|
|
|
|---|---|
|
Nu är det dax för nya dämpare fram . Ska man byta nåt annat i anslutning till detta ? Har hört om nå lagringar / gummi , eller nåt ? Måste man göra en framvagnsinställning efteråt ? krizter | |
|
Gjorde denna operation på min i helgen... Kommer göra en inställning i vilket fall då jag bytt länkarmar för ett tag sedan. Jag bytte rubbet! Fjäder, fjäderbenslagring, dammskydd, buffert, fjädersäten mm. Dessa smådelar kostar ingen förmögenhet i förhållande till dämparna! Det som slår mig nu efteråt är att bilen höjdes en bra bit efter bytet! Dämparna som var på var helt slut! Mad anledning av detta ser hjulvinklarna lite konstiga ut nu när det sitter styvare delar på... Kostar inte mycket att få detta gjort och det är i så fall en billig investering kontra ev. snedslitning! |
|
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Som sades tidigare så rekommenderar även jag att alltid byta dammskydd, genomslagsgummi och fjädersäten då dessa ofta är i tveksamt skick när det är dags att byta stötdämpare. Sen kan man se fjädrar och fjäderbenslagring som optional, dessa brukar hålla mycket längre än stötdämparna (byta dessa varannan gång man byter stötdämparna kan ju vara en tumregel - men detta skiljer sig såklart från fall till fall). Framvagnsinställning är inte nödvändigt vid byte av dämpare. Men det är alltid bra att kolla upp och eventuellt justera framvagnen då och då. Men du kommer säkerligen behöva byta någon länkarm/styrstag framöver och kan vänta med en framvagnsinställning tills dess. andreas1979 : Stötdämparna påverkar inte ride height måttet överhuvudtaget. Det är fjädrarna som till 100% avgör detta. Du kan ta bort stötdämparna helt och du får samma ändåså samma statiska ride height. Antingen var dina gamla fjädrar mycket gamla och slitna och "ihopsjunkna" eller så skiljde sig dina nya fjädrar något mot de gamla du hade. Kan de gamla varit sänkfjädrar och de nya standard? |
| Visst är det så och jag var lite snabb på tangenterna... I princip allt på fjäderbenet var slut, därav skillnaden och därav att jag bytte. Dämparna läckte och fjädern var ihopsjunken! Det är skillnad nu i alla fall må jag säga! | |
| andreas1979, vilka stötdämpare/fjädrar köpte du? | |
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
> Visst är det så och jag var lite snabb på tangenterna... I princip allt > på fjäderbenet var slut, därav skillnaden och därav att jag bytte. > Dämparna läckte och fjädern var ihopsjunken! Det är skillnad nu i > alla fall må jag säga! Ok, själv märkt tangenbordet är lite halt ibland :-) Bytte själv precis ALLT på min 535i för några år sedan och vet hur stor skillnad det kan kännas (mina stötdämpare var slut - verkligen riktigt helt slut). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.