AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.889

Framvagn "wobblar" vid hård kurvtagning

ro
133
roblon
320dT M -06
Hej!

Bytte för en vecka sedan bärarmsbussningar samt länkstag (pendelstag eller ve de nu kallas...).

Har märkt nu att vid riktigt hård kurvtagning (altså nära maxgränsen för bilen) så börjar vad jag tror är höger framhjul att "wobbla". Har varit i kombination med rejält gaspådrag också. Känns klart obehagligt, som att framvagnen håller på att braka ihop. Har än så länge bara märkt det vid vänsterkurvor, och då är det ju höger fram som får ta störst kraft. Kanske tillfällighet att jag inte märkt något åt andra hållet än, kanske beroende på vägarna jag åkt på inte gett möjlighet att pressa åt andra hållet.

Kan det vara de nya bussningarna i framvagnen som ändå är för mjuka? Bussningar och länkstag är av fabrikat "Vaico". Vet inte annars vad som kan ge upphov till denna wobblande/polserande effekt.

Har dubbelkollat att allt är åtdraget sen bussningsbytet, inkl. hjul. Kan inte heller känna något glapp i någon av lederna på länkarmarna.

Eller kan slitna stötdämpare ge sådan effekt?

Bilen är en 330d -04, standard-chassie, som rullat 15500mil.

Om det kan vara bussningarna kanske man skulle prova Powerflex istället, bara rädd att komforten blir lidande...

Tips, idéer och spekulationer mottages tacksamt!

Mvh
Robin
ro
133
roblon
320dT M -06
Har inte hunnit testa bilen särskilt mycket, men jag har hittills inte märkt det i högerkurvor. Har då vid minst ett tillfälle pressat rejält (antispinn/antisladd-blink).

Vänsterkurvor som körs relativt hårt men ändå inte fullt klaras utan dessa symptom.

Ingen som har någon bra idé?

Utan att ha känt på styrlederna, skulle de kunna ge detta uppträdande? Skulle de orsaka dessa vobblingar/svängningar så borde de vara mycket dåliga och det borde ju märkas även under mer normala förhållanden...

Mvh
Robin
Visa användare
331
riwa
318iT -04
Z3 3.0R -00
Kommer här med ett long shot.
Kan det inte vara så att bilen på det hela taget är mycket styvare i framvagnen nu och när du pressar i kurvorna kanske fjädertornen flexar lite och fjädringen jobbar inte optimalt.
Anledningen till att jag funderar så är att min Z3 uppträdde otäckt i kurvorna, framhjulen liksom skuttade iväg i sidled, fram tills jag skaffade ett fjäderbensstag. Sedan dess har den gått som en dröm.

Riwa
ro
133
roblon
320dT M -06
Hej, och tack för ditt svar!

Long shot, javisst, kanske det... i alla fall något.

Tycker egentligen inte att det borde vara det då jag i och med bussningsbytet snarast har återställt bilen till ursprungligt skick och jag tycker inte att detta är ett uppförande som borde finnas på någon bil, Bmw eller ej.

Intressant i alla fall att betendet som din Z3 hade försvann när du monterade fjäderbensstaget. Naturligtvis svårt att veta om uppförandet var det samma som min bil uppvisar eller ej.
Kändes det som att hela framvagnen skuttade på din, eller bara ett hjul?

På min känns det lite som att ett hjul eller hjulupphängning på ena sidan sitter löst, lite svårt att beskriva på ett bra sätt... Ingen trevlig känsla helt klart.

Visa användare
331
riwa
318iT -04
Z3 3.0R -00
Det kändes som att först ett framdäck flyttade sig en liten bit utåt i kurvan och fick fäste igen, sen det andra framdäcket på samma sätt. En slags vaggande rörelse som fick bilen att inte hålla riktningen genom kurvan.
Jag kände även av symptomet ibland när jag backade med fullt rattutslag, det tuggade till i ratten.
Jag kan inte påstå att jag fick en känsla av att det bara var ena julupphängningen som rörde sig.
Annars kan jag bara råda dig att kolla så att du inte monterat någon detalj som nästan var symmetrisk på fel håll eller liknande.

Riwa
ro
133
roblon
320dT M -06
Det jag lossade vid bytet var länkarmsbussningarna, förstärkningsplattan samt själva länkstagen naturligtvis (förutom hasplåten förstås...). Bärarmsbussningarna har jag i alla fall kontrollerat en extra gång.

Jag får palla upp bilen i helgen och känna på allt igen,

Blir det inte bättre får jag väl sätta tillbaks de bamla bussningarna och stagen, då hade jag ju i alla fall inte detta problemet ;)

Mvh
Robin
ro
133
roblon
320dT M -06
Lyfte upp bilen idag och kände på allt igen, kan i alla fall inte hitta några konstigheter.

Däremot så verkar stötdämparna vara dåliga. Dämparen vänster fram har sölat en del olja (är det bara med M-sport som det är gasdämpare), så den kan väl anses slut.

Visst, bilen känns lite stutsig och orolig över ojämnheter även rakt fram så det kan nog behövas nya dämpare trots allt. Märkte dessa vobblingar vid inte fullt så kraftig sväng men där asfalten var ganska ojämn. Tycker ändå inte att en helslut dämpare borde ge vobblingar vid hård kurvtagning på slät asfalt...

Fast det är väl å andra sidan aldrig helt prefekt slätt.

Ska man våga chansa på att det är dämparna? Kostar ju en slant om man ska byta runt om, men ska det bytas så tycker jag att alla ska bytas.

Några tips på prisvärda kit men dämpare och fjädrar?

Mvh
Robin

ro
133
roblon
320dT M -06
Forts, om någon skulle vara intresserad...

Jag bytte jag fjädrar och stötdämpare runt om på bilen i helgen. Kunde konstateras att dämparen vänster fram var helt slut, inget motstånd alls och läckte/pyste när man drog kolven fram och tillbaka. Även dämparen höger fram var dålig, men hade fortfarande i alla fall lite motstånd när man rörde kolven. Dämparna bak verkade faktiskt hyffsade, men fjädern höger bak var däremot av.

Fjädrar och dämpare byttes till ett H&R Cup-kit, så bilen har nu blivit något lägre (35mm/20mm), men jag upplever inte bilen stötigare än tidigare, bara lite mer direkt reaktion vid exempelvis större svackor eller pucklar i vägbanan, inte "amerikanar-gunget" som var innan. Jag upplever ett helt annat "lugn" i ratten/framvagnen än innan bytet. Inget ryckande i ratten vid ojämnheter i vägbanan.

Har bara haft ett tillfälle att testa kombinationen hård kurvtagning under acceleration i vänsterkurva sen bytet, så jag kanske inte ska "ropa hej" riktigt ännu, men då kunde jag i alla fall inte känna någon vobblande tendens alls.

Känns i alla fall mycket bra än så länge!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.