AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.881

Vilka bilar kan man entusiastförsäkra?

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Är sugen på en trevlig söndagsbil, t ex M3 E36 eller M5 E34/E39.

Går det att entusiastförsäkra dessa? Eftersom jag ändå cyklar till vardags, så har jag inget behov av att använda den dagligen, men det är inte kul att betala 1000-2000 i månaden för en bil man kör så sällan...

Vilka bolag erbjuder bra entusiastförsäkringar?

______

Jag skulle tro att det är otroligt svårt att få igenom en entusiastförsäkring på nån av bilarna som du räknar upp. Finns kanske någon enstaka person som har lyckats men det lär vara undantagsfall. Huvudregeln för entusiastförsäkring i de flesta fall är att bilen ska vara minst 20 år.
M5 E34 är ditt val:) läs 1989 årsmodell.

Stephan
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

M5E34 årgång -89 går att entusiastförsäkra.
Men de flesta bolag kräver då att en bruksbil finns med.(oavsett om man cyklar)
Sedan är det ju även andra krav som ställs på bilen och ägarförhållanden.

Mvh Patrik

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Antar att det är pga åldern en tidig M5 E34 går igenom då?
Har hört talas om många som har entusiasföräkring på Alpina bilar, älskar ju E38 så en Alpina B12 kanske går?

Måste bilen vara i super-skick, antar att bolaget besiktigar den först?

Bruksbil kommer jag ha i någon form, får hitta ett bra garage bara för det brukar väl krävas.

______

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Nästan alla olag kräver 20 år gammal bil, garage, bruksbil och max 500 mil per år. Nyare Alpina bilar kan man E-försäkra genom att vara medlem i Alpina klubben.

M3 E30Länk
Ni får arbeta fram någon form av avtal... ALLA Jaguarer går exempelvis att enusiastförsäkra, även nya XF.
Vilket bolag entusiastförsäkrar nya jaguarer då?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Annan bruksbil brukar man inte behöva idag om man kan visa att man inte har behov av bil i vardagen. Äen försäkringsbolagen är miljövänliga idag.

Om du sedan får en skada under en uppenbar brukskörning (tex Ikeaparkeringen) så får du räkna med förhöjd självrisk/minskad ersättning.
Det borde jag veta, men jag har för mig att det är IF som entusiastförsäkrar Jaguar. Såhär står det på SJK:s hemsida;

"Fordon: Entusiastfordon av märket Jaguar, Daimler eller SS som körs högst 500 mil per år oavsett årsmodell (dock ej Jaguar X-type)"

Bra jobbat att få fram ett sådant sammarbete, borde väl inte vara omöjligt för säg M-bilar?
Tror det blir väldigt svårt att generellt entusiastförsäkra M-bilar. Jag har fått för mig att dessa snarare oftare är inblandade i olyckor än genomsnittsbilen, något som talar emot själva iden med entusiastförsäkringen! Men jag kanske är färgad av staden där jag bor, Malmö...
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Hur många 18 åringar är intresserad av att äga en Jaguar kanske man kan fråga sig? Just Jaguar har väl en så pass god statistik vad det gäller stöld och olyckor och en åldersfördelning på ägarna att försäkringsbolagen vågar teckna ett sådant avtal, det torde vara en STOR utmaning att göra detsamma för BMW. Nyare bilar än 20 år går att entusiastförsäkra dels genom att ha en äldre bil än 20 år som också är entusiastförsäkrad eller genom att ha god kontakt med sitt försäkringsbolag/försäkringskontaktman. Det som avgör i slutänden är bilen och ägaren, en fin bil i händerna på "fel" ägare får avslag och tvärt om. Känner till ett flertal exempel på BMW bilar som varit betydligt nyare än 20 år som fått godkänd entusiastförsäkring.

Mvh Johan
michael.anki
Prova Vesta försäkringbolag.
Har själv M3 E46 -03 betalar 700:-/mån
Dock är de ingen Entusiast försäkring,men rimligt pris.
Tillägga också ,bor på landet och alla bilår skadefritt och 38 år.

RRhodin
Kolla på MHRF hemsida.
Blivande klassiker, 10 år gammal.
Krav att du har ett veteranfordon och är med i en klubb, brandsläckare, batterifrånskiljare och lite annat.
Alla cab och alla M-bilar i bra skick ska gå att försäkra för 1500kr/år.
JAg har en E36 328 cab som är direktimporterad.

st
388
stormdk

F10 523i
Audi R8 V8
Boxster S 996 motor
Polo Cup track day
Jeg hadde en MB SLK som blev entusiastförsäkra. Fik betala 4500,- om året. BILSPORT & MC SPECIAL-FÖRSÄKRING. En del krav typ max 1000 mil mm mm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.