AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
712

Köp av BMW #2, 525TDS!

Först och främst hej!

Senast jag var här var när jag var 16 år tror jag, och inhandlade min BMW 318i -88 som var tänkt att bli en förstabil/övningskörningsbil! Och det gick i stöpet, efter 6 månader av slipning, blästring etc så startades bilen upp och kamkedjan hoppade. Då tröttnade både jag och min kära mor på bilen och den skrotades och jag körde en 744, sen blev det 745turbo och nu kör jag en 945 Turbo -97 och är 21år fyllda. Jag har lite gått igenom "slö" fasen av bilar.

Men till ämnet. Jag har inte råd att tanka min Volvo längre, det bara går inte.. Ska man åka 10 mil så får man tanka 250-300kr för att nå dit, visserligen är ju högerfoten lite tung men vad ska man med en turbo till om inte gasa lite?

Så nu har jag länge tittat på Diesel.. Jag känner att jag kan lugna ner mig lite i min körning, men jag vill absolut inte ha en död fisk att köra, har provkört kompisens V70Tdi med KCR box på högsta steg, dvs runt 170-180 hk och 380nm, och den går bra, eller ja helt okej. Ingenting i klass med min nuvarande bil men absolut något jag kan tänka mig att köra, och Bmwn är ju snäppet värre vad jag förstått?!

Men ändå ska dessa enligt vissa kunna dra 0.65l/milen vid lite finare körning.. Jag har ju lite svårt att tro på detta då samtidigt andra säger att de dricker över 1l/milen. (fortfarande inte i klass med volvon dock som dricker runt1.5/1.7)

Jag har tittat på Audis, Bmws, Volvos etc. Men jag har alltid varit kär i E34 karossen och det kanske är dags att man köper en sådan då?!

Jag har läst lite övriga trådar Angående 525 TDS, men jag vill gärna ha lite mer kött på benen. Verkar ju som man kan få en för 20.000kr i dagens läge, men det kanske man får sota för senare?

Skriv gärna upp era egna erfarenheter. Jag vill känna BMW's läder i mina händer igen ;)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.