|
|
|
|---|---|
Ghost Rider |
Nån mer som har ont av knarrande lister i sin 120D ? om så är fallet vad gjorde ni åt det ? Christer Andreasson BMW 120D |
120d |
Sålde bilen |
|
Har du ont av knarrande lister? Är inte det något bra:P? Jag hade knarrande lister, fixade det genom att rengöra dom, jag tog vanlig inredningsrengörare från lahega. Men nu har det börjar låta igen efter vintern. Bmw har kommit med någon speciallösning som fungerar, dock är den dyr. Enklast är att bara rengöra lister + där listen ligger mot, det brukar lösa problemet. |
|
Ghost Rider |
aha tack ska testa Christer Andreasson |
|
Jag har precis samma problem med min och har sagt till vid varje tillfälle bilen varit inne på service och inspection. Men efter 9000 mil så är det bara att konstatera att inget dom gjort har hjälpt mer än för en kort period. Fick också det där specialmedlet från BMW och visst blev det tystare några mil men kommer tillbaka varje gång. Har försökt få dom att byta lister men dom vägrar. Dom hävdade från början att det inte går att göra något åt men insåg väl själva hur förbaskat dumt det lät och ändrade det då att man brukat bilen fel, man har tvättat den fel eller något annat dumt. Vet att vi fick listerna utbytta på E46 / E39 vilket var lyckat varje gång. Märkligt att en BMW tydligen ska vara på det här viset. Har även knarrande inredning uppe vid instrumentpanelen men det är "en alldeles för tidskrävande felsökning" enligt en servicetekniker. |
|
|
Drabbar detta alla 1-serie bilar? 3-dörr, 5-dörr, coupe? |
|
| Jag har 5 dörrars och således lister men 3 dörrars har väl inga lister som kan knarra, rätta mig någon om jag har fel. | |
|
Velgro Knarr från instrumentpanelen kommer nästan alltid från ventilen i mitten. Har hört om folk som fått det fixat, så omöjligt är det inte. Knarr på listerna beror nästan alltid på att vax-rester eller liknande krypigt in vid tvätt och satt sig på listerna, så ifall du får listerna "rena" från denna beläggning igen så kommer det sluta. Problemet är att det hela tiden kommer komma dit en ny beläggning, så man får helt enkelt rengöra dom med jämna mellanrum. Jag brukar göra det sammtidigt som jag rengör inredningsdetaljer och dammsuger. |
|
|
Silikonsprej fixar det |
|
|
Det jobbiga knarret tystnade helt efter att jag rengjort textillisterna på ovansidan av dörrarna med BMWs silikonborttagningsmedel (60:- 250ml, klart billigare än Carbaflo). Det var rejält med gegga som löstes upp och listerna blev som nya. En sådan rengöring 1-2 ggr/år torde göra susen men man undrar ju varför BMW inte kan komma med den rekommendationen själva? |
|
Ghost Rider |
ska testa detta så fort jag kan Christer Andreasson BMW 120D |
| har knarrande instrumentpanel.. ljudet kommer från passagerarsidan men ibland upphör det för att sedan komma tillbaka igen.. går det att fixa detta?? vilka lister är det ni menar, är nog lite för trött för att fatta :P??? | |
Ghost Rider |
jag mena listerna som sitter runt dörrarna Christer Andreasson BMW 123D Coupe |
| Jag har också haft problem med knarr i min 120 (5d). Framför allt när jag tvättat med "supertvätt" som innehåller mycket vax. Om du tvättar själv kunde det vara idé att prova med ett annat medel. | |
|
hej okej en gång för alla.... knarret kommer från silicon som kan återfinnas i t.ex. schampoo till bilen. Bmw har ett medel som "botar" detta, tar bort siliconet helt enkelt. men fortsätter man tvätta bilen med det gamla vanliga medlet lär ju problemen återkomma. Detta fenomen dyker även ofta upp i bilar som varit hos rekondaren, som t.ex. ditech |
|
| teduke: även knarret i instrumentpanelen? vad heter medlet?? | |
|
bmw_jerry nej knarret i instrymentpanelen får du inte bort med det medlet. var kommer ljudet ifrån? det enda jag kan komma på med missljud på 1-serien är vid friskluftsutsläppen i mitten. men det beror ju helt enkelt på var i bilen du uppfattar ljudet. Frågar du efter siliconborttagningsmedel till listerna hos en BMW återförsäljare förstår dem säkert vad du menar. MVH |
|
| ljudet kommer från instrumentpanelen på passagerarsidan.. vet ej exakt var men kan mycket väl vara luftutsläppen | |
|
Hejsan! Hade samma problem på min 120d, fick listerna utbytta på garantin därefter var det tyst från dom. Körde visserligen bara 1500mil efter bytet. Du borde la ha lite garanti kvar på din kärra va? Hur upplever du annars inredningen i 1-serie cupé? knarrar det något från instrumetbräda osv? Dom enda dåliga minnen jag har från min 1-serie 5d, att det knarra vid ryggstödetbak och instrumentbärdan, vilket kunde göra mig fullständigt galen. Har precis sålt min 330d nu för att kanske köpa mig en 135i cupe, men är fallet så att det knarrar så vette fan.... Mvh Tobias |
|
|
det knarrar inte i coupe listerna, det e ju en helt annan konstruktion. kan med handen på hjärtat säga att 1-serien är ganska befriad från problem och missljud. 135i är bland de roligaste bilarna jag kört! hade jag haft pengar hade valet varit enkelt. MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.