och för tillfället har jag ut annonser på finlandssvenska säljforum (Länk , Länk ) Idag fick jag ett sms från "Richard": I have just seen the car you have for sale? Is it still for sale? Has it been in any accident/crash before? Replay email "thewoodsss1950@yahoo.se" Avsändare: Richard Meddelandecentral: +31626000230 Det var allt jag fick fram ur meddelandet, inget tel.nr ? Någon som fått något liknande ? Mvh Urban | |
|
Jag har fått flera sms och mail från både Norge och Finland ang. min annons: Länk Jag skulle kunna tänka mig att de skickat sms över internet eftersom det finns en mailadress, maila tillbaka och be om nummer, i de sms jag fått har det alltid funnits ett nummer att svara tillbaka på. Micke Länk |
|
Gemini__ |
Bara att undvika, resulterar garanterat i en blåsning i slutändan. Om man fullföljer det hela vill säga. Svara gärna på mailet så kommer du märka vilket håll det leder åt. |
|
Hur stor är chansen att någon seriös utlänning skulle använda SMS som första kontakt? Skriv du ett mail, men jag lovar att du kommer att få den vanliga storyn om fullpris, blabla, skicka check, du skickar tillbaka mellanskillnaden osv = blåsning. -------------------------------- //Lövet |
|
|
Jo jag skickade iväg ett mail tänkte man blir väl inte sämre av det, eller kanske man får något virus som förstör hela bilen... Jag tänkte även själv att detta handlar om någon blåsning, tidigare när jag hade en bil till salu fick jag ett mail där en från england skulle köpa bilen åt sin son som present och han skulle skicka en check åt mig.. bla bla bla.. Vi får väl se hur det är denna gång.. Själv när jag köper bilar från Sverige (5st hittills) så brukar jag börja att maila så dom som inte svarar får inte sålt sin bil då, det är endast om det känns helrätt, pris och utrustning som jag ringer först. Mvh Urban |
|
|
Hej, ajdå. Jag fick mail från någon med samma mail-adress (så jag hamnade här) genom en motsvarighet till Blocket här i Finland, dock med ett annat namn och bosatt utomlands (dvs varken i Sverige eller Finland). Han bad om min adress för att se på bilen. Hur går det med din kontakt till honom, FinnUbbe? Hälsningar, A |
|
|
Ja jag har inte hört något... PS. Det vore ju även konstigt om någon skulle exportera bilar från Finland, isåfall skall det nog vara en speciell bil, veteran eller samlarobjekt. Dessa annonser är ganska märkliga också: Länk Länk men det finns tydligen 27 "idioter" som har frågat ang. bilarna... DS. |
|
|
Idag fick jag svar :) Samma melodi jag har läst här på forumet tidigare: ( From: Jostein Hafsoe ) Hello Urban, I am so sorry for the Delay in answering you.My Wife had a new baby boy and I was busy with many activites.I am happy to read an email from you about the Car still being available for me to Purchase. My Wife and I has decieded to buy the Car . Kindly state the present location AND FINAL PRICE so I can come and Look/inspection during the weekend.I live in Drammen. Hope to read from you soonest. Jostein |
|
|
Här finns ett liknande inlägg: Länk |
|
|
Hej, fick exakt samma text från samma avsändare. Urgh... /A |
|
|
Hej, Sökte internet efter denne Jostein Hafsöe och kom till denna sida. Jag har en Jaguar XJS V12 till salu och fick ett mail från Jostein med samma dravel som ni skriver här. Tyckte det var konstigt att köpa bil utan att se den, fast min är ju en ovanlig modell. Sen fick jag en check från en engelsk bank, HSBC. Pratade med Transportstyrelsen idag om hur man säljer till utlandet och man skickar med båda registreringsbevisen som köparen ska lämna i tullen när den exporteras och då avreggas den i Sverige. Om det görs... Tror inte jag ska försöka lösa in checken. Ska skicka ett mail idag och fråga efter mer kompletta uppgifter på denna Jostein/Richard/thewoods och se om han svarar. Tur att det finns såna här forum! |
|
|
Checken är med största sannolikhet falsk eller saknar täckning. -------------------------------- //Lövet |
|
|
Detta är en klassiker som funnits i flera år på Mobile och Autoscout men som dök upp på Blocket för 2-3 år sedan. Kan garantera att han kommer att skriver om en resan och därför skickar ett ombud istället. mvh Daniel Länk Progress through pain |
|
| Kollade lite i mail-headern och ipadressen mailet skickades ifrån kommer från Nigeria. | |
|
Kompisen fick ett sms från en Polack han kom och tittade,sen han skulle bara hem och hämta pengar ( läs Polen ) efter det skulle han komma tillbaka och hämta den + några andra . Hör och häpna han hämta bilen i Söndags betalade kontant och åkte allt helt OK Så alla som sms,ar är inte banditer men man skall passa sig så man inte åker på en blåsning |
|
|
Jag fick ett sms på knagglig engelska från en man från Ukraina som sa han var i landet för bilköp. Lite skeptisk så skrev jag på skoj: Ta med dig kontanter så är bilen din... Han ringde då och bad om adressen samt sa han skulle komma vid 17.00-tiden om det gick bra. Gör du det sa jag och tänkte inte mer på detta. 17.15 dyker en man och en kvinna upp, provkör Audin, prutar 1000 kr, skriver papper samt betalar kontant. Snabbaste bilförsäljningen jag varit med om.... Frasse |
|
|
Det är samma sak på Ebay och Tradera. Folk skriver att de kan betala mer än utgångsbeloppet och vill emellertid komma och titta på objekten. Jag skulle aldrig göra affär med människor som agerar på det här sättet. Bluff och båg allting. Mobilen går säkert till Somalia. BMW CS #1812 |
|
|
Numret är "Telforts" meddelandecentral i Holland: Länk -------------------------------- //Lövet |
|
|
Hej, Jag testade så långt att jag fich hem en check med summan før bilen + 2000 euro før frakt. Han kunde inte komma før at hæmta den så jag skulle sænda den med frakt efter att jag løst ut checken. Vid min bank frågade de om jag kænde personen. Eftersom jag inte gjorde det så undanbad de mig att løsa in den. Jag meddelade Jostein Hafsoe att jag vill ha en bank check och inte en priat dito. efter det hørde jag inget från honom. Fick reda på att om jag løste ut checken så skulle jag hamna på indrivningskostnader ifall den saknade teckning. Bilen finns fortfarande i min ægo och det har nu gått ca 3 veckor. Håkki |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.