|
|
|
|---|---|
|
Vad finns det för olika sätt att betala en bil i Tyskland? Om man köper av handlare, kan man då betala med kort? (kanske finns maxbelopp?) Kommer det isåfall ge dålig växelkurs? Banköverföring kan väl ta ett antal dagar (eller finns det snabbare sätt?) och det är man ju inte så sugen på om man hittat en bil och vill åka hem så fort som möjligt... Växla hemma och åka runt med en påse pengar är ju lite för spännande... Om man skulle handla av privatperson, hur brukar man då betala? Jag antar att man inte betalar med kontanter utan gör upp via banken på något sätt. Kan man oppna ett bankkonto i en Tysk bank och föra över pengar dit i god tid så man kan göra en snabb och relativt säker affär? (slippa kontanter och veta vilken växelkurs man har) Hur har ni löst detta? För och nackdelar med olika varianter? Jag vet ett par firmor med intressanta bilar men vissa privatannonser är ju också intressanta. (jag kollar egentligen efter husbil men import som import) /Mats J | |
|
Cash is King=) Stephan |
|
|
Öppna konto i Tyskland borde väl kunna ge pengar i näven till säljaren såpass fort att man har bra prutläge eller? /Mats J |
|
|
Affären görs med fördel upp från Sverige med reservation om något inte stämmer. Du har dåligt läge när du väl är i Tyskland, men det värsta är när du upptäcker att bilen är skit och du får åka hem utan/du hittar ingen. Har hänt mig ett par gånger vid försök att köpa i landet, mycket bättre att få fullständig information från Sverige. Rak, ärlig och omsorgsfull är bästa sättet att få ner priset. Stephan |
|
|
Kontanter är enda rätta vid köp av privatperson En stor respektabel bilfirma kan man betala med banköverföring efter skriftligt avtal per fax Stämmer sedan inte allt enligt avtalet när man kommer och skall hämta bilen har en stor firma inga problem att hantera problemet om det är legitimt och inte ditt fel att du inte frågat eller tolkat något fel Vet inte om dyu som utlänning utan adress i landet kan öppna konto i en bank där och dessutom måste du ju isåfall vara på plats och öppna kontot väl ? |
|
|
Jag kan ev föra över pengar till bekantas konto, dom är bosatta i Tyskland. Går en banköverföring i Tyskland på direkten? Hur betalar Tyskarna själva om dom handlar av privatperson? Går dom till banken och gör upp betalningen? /Mats J |
|
|
Tänk på att många större firmor inte hanterar kontanter vid bilköp, däribland vissa auktoriserade BMW ÅF. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
| Jag hade föredragit reservation på kontot. | |
|
Det lutar lite åt att föra över pengar till kompisarnas konto och låta dom handla åt mig, så kan bilen vara reggad och klar på mig när jag kommer ner. Lite risk är det ju att det är ett vrak man köper men man får ju chansa lite också... /Mats J |
|
| Om den skall vara reggad och klar på dig innan du kommer ner måste de ha ditt pass i orginal och en fullmakt när de går till bilregistret | |
|
Tallviking: För min del har det räckt med en kopia på passet och en fullmakt. Köpte min 530 hos auktoriserad BMW Åf på så sätt. Förde över pengarna innan kag åkte ner sedan var det bara att plocka upp bilen.. Mvh Jimmy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.