|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Igår när jag stängde förardörren, hördes en smäll. Trodde det var nånting med dörren. Men något förvånad såg jag att bilen var sänkt höger fram. Fjädern hade gått av! Nåja, tur att det skedde inne på tomten och inte på E4an. Så det blir till att byta fjäder. Tacksam för tips och ev varningar! Tex funkar det med vanlig fjäderspännare, när fjädern ser ut som ett ägg? Gäller alltså fram på en 740iA 2000. PS har kollat Mekartipsen, men där var det bara byte bak. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! | |
|
Bara som ett litet tips, så bör du nu byta båda framfjädrarna så att de får samma "fjong" på båda framhjulen Nya originalfjädrar kostar ca 1200 kr/styck på BMW, och "pirat" ca 1200 kr/paret på div. bildelsfirmor. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
BMW original beställs efter chassinr och ska enl uppgift vara anpassade för just din bils vikt och utrustning. "Pirat" är inte kopior (samma med annat namn), utan kan ha helt olika egenskaper. Vanlig fjäderspännare är det lönlöst med.. Jag lät BMW byta fjädern efter att jag själv monterat ner hela fjäderbenet. Kan vara tjurigt att få bort de stag som behöver lossas utan en original avdragare - men med rätt avdragare är det busenkelt att lossa främre fjäderbenen. Byt även de damasker, "genomslagsklossar", brickor, muttrar etc som finns. |
|
|
Det är rätt smidigt att byta fjädrar fram, istället för att hålla på med fjäderspännare använder man en domkraft och bilens tyngd. Lossa uppe i stötdämpartornet, och hissa sedan upp bilen så släpper man samtidigt upp fjädern kontrollerat efterhand som bilen höjs. Jag lossade inga leder utan lät hela fjäderbenet sitta kvar, lossade endast krängningshämmarstaget om jag minns rätt. När detta är löst kan man vinkla ut fjäderbenet utanför hjulhuset, voila! Men man får hålla ordning på ABS-kablar och dylikt så man inte skadar dessa. Vid montering igen tar man domkraften och hissar fjäderbenet uppåt, då spänns fjädern, samtidigt som man får passa in dämparkolven i topplagringen. ______ |
|
|
Låter som en smidig variant! Jag bytte ju hela fjäderbenen, så för min del var inte en sådan lösning öht aktuell.. Men jag måste säga att jag har för mig att det var omöjligt att vinkla ut fjäderbenet så pass genom att bara lossa pendelstaget, men det är ett tag sedan jag fixade det där nu, så jag minns inte så noga.. Tror BMW's TIS säger att man måste lossa stagen, men för en originalverkstad rekommenderar man nog inte sådana praktiska svensson-metoder! |
|
| bytte både fjäderbenen och fjädrarna utan att ha loss några stag, lossade bara på bromsoket så fick man utvinklat fjäderbenet med fjäder på utanför hjulhuset. | |
|
Sådant kan hända under mer dramatiska former, som t ex. Nere i Götatunneln i Göteborg vid rusningstid 21 februari kl 12. Jag lyckades häva första sladden men inte den andra. Höger framhjul låstes, bilen snurrade 180 grader och slängde i med vänsterbak i tunnelväggen med våldsam kraft. Bagagerumsgolvet var skrynkligt och bakaxeln hade flyttat sig 4-5 cm. Bilen var ungefär lika rak som en banan efteråt. Hur som helst avlöpte det hela "lyckligt". Bilen var en sv-såld enägars aspensilver 523i -97 på 14.000 mil. Den lever för evigt kvar i våra hjärtan R.I.P :-( BMW CS #1812 |
|
|
Känns som om föregående skrivbent behöver sova ruset av sig.... :) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Som Sjöholm säger så måste man lossa på oket med ja ______ |
|
|
När du ändå är där kan jag inte nog rekommendera att byta stötdämpare. Har nu Bilstein B6/B12 runt om och de gav ett enormt lyft åt bilen. Ett varningens ord dock är att om du byter till B6/B12 så är det ganska kraftig fjäderverkan på dem så att med en korrekt avstämd orginalfjäder kommer den att gå alldeles för högt i nosen. Allra bäst är nog det kit med både fjädrar och stötdämpare som Bilstein händigt nog tillhandahåller. --- Bilblogg: Länk |
|
|
Dr Tinnitus, Ovanligt korkad kommentar, det kunde gått riktigt illa... BMW CS #1812 |
|
|
Sahlsten. Ursäkta mig, men jag satt och läste ditt inlägg och letade i tråden, och fick liksom inte ihop vad ditt inägg hade med tråden att göra. Så jag trodde helt enkelt att du råkat posta i helt fel tråd, därav min kommentar. Du missade kanske även min smiley? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Tack för tipsen! Byta på båda sidor får det bli, och att passa på att byta även dämpare är en bra idé. Ska ge mig på att plocka i sär ikväll. Men jag är litet fundersam till fjäderns konstruktion. Äggformen gjorde att övre delen av fjädern gled ned över undre tallriken och kilades fast mot däcket. Så jag förstår det som hände Sahlsten. Men varför är fjädern utformad så? "Normala" fjädrar är ju raka och håller sig kvar på övre sidan av tallriken när dom går av. Finns ju fall där folk åkt omkring med brustna fjädrar utan att märka nåt. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
VillaRosa. Fjädern har antagligen denna form för att ringarna ska hamna i varandra vid kompression och inte på varandra. Vilket gör att fjädern komprimeras längre utan att den bottnar mot sig själv. Mindre utrymmeskrävande alltså. Det kan även finnas viss påverkan av progressivitet i fjäderkarraktäristiken, alltså att den komprimeras olinjärt och ger mindre motstånd i början vid små komprimeringar, och ökande ju mer den komprimeras. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Känns ju urkorkat att jag i stort sett hade lös hela navet, när det hade räckt att göra som Weeman och Sjöholm. Till mitt försvar får jag väl säga att jag följde BMW's verkstadshandbok... Men då vet man till en annan gång, som jag iofs hoppas aldrig ska behöva inträffa :) --- Min bil: Länk |
|
|
Man undrar hur fjädrarna är konstruerade egentligen. Det luriga är svårigheten att bedöma skicket innan någonting sker. Mina dämpare på 740 är original och har varit med i snart 19.000 mil. Kanske dags att byta ut i förebyggande syfte? Ett liknande fjäderbrott hände också en annan forumskribent när han var ute och körde med sin E39. Bilen klarade sig dock oskadd. BMW CS #1812 |
|
|
Nu är det bytt :-) men ni som lyckats utan fjäderspännare, hur bar ni er åt?Fjädern "stack upp" 15 cm över skärmkanten och inte gickatt vika in, trots demo av krängningshämmare, bromsok, och litet elsladdar. Mina egna fjäderspännare var litet korta, men grannen lånade ut sina, med fastsvetsad mutter i Båda ändarna - genialt med tanke på utrymmet __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Lustigt, men jag monterade visserligen inte originalfjädrar (-30mm). Minns inte om jag satte fjädern på benet utanför eller i hjulhuset dock, kan ju göra skillnad. ______ |
|
|
Jag gjorde detta i helgen, väldigt simpelt även för en hobbymekare. Glömde dock att lossa pendelstaget på höger sida så en kulled ploppade ur, jaja, 399kr på bmw. Hissade upp bilen, lossade bromsok, samt pendelstag. Tryck ner och böj ut, kläm på fjäderspännaren så att itne allt flyger åt helvete när du lossar originalfjädern, ta av hatten, på med nya fjädern, kläm ihop den, på med locket på dämparen, ta av spännarna och montera sedan tillbaka. Går nog att göra på en timme om man är snabb med spännarna :) |
|
|
Vad använde du för spännare? --- Min bil: Länk |
|
| Biltemas svarta ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.