AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.594

livslängd hjullager?

Jag har ett problem som jag dragits med ett tag. Vid farter uppemot 95-120 så skakar det lite i ratten samt att det låter som ett hjullager är på gång att ge sig..däcket typ "hoppar" känns det som,samt dova dunsar. (men inget utstuderat gnisslande typ) Jag har känt på däcken i alla riktningar och de verkar ok lagren.
Fråga kan bmw lagren kännas ok ,men ändå vara på g att gå sönder????
Vad är hållbarhetstiden ca för lager till dessa tunga bilar??finns det nån sån ca rek typ??
Däcken nybalanserade=helt ok.
Just det höger framsäte skakar lite.

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Min har gått nu 24300 mil utan en tillstymmelse till problem med något hjullager. Däremot har jag hunnit med två byten vardera av stötdämpare, tvärstag (Nr 10 Länk samt "skrammelstag" (Nr 5 Länk.

Hur långt har din gått och vad är gjort på den?

---
Bilblogg: Länk
Balmgren. Den har gått 16000 och jag har bytt båda dessa delar. samt styrstag etc..
Har detta ljud oavsett 16"are eller 18"are..märkte det i januari och det är lite mera hörbart nu..Känns som bilen hoppar/skakar fram. Jag har balanserat båda hjulen på en hunter dp 9000 hos volvo (ganska billigt faktiskt 640 för alla 4 hjulen) och de sade att hjulen var inom alla värden DVS "runt"
Samt att fälgen var ok.
Vibrationerna verkar kännas mera i högra-sidan av ratten typ kl 3 än kl9 etc..
så kan man dra slutsatsen att det är höger hjulager fram då?? hade så på min volvo bytte höger,men det var vänster som var paj.
Flera mekaniker har kännt på lagrena,men det är verkligen nått som är fel..bilen rullar inte "mjukt" i 90-130 över det typ 160-170 så blir ljudet mera konstant men mindre hopp.
Is
468
Ismo
735iA -87
Yep, det är hjullager som är dåliga.. Så har jag haft i mina bilar där hjullagrena varit slut
Ismo: vad skall man chansa på??båda framlagren,eller ?? för om de vore bak-lagren så borde väl ratten vara "lugn" och baksätena skaka som bara den.
Om ett börjar ge sig så kanske bäst att byta båda??URRRKK
Transocean
bytte höger hjullager fram vid 36 000 mil, de andra är fortfarande originala.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Då tror jag det är stötdämparen som övergått till att vara en cykelpump. Simpel test: be någon köra brevid dig på tvåfilig väg och se om hjulet hoppar. Är så fallet är stötdämparen garanterat slut.

Vid 16000 mil var mina stötdämpare inte längre något vidare och du skrev inget om att dina varit bytta, bara stagen - eller?

---
Bilblogg: Länk
Balmgren: nä dämparna är aldrig bytta,kollade servicemanualen också, men näää faan det låtter ett dovt ljud,som om bara högra hjulet kör över små hinder på vägen. Testade på en nyasfalterad sträcka Sthlm-Sollentuna. Samma ljud varken mer eller mindre.
Får kidnappa brorsan imorgon och testa som du sa,och se vad han ser iallafall. har tryck ner den och kollat om den gungar,men tja det ser ok ut..
Luriga bilar de hära BMW minsann:) Tänkte att BMW stod för Bag More Women:) Börjar mera likna Break My Wallet typ "garv" Jaja man får ju mycket bil för pengarna,och faan när tjejerna inte orkar öppna dörren och gå ut (och paniken sprider sig i deras ögon):) Har han låst in mig typ?? haha, tja då vet man att dörrarna är krock-säkra nog.skratt.
Bara den situationen är obetalbar och jag ler nu när jag skriver detta.

De
232
Depeche_Mode
E30/318 Cabrio, 1992 (16000 mil)
F15/X5 xDrive40d
Dämparna fram kan ju åxå ge konstiga vibrationer som är väldigt likt dåliga lager eller skeva skivor. Klura ut exakt vad som är vad kan vara nog fasen så marigt. Jag har precis bytt dämpare/fjädrar/skivor fram - det sista som var kvar efter att alla andra stag och bussningar bytts. Nu uppför den sig verkligen som den ska på vägen.

Enda som är kvar att byta är dämparna bak...

Depeche:ja den bromsar ju ok,inga slag i ratten typ. Men som sagt klurigt är det.
Vad betalade du för dina dämpare/ fjädrar?? och köpte du ventilerade skivor eller standard?? Vet du föressten vad standardhöjden på dämparna (utdragna/ihoptryckta)?? Samt om man sänker bilen 35 mm fram, är det mera harmoniskt på dessa tunga bilar/motorer att ta kortare dämpare?? Jobbar det bättre ihop eller blir det stötigare då??ISåfall hur mycket kortare??
Is
468
Ismo
735iA -87
Hjullager är lite svåra att kolla, men man måste skruva bort lagret och rulla den med fingrarna.
Man känner av väldigt lite ifall det är slitet.

Tyvärr inte begåvats med erfarenhet med BMW än så jag vet inte hur mycket jobb det är med ett simpelt koll av lagrena
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.