|
|
|
|---|---|
mole |
Hejsan! Jag har ett skumt problem med automatlådan på min bil Ibland händer följande: Efter att jag varit ute o kört och stannar till på min parkeringsplats och lägger i spaken från läge D till P så plingar det till och jag får Trans failsafe mode. Stänger av motorn och går hem. När jag sedan ska backa ut från parkeringsplatsen så kanske var 10:e gång så kommer trans failsafe igen. Backar ur, stänger av motorn, på med den igen och allt e bra. Har märkt att ibland när jag lägger i backen så tar den lixom inte direkt utan tar nån sekund. Jag har inga som helst problem under körning, den växlar jättemjukt och fint, kickdown fungerar som den ska. Jag tycker detta är helskumt och vet inte i vilken ände jag ska leta i? |
| om du hittar ditt fel får du gärna dela med dig av svar. har en 540 som har den felkoden hela tiden men inte nåt problem med v-lådan allt fungerar som det ska. | |
|
Hej! Ett enkelt tips kan vara att kolla så att bilens batteri är ok.Att det laddar som det ska.Hör hört folk som haft det problemet.Så åk och mät upp batteriet så det är fräscht. Bar en tanke,ibland kan det enklaste vara lösningen Mvh Nyvaxat går fortast:) |
|
|
problemet med mig och antagligen samma för trådstartaren är att batteri är bra men felkod kommer ändå. min bil är helt igenom gången ink kollat att det laddar som det skall. detta problem är tydligen inte nåt som bara finns i ett par bilar men likt förbannat verkar det inte finnas nån som har ett svar på det här. hoppas denna tråd kan bli ett slut på detta trans fel som tydligen många har och alla som har detta problem får fram en lösning. ex 1 lådan trasig=transfail safe ex 2 dåligt batteri=kan bli transfail safe ex3 olje läckage i olje kylaren till v-låda=transfail safe ex4 lådan växlar som den ska och batteri är bra och inget läckage=transfail safe. detta är dom jag kommer på så med fortsättning på denna tråd borde vi kunna slå våra kloka huvuden ihop och lösa det här en gång för alla. tack crew för ett bra forum. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Börja med att dra ut felkodern i lådan så man slipper gissa är en bra idé. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| hasso: för min egen del har jag varit uppe hos bmw och kollat felkoderna och dom får inte bort den utan den kommer tillbaka efter en liten stund. så till mig sa dom att dom fick felsöka isf men det vet vi ju alla vad det springer iväg i plånboken. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Och vad säger felkoden att det ska vara för fel ska jag gissa det ?? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
har råkat ut för detta typ 3ggr men bara när jag har dragit med husvagnen,kanske blir oljan för varm i lådan. |
|
|
Maloco: Ring till BMW och be att få ut listan med felkoderna som du hade, om den inte har sparats så måste du tyvärr göra om diagnosen... Mvh |
|
|
hasso istället för att bara verka dryg så är det väl bättre att du förklarar lite eller hur... "vad säger felkoden att det ska vara för fel" ja transfailsafe plingar det om... så hur skulle jag veta att jag skulle kolla på nåt kvitto för att se nån felkod när felkoden för mig är transfailsafe i panelen på bilen. kvittot jag fick med stod det "felkod på can-buss växellåda" jag hade ingen aning om hur det här fungerade jag var uppe hos dom för att släcka trans koden och gick därifrån fattigare och fortfarande med plinget. men iaf det var det enda som stod på kvittot iaf. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.