|
|
|
|---|---|
|
Jag börjar bli trött på den där skitlådan. Backen sprack på min förra 540 så jag köpte mig en ny. Kulorna va dåliga på den så jag bytte dom idag men nu när jag gasar fullt så rasslar det lr typ skrapar något på 1an. Bara vid kraftig acceleration samt på 1an. Vad är de nu som är pajt? Funkar finfint vid normal körning. | |
| kan det möjligtvis va något i drivlinan bakom lådan som kan ge upphos till ljuden? det vore ju kalas isf :P | |
|
Kolla stödlager, diff, silentblocken. Låter som det är något med kardan. |
|
|
Jag ska göra det. Nu har de även börjat låta på andra växlar, samma rassel/skrapljud. Ska flytta hela gamla bakvagnen till min nya då den är iordninggjord med nya bussningar och allt. Ska även kolla stödlagret när jag byter avgassystem nångång framöver. Men de är så typiskt.. är de fler som har varit med om samma grej? Man köper en bil som går tyst och felfritt, efter 2v så går motorn illa och bilen rasslar och har sig i största llmänhet :P Lixom varför! |
|
| Det va en motorkudde. | |
|
Japmax: Det gillar jag när trådskaparen återkommer med lösningen. Många gånger så startas en tråd och många ideér kommer in men sen ser man inte röken av trådskaparen igen och får inte reda på lösningen. Lätt match att byta kudden va? Bara lossa tre muttrar och hissa motorn en liten bit och byta? Va de helt spräckt eller? |
|
|
Jag håller med dig, komplettera tråden med ett resultat ger så mkt mer. Det är absolut ingen lätt match att byta motorkudde dock :P Har gjort de förr, förarsidan även den gången. Det som är svårt är att lossa och spänna den övre muttern. Det är så jävla trångt så de finns fan inte, tog mig säkert 30min bara att få i en hylsa, 2 leder och 2 förlängare så jag kunde skruva loss den :P Men annars är de rätt lätt. Kudden i sig va helt lös. Vid acceleration så drar den ju i den kudden och de är väl därför den ger upp tillslut. På andra sidan är den kalasfin. På min förra 540 så säcka hela kudden ihop, stommen gick sönder vilket resultera i att motorn la sig på styrsnäckan =/ |
|
|
Ja den övre har jag förstått ska vara jävlig att få dit och man behöver massa förlängningar. Inte konstigt du hade rassel och skrap när den va helt lös :-) Skönt att hitta felet och få sånt fixat. |
|
| Jag såg din tråd ang motorkuddar, jag kan glädja dig med att du inte har en E34. På dessa krävs lika många förlängare, + två (2) leder och du ser knappt ett skit :P har du bytt dom än btw? | |
| Tror inte de är nåt fel på mina motorkuddar men däremot ska jag byta kuddarna till lådan som jag tror är kass. Ska givetvis kontrollera motorkuddarna samtidigt men sist jag kollade såg dom OK ut, iaf den högra som jag hade av vid kompressorinstallationen. | |
|
Håller med. Det är guld värt när trådarna avslutas med ett svar! För hur många gånger har man inte använt sök-funktionen utan att hitta ett egentligt svar? Jag suger åt mig det mesta som rör modellen jag har för tillfället, så det är därför jag hittat denna tråd. Bara och hoppas att mina motorkuddar håller sig hela... ------ BMW CS #04839 |
|
|
För att utveckla mig då då de verkar finnas intresse. Börjar de bli kladdigt runt vänster motorkudde så har den punkterats och bör bytas. Detta har inträffat på båda mina 540 ~23' mil. Det verkar mest drabba vänstersidan oxå, och de antar jag är för att de är den sidan motorn sliter i när man accelererar, den andra sidan trycker den ju bara på. |
|
|
Undrar om det inte är lite kladdigt där på min bil. Det är vänster i körriktningen sett du menar Japmax? Så jag får väl ta en mer ordentlig kontroll under semestern som kommer snart. Men jag vete f-n om jag känner för att göra det själv då det verkar så oerhört krångligt om den visar sig dålig. F.ö. var det vänster kudde som gav sig på min tidigare 540iT, och det resulterade i kraftiga vibrationer under acceleration. Jag åtgärdade aldrig det då eftersom det fanns andra fel på bilen och jag sålde den i befintligt skick för en billig penning. Ångrar det idag, den var manuell... ------ BMW CS #04839 |
|
|
Mina motorkuddar är helt jävla slut tror jag. Motorn rör på sig duktigt på tomgång och det klonkar och vibrerar. Tomgången är ganska orolig också. Dom är dessutom helt nergeggade. Har slagit en kik ner hur det ser ut med platts. Kan ju säga att det är därför jag inte bytt kuddarna. Bodar verkligen för raseri och damp utbrott i stor skala pga utrymmet. |
|
|
Det är absolut inte omöjligt Robbex/Davve, men det är helt klart lite knöligt :P Som jag skrev behöver du 17mm hylsa, 2 leder och 2 långa förlängare +spärrskaftet då. Sen behöver du en 13mm och 10mm hylsa under bilen. Det är bara ge sig påt, bilen blir som ny efteråt om ni som jag haft studsig och jävlig tomgång :P |
|
|
Min motor sitter ännu fast, så jag har inga problem i nuläget. Men jag har noterat lite gegg på motorfästena vilket kanske pekar på att ett byte kan komma att bli nödvändigt. Tack för all info så här långt. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Hur lyfter man motorn när man byter motorkudden? Bara det här i sig kan bli nog så bökigt misstänker jag. Jag har tillgång till tvåpelarlyft, men vad ska jag stötta/lyfta motorn med när bilen är uppe i luften? Kanske enklare att köra upp den på brädor om det går att stötta och nå med domkraft under motorn? För nu är jag helt säker på att vänster motorkudde är på gång efter ett rejält skak vid fullgas på ettan med sportläget i. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Enklast är nog att sätta lyfta framänden och sätta pallbockar under på upphissningspunkterna. Sen lägga planka imellan garagedomkraft och tråg och lyfta försiktigt en bit, behövs inte så mycket. Lossa bultarna till motorkudden innan du börjar lyfta. Har du hela bilen i luften kan det ju gå med garagedomkraften och planka under tråget då också men du måste ha nåt långt starkt imellan. |
|
|
Jag bytte min motorkudde med bilen på pallbockar och sen domkraften på oljetråget. Har du bilen på lyft är väl en växellådslyft mest lämplig. Du kan hissa motorn ca 6cm och de behövs för att få ur kudden. |
|
Lu 204 BMW 525 xi e61 LCI -07
BMW 320 e30 m60 6vxl -90 BMW 540iM -93(5vxl) BMW 635csi(?) m60 6vxl -76 |
På min e34 gick den vänstra också och motorn tryckte på styrsnäckan vid motorbromsning. Första gången jag märkte det var på en liten 70 väg när jag lekte runt lite. Lite kallsvettigt blev det när jag inte kunde svänga vänster vid motorbromsning. :) Förövrigt bytte jag den med 2 pelarlyft och växellådslyft till motorn. Ger man sig bara fan på det så är det inte så avancerat. En något erfaren "mekare" kan byta den utan problem. =) |
|
Tack för info! Nu vet jag hur jag ska göra ifall jag ger mig på det själv. ------ BMW CS #04839 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.