|
|
|
|---|---|
|
Hej jag har ett par frågor angående motronic enheten på 535 89. Jag har en 535a som totalt vägrar starta och har felsökt på denna i evigheter känns det som. Jag kan få bilen o starta o gå i typ 10 sekunder om jag påvärkar det vita reläet brevid brännslet. har mätt upp jordkablen som går till stift 5 i motronic handsken och får ut 2 v på den... Så till huvudfrågan--- Finnes det något ställe man kan hitta pinlayouten i handsken o vad dom går till...Samt har någon kunskap om det går o mäta upp motronic enheten med en hederlig multimeter.... o i så fall vilka värden gäller... Misstänker att ev en likricktare eller något har pajjat i motronicen men men. Tack på förhand för svar | |
|
Du bör ha motronic 1.3 om det är en -89 du har: Länk Allmänt om systemen: Länk tips: Bränslepumps relä Kylvätske tempgivare |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det vita reläet är just system reläet (main relay) - se bild nedan. Länk När du säger påverkar, vad menar du då? Vickar lite på den eller slår på den med en slägga? Eller förbikopplar det helt? Att mäta ingående signaler till Motronic kan man göra, men det är nog inte det som är problemet (vilket du redan verkar misstänka). Enda signalen in till Motronic som kan stoppa en motor är impulsgivarens signal (sitter ovanför vibrationsdämparen). Låter dock mer som något reläfel eller något som gått sönder i Motronic enheten. Du kan köpa en begagnad enhet för mellan 500-800 och prova. Blir det ingen skillnad så är troligtvis Motronic enheten hel och felet ligger någon annanstans. Jag tror det är svårt att mäta upp och dra slutsatser genom att mäta på en Motronic enhet med en vanligt multimeter. |
|
Jag sluter reläet manuellt (har demonterat locket) . Lägger jag spänning på stift 86 samt jordar sift 85 sluter reläet så det värkar funka. Dock om jag mäter på honan till stift 85 får jag ett mätvärde på ca 2 v i honan vilket borde vara 0 v för o få reläet o sluta.... kableln från 85 går till stift 5 i motronic enheten. så något förhindrar att kretsen sluts... visst jag har mätt samt bytt inpulskivaren .utan resultat. Fick lite matnyttig info från Mikaels länkar ang givare som måste ge klarsingnal( om man nu kan säga så) för att styrsystemet ska ge signal till systemreläet att sluta sig) får kolla upp det... Men tyvär är min enda erfarenhet av bmw vanlig hederig service av dom så mitt kunnande om bmw lämnar ganska stora hål när det gäller felsökning av dessa bilar..I synnerhet elsystemet.. |
|
|
Nja stift 5 verkar inte stämma (enligt första länken så går den till EVAP ventilen (insug av bränsleångor från kolkanistern)). Enligt länken ovan: Pin 18 på ecu'n skall ha ständig 12V. Pin 27 skall ha 12v när tändningsnyckeln är till. När detta är uppfylt så jordas Pin 36 (intern i boxen) och main relay aktiveras. |
|
|
Jaha då har man varit o mätt litegran. pin 18 13.2v (tändning av) Pin 27 13.2v (Tändning på) Pin 36 2.2 v (tändning av) Pin 36 2.2v <tändning på) Summasummarium något i motronicboxen har givit upp med 95% säkerhet.. Får se om man hittar en bosch 0261200179 box o prova innan man köper en på skroten. En 800 pix e inga stora pengar men mycket för en som blivit arbetslös så vill vara helt 100 innan man köper något |
|
|
Om du tar bort main relät får du fortfarande 2volt på pin 36? Om inte kan du ohm mäta pin 36 till jord med tändningen av/på |
|
|
Länk Där har du en bra källa för nummer på pinnar osv. |
|
|
Om du tar bort relät och mäter samtliga uttag vad har du för spänning på resp hona? Några av uttagen går direkt till batteriet så att någon spänning borde finnas. FAF |
|
|
Hej hallå. Vad är det stora problemet?? Vägrar starta,ja men finns det soppa?? Antar att gnistan uteblir på tändstiften.... Jag gick just igen om min 635 (motronic) för att den bara stannade på uppfarten hemma. Gick igenom precis allt innan jag hittade felet. Går bensinpumpen??,den får signal på minuskabeln från motronicboxen till tändspole.Börja där. Mvh Jonas Brinell. |
|
|
Eftersom du skriver att du kan påverka felet med det vita relät bör du nog få klarhet i det först. FAF |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.