AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.942

Köpa ny 5-serie nu?

Sida 1 av 2
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Ja, vad tycker ni. Vi får tillskott i familjen i slutet på augusti och behöver verkligen en bil i storlek 5-serie Touring. Blir i så fall en 520d, provkörde en och blev mycket positivt överraskad, den motorn känns definitivt inte som en 2-liters fyra. Men är det helt galet att köpa en nu så nära inpå den nya modellen? När ska man räkna med att kunna lägga vantarna på en F10 Touring? Anledningen att köpa en ny är att den i så fall kommer vara en tjänstebil.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Om jag inte har fel gör väl F10 sedanen premiär hösten 2010 som modellår 11:a. Det borde betyda att touringen kommer våren 2011.
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
F10 sedan presenteras väl till våren/sommaren 2010 och touring kommer till hösten 2010....
Om det är en tjänstebil så spelar det väl ingen roll för dig att det kommer en ny modell om ett år???? det är ju inte du som tar stöten oavsett?
MVH
Sakke
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Jo, indirekt i och med att det är mitt företag ;)
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Med tanke på att man får rätt så bra rabatter på dagens 5-serie,så är det nog inte helt fel att slå till nu.
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Hur mycket tror ni man ska räkna på i värdeminskning på tre år med tanke på att F11 hinner komma? Vill ju inte sätta för högt restvärde. Jag räknar med att bilen kommer ligga på ca 450k före rabatter och utan inräknat bavariapaket etc. Tror ni man ska räkna med att det kommer något annat bra erbjudande istället för bavaria efter 30 Juni så det är idé att vänta, eller ska man beställa nu?
Kommer säkert bli lång väntetid på F11:an, räkna inte med leverans förän en bra bit inne på 2011.......

---
Min BMW : Länk
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Tror personligen att e60/61 kommer att sjunka 30t+ under en natt när nya serien kommer men inte förrän det börjar komma beg bilar på marknaden dvs. först 2012 tidigast
Vad tror ni ?
Det var ju så med E39

Ha de T
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Jag skulle räkna på 50-55% i värdeminskning. Dvs ett restvärde på 45% för att vara någorlunda säker. Och inte beställa alltför "onödig " utrustning som inte har nåt större värde efter 3 år. 520d Bavaria med aut och komfortpaket tror jag är ett bra val. Om du inte vill vänta till hösten 2010 och nya 5-serien. Det kanske inte blir så stora prishöjningar med den heller med tanke på konjunkturen och med tanke på att konkurenten MB:s nya E-klass har prissatts lägre än föregångaren.
Mvh O.
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Jo, 45% är vl egentligen nästan högt till och med, åtminstone om man tittar på priserna nu. Kollade för skojs skull i "Gröna Listan" (vilken jag förövrigt hatar..) och enligt den är min nuvarande 330i -08 värd knappt 200k i inbyte (kanske lite mer beroende på hur tillvalen värderas) och den hade ett nypris på ca 460k för 1,5 år sedan. Nu har jag ju inte tänkt byta bort den, men det känns halvkul ändå.

Men som du säger ollen så är det ingen maxutrustad sak jag tittar på (då hade nog en större motor stått först på listan) utan det blir komfort, advantage, automat, dragkrok, isofix, dvs inga extravaganser.

Förresten, har någon koll på det där med bavariapaketet i detalj. En återförsäljare jag pratade med menade att bavaria enbart betydde att man fick köpa komfort och advantage med ett lägre förmånsvärde som tjänstebil men att nettopriset och således leasingavgiften inte påverkas. Jag tyckte det lät lite märkligt, speciellt eftersom det står i klartext "520d Touring Bavaria 370400, ordinarie pris 401700" på BMWs hemsida.
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Ja, det verkar vara Advantage- och Komfortpaketet som är medskickade. Vitsen är nog framförallt att kringgå Skatteverkets förmånsregler lite, sen beror det på ditt företags eventuella ramavtal med BMW - eller din förhandlingsföråga - vilken rabatt du kan få på bilen utöver bavariapaketerbjudandet.
Din utrustningslista låter klok. Metallic till detta möjligen.
Lycka till!
O.
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
PS. jag tror 520d Touring har bättre andrahandsvärde än 330i, om det är nån tröst. Den snåla dieseln ligger rätt i tiden även om karossen börjar gå på sista året. DS
Om jag inte har helt fel kör BMW med kampanjer på M-sportpaketet till femman. Vis av erfarenhet ifrån E46, E39 samt även begagnade E60/E61 har dessa bilar betydligt bättre andrahandsvärde än de lite mer basutrustade bilarna.

En inte helt okvalificerad gissning är att en 520d Touring med M-sport, automat samt comfortpaket kommer att ha en betydligt mer gynnsam värdeutveckling än en Bavariautrustad d:o över 3 års tid.
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Har aldrig kört en femma med sportchassiet, hur är det? Har det på min 330 nu och gillar det, men det är ju inte precis jättekomfortabelt i kombination med 18"-fälgar. Vill gärna att femman ska vara lite mer bekväm, det är ju ändå inte en bil jag kommer att ligga och krama kurvor på småvägarna med..
Jag har aldrig kört femman utan sportchassi, men min nuvarande E61 M-Sport m. 18" känns mera komfortabel jämfört med min f.d. E91 M-sport också med 18" fälgar. Om du har möjlighet välj till komfortstolar, väldigt bekväma. Rekommenderas :-)

---
Min BMW : Länk
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Får fundera lite. Tanken är ju att den inte ska bli för dyr eftersom jag inte hade tänkt göra mig av med min E90. Det finns ju mängder av trevlig utrustning att plocka på, men min erfarenhet är att det inte brukar slå igenom på andrahandsvärdet så mycket som man hade hoppats på.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag har m-sportchassie ihop med 20" på min E60, kan inte säga att den är okomfortabel ett dugg. Kanske äts stötigheten upp av komfortstolarna och dynamic drive?
Ba
168
Baccala
530xdAT M-sport -06
Precis som Lus säger verkar inte e60/e61 vara känsliga för stora fälgar.
På min E61:a har jag sportchassi och 19", känns inte alls stötigt alls.
Men då har jag också komfortstolarna, kanske har en inverkan?
35
Göteborg
Tesla Model Y RWD -23
Som en säljare sa till mig när jag började tala om F10/F11, en bil är aldrig så bra som sista årsmodellen. F10/11 kommer ha en massa barnsjukdommar de första åren. Jag kommer ta en 520d Touring Bavaria om företaget godkänner den.

Har du hört nåt om förbrukningen på 520dT ?
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Löjligt låg för storleken på bilen så vitt jag har kunnat läsa mig till. En brittisk motortidning gjorde en jämförelse, som förvisso innefattade en hel del landsväg, mellan en 520d och en Toyota Prius och BMW:n var snålare.
Jag skulle absolut vänta till nya femman kommer, gillar inte alls den nuvarande femman men smaken är ju olika.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.